Liten hund hoppa upp och ner
Jag har precis fått hem min 1,5åriga russkiy toy kille och man får ju så klart alltid massa funderingar ;) Han väger 2kg och är alltså rätt liten, men han är spänstig och har ju i alla fall längre ben än en Chihuahua ;) innan jag fick hem honom tänkte jag mycket på om och hur han skulle ta sig upp i soffa och säng. Jag byggde som en korg av trä som även funka som trappsteg upp i min säng, jag lockade med godis och han fatta till slut att ville han upp i sängen fick han hoppa den vägen. Tydligen kan han dock hoppa från golvet rätt upp, och jag har ingen superlåg säng utan typ standard höjd… Så nu hoppar han ibland rätt upp och ibland via "trappsteget". Men jag tänker lite att kan han hoppa upp så borde de ej va nån fara. Det som känns mer oroande är när han ska ner. Jag har försökt visa med godis å så att han ska hoppa på trappsteget, men han vill inte de utsn hoppar rakt ner på mattan istället… Borde jag va orolig för påfrestning på benen? Det är en matta under så ingen risk att han halkar i alla fall En liten annan funderare jag fått är att jag känner som två små bollar strax under öronen på honom, skulle tro att de är typ halsmandlar, men de känns rätt tydligt? Har vissa hundar tydligare bara eller kan hans vara svullna? (Han har genomgått vet undersökning innan han flytta hit) jag kände lite på min kompis humd, en welsh, och jag kunde känna hennes också men inte alls lika tydligt
Du kan inte känna halsmandlarna/tonsillerna från utsidan. Det är i så fall lymfkörtlarna du känner.
Aha okej, men de borde ej va nån fara att jag känner dem?
Liten lektion 😊: Tonsillerna sitter på varsin sida tungbasen, man får titta djup ner i halsen med ficklampa för att se de. Käklymfkörtlarna sitter vid underkäksbenets "hörn" inne vid halsen. Hunden är så liten så de kommer vara väldigt svåra att hitta om de inte är väldigt förstorade. De är lite mjuka och går att flytta på under huden. Jag gissar att det du känner under ören är hårda benknölar? I så fall är det med största sannolikhet atlaskotans "vingar" du känner.
javascript:nicTemp();
javascript:nicTemp();
Svullna lymfkörtlar kan vara ett tecken på infektion om jag inte missminner mig. Det är säkert ingen fara, men är du osäker skulle jag pratat med veterinär :)
Skulle inte oroa mig för att han hoppar upp och ner ur möbler själv, de är så spänstiga de där små och har ju ingen direkt kroppsvikt!
Vilken sötnos du fått hem :)
#3, Det var mer än jag visste, tack för lektionen 😃
Är du rädd och orolig för hur hopp ska påverka benen kan du röntga knä/armbågar. Men jag tror inte det är någon direkt fara, Små hundar brukar kunna hoppa högre än stora (om man jämför med deras storlek) och vara otroligt snabba och alerta. Det är fara om han plötsligt visar tecken på att ha ont någonstans.
Jag har en vän med en dvärgpudeltik (väldigt liten tik), Vet inte vad hon väger men ska jag jämföra med mina hundar så är hon en fjäder kanske 2-3kg (min mammas dvärgpudelhane väger 5kg och denna är betydligt mindre). Hon fick problem med patella och efter operation så fick hon inte hoppa, men det var av en anledning, Nu hoppar hon upp och ner i knän, soffor och sängar och har inte ont.
Jag är tyvärr lite nojig med pyttehundar och hopp ner ur möbler mm. Inte helt ovanligt att till exempel chihuahuor, toypudlar, italienska vinthundar och andra "minihundar" faktiskt bryter benen vid landningen eller vid lek med andra hundar (även om lekkamraterna är lika små). Jag skulle nog försöka träna hunden att verkligen använda trappan när den ska hoppa ner, upp är inte alls lika stor risk.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Om den inte gillar trappen kan du kanske ställa en puff eller lägga en stor kudde eller en tjock dyna nedanför, något hunden kan mellanlanda på och som är stror (bred) nog för att kännas som det naturliga valet när den ska ner?
Så länge han är lugn i sitt hoppande och har koll på kroppen så behöver du inte vara nämnvärt orolig. Flaxar han runt okontrollerat så kan han landa fel och därför bryta ett ben, det gäller även för stora hundar.
Att små hundar oftare bryter benen än stora hundar är inte för att dom är sköra på det sätt många tänker, utan helt enkelt på att små hundar hoppar mer upp och ner än stora som inte behöver då en stor hund bara kan ta ett kliv sen är den nere från soffan/sängen. Därför blir det procentuellt högre risk att den lilla hunden landar fel eftersom den gör fler hopp.
Naturligtvis är större hundar mer tåliga när det gäller många saker men en liten hund är inte gjord av glas.
En liten valp måste man så klart vara försiktigare med men din kille är så pass gammal att han borde lärt sig att vara försiktig.
Jag är uppfödare av rasen prazsky krysarik så jag har ett gäng småttingar hemma. Hittils har jag bara fått ett skadat ben pga hopp från hög höjd.
Tiken var på köksbordet och såg mig komma hem, hon fick bråttom ner så att jag inte skulle se att hon var på bordet som hon mycket väl vet att hon inte får vara. Tyvärr landade hon olyckligt och stukade ena bakbenet.
Nu är ett köksbord lite högre än en säng och hon tänkte sig inte alls för när hon flög ner och därför skadade hon sig.
Men du bör göra en patella undersökning på honom, många småhundar har tyvärr problem med patellan. En hund med patella luxation bör man vara mer försiktig med.
Ja skulle tro at det är Atlaskotan du känner, den känner jag tydligt på mina hundar men knappt alls på min sambos schäfer.
Är du orolig att det är lymfkörtlarna så kontakta veterinär. Svullna lymfkörtlar tyder på infektion i kroppen
minavitas.wix.com/kennel
Tack för alla svar! Han är testad för patella redan och har 0/0 för han ska gå i avel :) Han är försiktig när han hoppar ner och inte alls flamsig eller så, och mattan är rätt tjock och stabil, kan ju tänka mig att risken är mycket större om de landar på halt golv… Ska ta bort tandsten hos veterinär efter midsommar och kan ju be honom kika på vovvens hals då! :) Men är enda risken att vovven landar tokigt? Eller finns de risk att han sliter på knän med tiden?
#10 Risker finns alltid för allt, men hundar kan landa konstigt elelr springa konstigt och göra illa sig när dom är ute också, Jag skulle inte oroa mig så mycket. Jag har en dvärgpudel på 12år som klarar att hoppa fortfarande, det har han gjort i hela sitt liv, han är dock större, 5kg.