Äter ben - blir hård i magen
Jag ger råa ben för att det märks stor skillnad på tänderna om hon får det eller ej. MEN hon äter färskfoder och redan då är han väldigt fast i avföringen. Plus ben på den gör att hon blir jättehård i magen. Vad kan jag ge för att "kompensera" och mjuka upp lite? Har fundering på att ge torrfoder istället för färskfoder i samband med att hon får ben, och gör redan det ibland.. Hon är dock inte så sugen på torrlagt när hon annars får rått som är så himla mkt godare. Andra tips? De ben hon får är av den typ att hon gnager i dig hela benen. Ibland en del kött på.
"På natten är alla katter svarta"
Lever! :) Kycklinglever finns i de flesta matvarubutiker.
Ger du mycket ben?
Vad för ben ger ju ? är det för lite kött på benen kanske. Annars ge enbart rent kött som mat innan du ska ge ben, så blir det bättre balans och magen blir inte lika hård. Alternativt blanda i fiberhusk i maten + mycket extra vatten så mjukas avföringen upp mer.
#2 Nej det tror jag inte. Nån gång i veckan typ.
#3 Blandat; kycklingvingar, grussvansar, renben, nötrevben, eller vad jag får tag i.
Ja det är inte speciellt mkt kött på benen, utan mest rester som hon gnader bort.
Fiberhusk - är det något som kroppen tar upp (innehåller det nåt värt/kalorier?), eller går det rak igenom?
"På natten är alla katter svarta"
Fast grussvansar låter ju ganska förstoppande. 😃🤫
#4 - fiberhusk går rätt igenom. Det är alltså krossade psylliumfrön. KOlla bakhyllan i vanlig affär (ligger ofta under glutenfritt bland bakgrejer - liten påse). Det sväller enormt mycket, så en halv tesked till 10 kg hund brukar räcka + mycket vatten då. Man kan även låta det svälla före i vatten, då det blir som en gele. I stort sett lukt och smakfritt. Det hjälper tarmslemhinnan och ger lite bukfylla vid hård mage 🙂 Även vanligt i "magfoder" till hundar och till vår bakning för saftigare bröd 😃

Testat ge lite olivolja eller liknande i maten?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fiberhusk eller olja kan jag tipsa om :) Funkade när min hund åt färskfoder och han blev ganska uppstoppad
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Att hunden blir hård i magen beror på att den plötsligt får för mycket ben i förhållande till mängden kött. Får hunden bara ben ibland och den inte verkar bli besvärad av att avföringen är hårdare så behöver du inte bry dig, vill du ändå göra något så är det bästa att ge mer rent kött av något slag för att få till rätt balans.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm