Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1742 ggr
ipopuma
0

Vi med omotiverade hundar

Hej tänkte starta en tråd som är till för oss som har svårmotiverade hundar. Liksom att vi kan ställa frågor och berätta vad vi har gjort för att jobba upp det. Bra och dåliga pass. Frågor och tips. Liksom här vi kan få förståelse och hjälp. Såklart är alla välkomna och skriva här om enskilda pass och moment, men vill ha en inriktning till just vi som har omotiverade, osäkra eller hundar som blir lät låga hundar.

thea_thea
2

Tja, här passar min hund in 😕 Jag har jobbat jättemycket med pipröst, så nu kan han jobba i ungefär 5 minuter vilket är 5 minuter längre än vad han kunde i början😛

jenmjao
0

Jag vet inte om jag passar in här, det är inte min hund det gäller, men min pappas så jag har honom rätt ofta, väldigt ung, ja snarare valp ;) Han är 11 veckor och jag förstår inte alls hur jag ska motivera honom, kan ha leksaker, godis, pipröst och allt möjligt men som valpen han är så är allt annat mer intressant..

ipopuma
0

#2 Kan du leka med honom utan något krav innan?

#1 Har han någon drift (mat eller leksak eller någonting annat) han gillar?

Skulle behöva hjälp att stärka min hund i spåret. Hon spårar som en gudinna men kan bli väldigt osäker eller bara sluta helt tvärt och bara nja nu vill jag inte längre. Och ibland spårar hon jättelångt och ibland inte alls. Tänkte bara att köra raka spår med godis i bara för att få upp förtroendet

jenmjao
0

#3 Tyvärr inte, kan leka med honom och ge honom godis självklart men direkt är något annat så mycket intressantare så jag har aldrig full fokus med honom. Jag tänkte träna snart med det inomhus utan störning, att bara lära sig sitt lite sådär. Men ger jag godis är leksaker intressantare, tar jag en leksak då ska man springa iväg och göra något annat.. Så det är ganska svårt, jag är väldigt van vid lättmotiverade hundar också.

ipopuma
0

#4 nu är han väldigt ung så kan ju bli bättre när han blir äldre tänker jag men tkr att det låter bra att ha honom inne i ett "tråkigt" rum. Och bara kanske shaipa. Om han inte är intresserad av godiset använd maten som godis för jag tänker då är han hungrig. Och kanske bara när han tar kontakt så får han en matbit. Låt honom flamsa runt. Sedan tar han kntak och så får han en godis osv

jenmjao
0

#5 Jag får försöka sen, jag låter han vare ganska mycket nu, bara leka och vara valp, men skulle vilja träna in ett sitt iaf. Och han är ju trots allt en Malinois så lite me rföremålsintresse bör han få senare

thea_thea
0

#3 Nepp, han gillar inget 😛

ipopuma
0

#7 vill du utveckla lite mer ;) Hur hon reagerar, vad hon gör och vad du gör :D

thea_thea
0

#8 Fattar inte vad du menar? Reagerar på vad? Och vad jag gör när? I träning eller?

ipopuma
0

Ja om du beskriver träningstillfällen och vad du gör :D tänkte om du ville ha tips eller ville diskutera något ;) By the way riktigt bra jobbat med dina framsteg. Vet hur det känns och det är inte lätt

thea_thea
0

Jaha, jag jobbar bara 5 minuter max. Lägger gärna in träningen på promenader, och jobbar alltid med positiva metoder för att inte knäcka honom. Eftersom han är en schnauzerblandning har jag inte så stora krav på att han ska vilja träna haha

JoannaLi
0

Min går också in här! Han går alltid att motivera med mat, men belöningen slår inte högt nog :/

Vi har kämpat med att öka lekvärdet sen jag fick hem honom för snart ett år sen! Blir bara lite trött och less. Vill ha en lättmotiverad hund :'(

teddyc0rn
0

Tror vår Tax faller i detta facket, åtminstone när vi är ute. Då är allting roligare än husse, som både bjuder på olika överraskningar i form av godis, kel, dragkamp och spontana riktningsbyten. 

När vi tränar inomhus har hon fin ögonkontakt och söker den flera gånger, vilket jag alltid belönar med stor variation. Men när vi kommer ut, åh, då blir träningen helt plötsligt mindre kul både för henne och mig.

Jag prövade mycket i början, och har väl kommit fram till att jag ställde lite för höga kvar. Har gått tillbaka till ruta ett och fokuserar på att hon ska hålla koll på mig och inte tvärt om, så snopen blir hon när husse inte längre går bakom henne utan traskar iväg på eget initiativ åt andra hållet eller hittat en intressant sten som behöver undersökas! Vi har även prövat på att hon ska hitta mig när jag är hukad bakom något träd eller buske. Hon tycker det är skitkul att använda näsan så vi ska fortsätta sakta men säkert framåt.

Någon som har förslag på övningar att öka hennes kontaktsökande ute?

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

belliiboii
0

Min hund faller definitivt in här! Fixade torkade blodpuddingsbitar i ugn idag för första gången, sen när vi såg en hund så tog han inte ens emot dom haha :/  Enligt honom så passar det inte han får de va! 

Hur gör ni för att göra godiset intressant? och hur gör ni för att leken inte ska bli "out of control" min vovve brukar alltid bita när man vill busa vilket inte alltid funkar i alla sammanhang :/

Turast
0

Usch, är så jobbigt med svårmotioverad hund.. Har jobbat två år med min och saker går sååååå långsamt framåt, om inte det fastnar helt… haha.. Men vi kämpar på!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ellen89
0

Jo jag har en. Men vi jobbar pa och jag lar mig hela tiden. Ibland ar det ratt jobbigt.

Kallaterrier
0

Jag har en irländsk terrier, ett självständigt exemplar av en självständig ras. Rätt många gråa hår har det blivit, men mycket ligger i att inse att allt inte kommer att gå.  Man får lägga sina ambitioner på hundens nivå. Kalla, som min hund heter, hon gör ingenting för att jag vill, hon måste vilja göra det själv. Hon är en jäkel på att spåra, men vi kan inte tävla i bruks för vi kommer aldrig kunna lita på att hon inte drar ett ärevarv på plan under inkallningen hur mycket vi än tränar och hur mycket vi än belönar upp det för hennes självbelöning är större.

Men: Igår fick vi till ett lyckat träningspass. Jag stoppade fickorna fulla av hundens kvällsmat och tränade på kvällspromenaden.  Det funkade jättefint, hon var sugen på sin kvällsmat och fick jobba finfint för den. :)

ipopuma
0

#17 Åååå vad härligt att höra :D 

vad skönt måste jag säga att inte vara ensam med att ha en omotiverad hund med nada drift ;)

#13 kanske ha med hennes mat när ni är ute så hon är hungrig och börja smått. Först med koppel inne sedan kanske i trädgårds/trapphuset osv. Vet inte hur hon är men bara vara helt stilla när hon sen kollar på dig får hon godis?

Turast
0

Bläh, idag var ingen bra dag för min lilla svårmotiverade… riktig rövhattsdag.. 😟😭

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.