Planera och utvärdera träning - tips?
Skulle vilja ha lite tips och trix kring planering och utvärdering. Hur gör ni? Var antecknar ni? Hur antecknar ni? Vilka rubriker? Hur tänker ni när ni sätter mål? Hur gör ni för att hålla motivationen uppe? Hur utvärderar ni er träning? Vilk rubriker har ni då? Hur går ni tillväga när ni planerar för ett visst moment, alltså hur planerar ni utvecklingen av ett särskilt moment? Kom med tips och trix till en hundnörd som behöver lite hjälp att få motivation! Ge gärna exempel och så också, beskriv så mycket ni km (yes jag är dessutom ett planeringsfreak) ;)
Jag filmar träningspassen så ofta som möjligt, kollar igenom och funderar på vad som ska bli bättre nästa gång. Det kommer jag sedan ihåg till nästa gång och då lägger vi fokus på det. Senare ser vi på tävling hur det gått och det som inte gick helt bra fokuserar vi på extra i träningen till nästa tävling.
Jag antecknar i princip ingenting (skriver kanske i något forum eller på facebook hur träningspasset gick). Hade vi däremot hållit på med agility så skulle jag ha sparat banskisser och när vi kör rallylydnadsbanor så sparar jag dem också.
Att planera sådär överdrivet mycket är inget för mig, det tar bort själva träningsglädjen då. Vi går på känsla istället. Innan varje träningspass tänker jag igenom ungefär vad vi ska träna, sedan märker jag på hundarna om det fungerar eller inte. Det har hänt att jag tex tänkt träna precision i olika lydnadsmoment, men så har hunden varit så tokigt supertaggad att vi istället tränat på att ha bra tempo och bara få upp glädjen ännu mer i allting.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm