Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1638 ggr
[Clifford5sos]
0

Hundbett-uppsvullen hand!

Hej! Jag är lite orolig för min mamma då hon blev biten av våran hund när hon gick emellan hundarna när de bråkade idag. Hon fick två jack i handen mellan tummen och pekfingret och handen har svullit upp rejält. Vad ska hon göra?

[KattaBol]
0

Kolla stelkrampsskyddet.

Herveaux
0

Sköljde hon ordentligt direkt efteråt?
När fick hon stelkramps-spruta senast? (Minns inte hur länge vaccinet verkar…)

// Harley

[Clifford5sos]
0

Tror det var längesedan hon tog stelkramp. Man blir ju orolig för henne, hon vill inte höra när jag säger att det inte ser bra ut, men det kan ju inte vara jättebra att få en så uppsvullen hand och hon blev biten tidigt på morgonen.

Herveaux
0

Be henne ringa Vårdguiden på nummer 1177 och förklara vad som har hänt och hur såret ser ut nu.

// Harley

Lona
0

Veterinär direkt, skulle jag skriva men det blev ju lite fel 🙂.
Visserligen svullnar det ofta rejält av hundbett men när det tar i händerna kan det gå riktigt illa och då menar jag verkligen vad jag skriver.
Det är inte främst stelkramp jag tänker på utan rejält fula infektioner.
Enligt flera läkare jag har talat med så är det inget att fundera över - säg till henne att åka in till någon form av akutvård, förmodligen behövs antibiotika och eventuellt upprensning av såret.
Det är ju möjligt att 1177 säger något helt annat men det är i alla fall mitt absoluta råd.
Tills dess, högläge för handen och kyl gärna ner den (spola med kallt vatten eller lägg något från frysen på, till exempel en påse frusna ärtor eller nåt).
Möjligen så kan ni vänta till i morgon och uppsöka en jourvårdcentral men vänta inte till på måndag!

Och du, se till att ni uppdaterar era stelkrampsvaccinationer i vilket fall 👍.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Talidass
0

Stelkramp finns inte i hundmunnar, men de har mycket andra bakterier.

Herveaux
1

#6 "Vid alla typer av sårskador som kan ha kommit i kontakt med stelkrampsbakterier bör stelkrampsskyddet ses över. Stelkrampsbakterier finns normalt i tarmen hos många djur och i jord som gödslats. Hundar och katter kan ha stelkrampsbakterier i munnen genom att de till exempel bitit på föremål i naturen eller slickat sina tassar efter att ha varit utomhus."

Saxat från http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hund--och-kattbett/?ar=True

// Harley

Yipp
1

Jag vill inte skrämma upp mer än nödvändigt men det låter ju som det kanske kan behövas för att hon ska se allvaret? Av personlig erfarenhet vet jag att hundbett kan vara dödligt… Otroligt viktigt att söka vård vid bitskador!

russin
0

Absolut viktigt att ta sig till läkare, för hund och kattbett ger ofta infektioner - antibiotika kommer troligtvis att behövas. Även stelkrampsspruta behöver uppdateras om det va länge sen.

Bett från våra husdjur ska tas på allvar om det svullnar upp vid bettställetar det dessutom t ex i en led, så kan det ge följdskador om det inte behandlas i tid. Så knuffa iväg din mor till doktor.

Lona
1

TS, hur går det?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Portie
0

Tycker också hon ska uppsöka vårdcentral. Fick ett bett på armen för några år sen, blev ett litet skrap på huden, det gick alltså inte hål så det blödde. Men ändå fick jag en kraftig infektion så hela armen svullnade.