Hjälp inför ev hundköp
Hej!
Är det oseriöst att köpa en hund via blocket? Den är chippad, vaccinerad, bes
iktigad och avmaskad (kommer såklart be om att få papper om allt detta)
Det är en valp som är 12 veckor. Det är en blandras powderpuff, malteser och lhasa apso.
Jag och pojkvännen har velat köpa hund länge men ingen av oss har erfarenhet av att köpa en, bara katter har vi erfarenhet. Därför är det svårt för oss att veta vad vi borde leta efter för att få en frisk hund. Skulle uppskatta om ni svarar ärligt och ger tips på hur man går tillväga för att skaffa hund :) Känns det minsta oseriöst vill vi såklart inte köpa.
Glömde skriva att vi såklart ska hälsa på honom i hans hemmiljö, men vill veta mer innan vi bestämmer ett sådant möte!
För att öka chanserna att hunden är helt frisk är det bra att köpa en renras med stamtavla. Där kan man se sjukdomar, höfter, armbågar, knän osv. Det är även större chans att man får det man vill, dvs man kan träffa fler individer av samma ras och se om det är rasen som passar in i ert liv :)
Edit: tycker inte det är oseriöst att köpa hund på blocket om säljaren har en hemsida hen länkar till där man kan läsa mer om aveln och uppfödaren, syftet med aveln osv. Men däremot tycker jag att det är oseriöst att köpa blandras utan syfte, oavsett vart/vem man köper den ifrån.

Hör med uppfödaren om alla hälsoundersökningar är gjorda på föräldrarna och be och få se papper på det. Nu vet jag inte exakt vilka undersökningar som görs i dessa raserna, men många små raser ska vara undersökta för patella luxation (ett knäproblem som i värsta fall kan behöva opereras) inom ett år innan parning om jag inte har fel. Många raser ska även ögonlysas inom ett år före parning, för att se att där inte finns några ärftliga ögonsjukdomar (vissa kan bli så illa att hunden blir blind även om en förälder bara har en lindrig variant), men även där har jag inte koll på just de här raserna. Om du får veta vad de rasrena hundarna i stammen heter så kan du kolla upp deras hälsostatus i släkten via hunddata.
Om de haft tidigare kullar så be om kontaktinformation till gamla valpköpare för att kunna mejla eller ringa dem för att kolla upp uppfödaren. Hade det varit renrasiga hundar så kan man kolla med rasklubben.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Att köpa en hund på Blocket är inte ett dugg oseriöst. Men jag vidhåller att köpa en blandras är oseriöst och ansvarigt. Det finns en anledning till varför vi har raser, registrering och hälsokontroller. I en blandras vet du aldrig vad du får. Det kan bli en jättebra hund men räkna inte med det. Hunden kan bli helknäpp, sjuk, allt möjligt. Välj en renrasig hund där du vet vad som ligger bakom och vad du kan förvänta dig.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Jag tycker inte alls det är oseriöst att köpa hund via blocket.se, det viktiga är inte hur man hittar hunden utan att både säljaren och köparen är seriösa.
Ska ni köpa en blandras så rekommenderar jag att ni först läser på ordentligt om alla raser som finns i den tilltänkta hunden och funderar om samtliga rasers alla egenskaper (både fysisk och mentala) är något som skulle passa för er och om alla dessa egenskaper är något ni vill ha ihopslaget i en enda individ, man vet ju tyvärr aldrig i förväg (innan den är vuxen) vilka egenskaper som kommer att visa sig hos just den individen.
Läs även på om samtliga av rasernas rasbundna sjukdomar, även blandraser kan drabbas av dessa, speciellt om sjukdomen förekommer i mer än en av raserna.
Önskar er lycka till med valpköpet!🙂
Ni är även välkomna in till http://blandrashundar.ifokus.se/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Behöver inte vara oseriöst bara för att det är blocket. En del kennlar annonserar genom blocket. Men jag skulle aldrig köpa en blandras som kommit till utan någon som helst eftertanke. Det är bara onödigt. Och argumentet "någon måste ju köpa dem också" håller inte. Om ingen köpte såna hundar så skulle de inte födas upp alls.
Förutom det som redan sagts så brukar seriösa rasuppfödare gå en uppfödarutbildning och kontakt med andra uppfödare. En uppfödare som tar sin första kull ha alltså redan en hel del mer kunskap än någon som släppt ihop två hundar för att de är "kära", söta, eller för att dryga ut semesterkassan. Jag tycker man har ett ansvar mot hundarna att vara påläst när man avlar och inte bara hålla tummarna och hoppas det går vägen.
Är det första hunden och ni är osäkra så leta upp en uppfödare som har haft några kullar. Om personen gör mer med hundarna än bara ställer ut och avlar är det en bonus (kanske tränar lite spår eller agility eller något), då har hen ännu mer erfarenhet av hundar. Även om man är påläst kommer det 100 frågor när man väl står där med valpen i famnen. Då är det skönt att ha en erfaren person att fråga :)
Tusen tack för era hjälpsamma och snabba svar :) Är det något ni tycker "fattas" i beskrivningen? Tex försäkring, dolda fel försäkring verkar många andra ha? En stor rädsla är att vi ska köpa en hund som det visar sig ha hälsoproblem som förre ägaren inte vill ta hand om, och därav säljer den. Finns såklart inga garantier men känns det som att han är tillräckligt säker eftersom han är vaccinerad och avmaskad, bland annat? Bör tillägga att det är en barnfamilj som säljer honom pga allergi, alltså inte av en uppfödare

#8 Då skulle jag ta kontakt med uppfödaren, köparen lär inte ha all information.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Dolda fel är en del av konsumentköplagen, så är man alltid skyldig att ersätta. En dolda fel försäkring gör att personen slipper betala ur egen ficka, utan försäkringsbolaget får stå för det. Så det är framförallt en trygghet för säljaren, men kan så klart vara bra för köparen också om säljaren inte har så mycket pengar på banken ;)
Det jag skulle fråga är hur många sprutor den fått. Bara en eller båda nu när den är 12 veckor. Sedan hade jag velat ha tag i uppfödaren när det är en så pass ung hund och fråga hur föräldrarna var och om de har några sjukdomar och om de har gjort hälsotester. Jag hade velat se besiktningsprotokollet från när valpen såldes första gången och sedan hade jag velat ha en ny besiktning så nära detta köpet som möjligt, så man vet att det inte har dykt upp något nytt. Fråga om det finns en vanlig veterinärvårdsförsäkring också och kolla om det går att ta över den. Fråga vad de har gjort hittills med valpen, hur den är, om den är rädd/osäker och så vidare.
#8 Om det är hälsoproblem du är orolig för så avråder jag å det bestämdaste. Vaccinerad och avmaskad betyder egentligen ingenting. Du vet ingenting om det finns ärftliga sjukdomar eftersom inga hälsotester har gjort. Det är verkligen grisen i säcken.
Blandraser KAN vara friska. Men man kan aldrig veta, och bara för dom är friska fysiskt betyder det inte att dom blir det psykiskt och får man tur nog så blir det både och, Köper du en renrasig hund kan du redan kolla upp sådant, alltså inte gissa dig fram.
Jag har egen erfarenhet av 3hundar, en Pudel, en schäfer labrador och en malinois, hittills är schäferlabradoren friskast fysiskt, men malinoisen psykiskt, pudeln är en bortskämd hund, han är inte elak och inte psykiskt sjuk men han har problem med vaktande, och vid för mycket stress.
Jag kan dock säga att jag har tur då jag har bekanta och vänner som haft blandraser som varit raka motsattsen emot friska i kropp, eller knopp.
Att valpen blir undersökt av en veterinär kommer inte hjälpa i framtiden, det är bra att den blir det men ni kommer aldrig veta vad som kan/kommer ske förns det sker, det är så med alla hundar, men speciellt med blandraser. Köper man en hund där man träffar båda föräldrarna eller ena kan man oftast redan där se resultat i framtiden (renrasiga då), Min dvärgpudelhanes mamma var precis som han är nu, dock var hon större då vi köpte en mellanpudel som blev dvärg. Min Malinois föräldrar var sociala och väldigt trevliga (hittills har han också varit det, men han är ännu bara valp), Och min blandrastiks mamma var reserverad, vilket är exakt vad hon är, väldigt skeptisk och tillochmed grov problemhund i vissa tillfällen.
Det är inte oseriöst att köpa en blandras eller en hund på blocket, det är oseriöst att avla på sjuka individer eller avla hundar med helt fel raser, raser som krockar och raser som inte funkar i vardagen för att sedan skriva "trevlig familjehund".
Blandras uppfödare KAN vara seriösa, men det är inte lika vanligt då det alltså inte är ett krav på att kolla upp föräldrar eller dylika saker..
Jag blir ofta lite fundersam när en så liten valp omplaceras av köparen. De flesta (alla?) seriösa uppfödare försöker att hålla kontakt med sina valpköpare, i alla fall den första tiden, och skulle sannolikt ta tillbaks en av "sina" valpar om det uppstod problem. Med andra ord; finns det en vettig anledning att det är valpköparen själv som omplacerar hunden? Jag brukar även ta "allergier" med en stor nypa salt när det anges som anledning till omplacering. Det är klart att det finns familjer som hamnar i den synnerligen tråkiga sitsen - men väldigt ofta beror "allergin" snarare på att man insett att det är ganska jobbigt att ha valp; den kissar, busar, bråkar, funkar inte med barnen helt av sig självt och så vidare.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nej, tycker inte det är oseriöst att sälja på Blocket. Dock om det lämnats ute en massa information (ras, ålder, skäl för parning/säljning, vaccinationer osv) så blir det ju lite misstänksamt. Folk som parar hejvilt med grannens vovve bara för att tjäna pengar på det och som skiter i om raserna är tillräckligt liknande, för att funka i en och samma individ, ska man akta sig för…
Om man vill ha en blandras så ser jag inget större problem med det, bara man är påläst om alla raser som är i hunden (deras egenskaper, bruk, mentalitet, sjukdomar osv) och att raserna går ihop så att man inte har risk att få en väldigt mentalt instabil hund med beteenden som krockar. Se till såklart att alla befintliga raser är sådana du kan tänka dig och gillar så att vilka egenskaper valpen nu än får så är det okej – annars kanske det blir otrevliga överraskningar.
Själv om jag köpte en blandrashund så skulle jag helst ta en första generationens blandis (2 raser) och helst inte en med fler än 3 raser i sig. Ju fler raser desto svårare att veta vad man egentligen får och vilka egenskaper som slår igenom.
Men som sagt, be om att få träffa föräldradjuren och fråga om de har hälsotestats. Vaccinerad, avmaskad osv är ju alltid bra men om föräldrarna har nån ärftlig sjukdom så blir det väldigt synd om valpen senare visar sig ha det… :(
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Nej det är inte oseriöst. Men då ni köper från en annnan familj och första hunden rekommenderar jag en uppfödare. En uppfödare som ni kommer bra överens med och kan sin ras bra kan vara guld värd att ha plus ni vet mer vad ni får o uppfödaren kan hjälpa er där också med kullen o mamman o pappan. Mer stöd o hjälp och ett mer "säkrare" val då ni kan nisha mer vilka egenskaper ni vill ha :)
Ni är absolut inte oseriösa som köper hund via blocket. :) Anpassa erat friluftsliv efter ras bara, aktivt uteliv, piggare hund, mer inneliv=lugnare familjehund. :) ex goldenretriver. Självklart behövs alla raser motioneras.
Be de göra en besiktning av hunden! Besiktningsintyget får inte vara äldre en 7 dagar!