Skendräktighet unghund.
Det var ju ett tag sedan Tinja löpte nu. Hon har inga riktiga skendräktighetsbeteenden förutom enstaka grävande i kuddar och filtar, kanske sammanlagt fem gånger. Hon äter precis som vanligt och är inte det minsta personlighetsförändrad.
Dock så är hennes juver på buken större. Inte svullna, utan mer lite säckiga. Ingen mjölk, ingen rodnad. Ibland kan jag tycka att det känns lite knöligt i dem, men till exempel nu så känns det bara som en lång vävnad längs båda juverraderna, alltså inget som känns konstigt.
Jag har svårt att hitta information om hur juvren kan förändras efter löp hos en unghund. Jag har ingen erfarenhet med detta tidigare då jag var för ung när Milla var unghund, och när jag väl blev "medveten" om mitt hundintresse så var Milla redan 10 år med en kull valpar bakom sig. Jag vet alltså inte hur det ska/kan kännas, och kan inte hitta någon information om det. Detta gör att man i brist på andra metoder googlar "knöliga juver hos hund" vilket var en riktig skräckläsning. Inget jag rekommenderar.. Usch, det är som när man googlar om en röd prick på huden och får reda på att man har 24 timmar att leva, haha.
Så nu vänder jag mig hit istället och frågar er som har/haft unga tikar. Hur blev de fysiska förändringarna efter löp? Hur såg juvren ut, hur kändes de?
Vill gärna skapa mig en uppfattning om vad som är inom det normala spektrumet.
Tikar förändras fysiskt vid/efter första löpet - med bland annat som du beskriver lite större "tuttar". helt normalt 🙂 Hos en del märks det mer än hos andra.
Jag har en tik hemma nu som ganska nyligen avslutat sitt första löp. Låter som att du beskriver henne förutom att Lollipop inte bäddar.
Fullt normal förändring efter ett löp enligt min erfarenhet
minavitas.wix.com/kennel
Åh vad skönt att höra! Jag är lite nojig av mig, speciellt när det inte går att hitta någon information.
Förstår dig, jag var lika nojig jag när jag hade min första tik, var tom nära att åka in för PYO pga min noja. Tur strömsholm stoppade mig när jag ringde och förklarade hennes "symptom" 😃
minavitas.wix.com/kennel
#4 haha jag är precis likadan! Så fort jag kastat en leksak och hon tvärstannat för att fånga den stirrar jag på benet för att se om hon haltar. Vilket hon aldrig gör, men men.
För att inte tala om när hon typ, flåsar lite mer än vanligt. Direkt till google.
Min ena tik på snart 4 år blir inte skendräktig och hennes tuttar är lika små som innan. Kan hända att just spenarna är något större men annars är det som innan första löpet. Den andra tiken blir skendräktig efter varje löp, fäller hela dräkten längs med juvren och sätter massa mjölk. Ingenting som läcker ut men hon blir sådär degig i juvret. Förra gången fick vi utskrivet Galastop vilket hjälpte. Hennes juver går dock också alltid tillbaka till helt slanka efter några månader.