Era bästa kontaktövningar?
Hej alla, Vill ha tips på olika kontaktövningar. När jag tränar utan störning går min vovve som en klocka men direkt jag lägger till någon form av störning sitter han andningen som ett ufo och kollar på den andra hunden som tränar eller så ska han skälla som en idiot. Tror ni förstår att det inte blir så jäkla kul då, noll kontakt mellan mig och honom i sådana situationer och slutar bara med att vi blir arga och besvikna på varandra. Har försökt otaliga gånger att träna med vänner men han funkar inte alls då utan blir typ helt tom i skallen… :(
Belöna mycket tätare än vad du gör idag. Har man en störningskänslig hund kan man behöva belöna tio-tjugo gånger i minuten om man har störning runt sig.
Jag har en valp på snart 5månader som jag tränar och tränar och tränar kontakt med, har som högst fått 5-7sekunder. Kollar hunden inte alls, sätt godis framför nosen och dra godisen emot dig när hunden väl är intresserad av den, och sedan säg ordet du har för kontakt/eller namn (detta för hunden är fokuserat på annat redan). Samt träna inte redan nu (om det inte går) med andra hundar, och gör han såhär öht när du möter andra hundar eller bara när dom tränar? För kör passivitet bredvid tränanade hundar då, så han ser att det inte alltid är hans "tur".
Du kan köra andra störningar än just hundar eftersom han skälle roch har sig har han redan gått överstyr, så gör han så vänd och gå därifrån tills han även då kanske söker kontakt, belöna. Kör med små steg, kanske börja vid en hundpark, eller rastande hundar som DU ser på avstånd (vet inte hur han var i vardagen?). Ställ dig LÅNGT ifrån andra hundar och träna. Ställ dig vid ljud och träna, vid byggnader, på stan, i skogen, i soffan, sätt på hundar som skäller på youtube om han stör sig på detoch träna träna träna!