Att börja med färskfoder.
Kunde inte hitta någon tråd i de senaste sidorna i Utfodring & Foder, så jag bestämde mig för att starta en egen.
Jag har egentligen velat börja med färskfoder under en längre tid, men lovade att vänta till efter hon blivit ett år. Nu är hon det!
Har vänner och bekanta som bytt till färskfoder och inte kunde vara nöjdare, samt att all efterforskning jag gjort pekar mot samma sak - det är helt enkelt bättre. Hunden tar upp all näring bättre, det blir mindre och 'bättre' avfall, hos de jag känner har attityden, pälsen, andedräkten och tänderna hos hundarna blivit mycket bättre och finare, är mer naturligt och Tinja fullkomligt älskar när jag tar fram en mush-bulle för att piffa till hennes middag. Vet såklart att man måste ha noga koll på hygienen, diskar alltså matskålen varje gång hon fått färskfoder.
Men då undrar jag, hur börjar man? Hon är praktiskt taget redan invand på färskfoder och färska ben då hon fått det till och från i flera månader, men kommer såklart inte byta helt tvärt ändå. Eftersom hon väger ungefär 19-20 kg så ska hon alltså ha runt 400 g per dag om jag förstår rätt, men ska man då inte ge några grönsaker? Om man ska det, vilka grönsaker isåfall och hur mycket?
Sedan, vilka färskfoder rekomenderar ni? Har läst att det finns 5-kiloskorvar, och det skulle ju vara mest intressant eftersom det antagligen drar ner på kilopriset. Skulle gärna ha färskfoder med vilt i, så som älg, ren eller liknande. Plats i frysen har jag, är bara en person så har ofta två fryslådor till godo. Måste bara använda upp de tre frysta paketen med broccoli som jag av någon anledning lyckats köpa in… (av olika märken dessutom??)
Så allt i kort;
1. Om man ger den rekomenderade mängden färskfoder (i detta fall 400g/dag), ska man ändå komplettera med grönsaker?
2. Om ja, vilka sorters grönsaker och hur mycket?
3. Vilka färskfoder rekomenderar ni?
4. Var kan man köpa större mängd av dessa? (Typ 5-kiloskorvar eller påsar)
Väldigt tacksam för svar och tankar :D
1. Nej man måste inte komplettera med grönsaker när man ger färskfoder
2. Vill man fylla ut så t.ex kokt broccoli
3. Jag har priima nu, nöjd än så länge. Gillar även nordic spannmålsfri
4. Jag köper 1 kgsrullar av priima. Nordic köpte jag i block och hackade upp :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi ger våra hundar Priima, deras sort utan kolhydrater, och bor nära deras fabrik så vi köper 10 lådor med 25 (?) kilo i varje, räcker några veckor här :) Jag utgår från att det är billigare att köpa direkt från fabrik, så är det ju oftast, men beroende på var du bor så lär det väl bli typ Djurmagazinet eller dylikt.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#2 Lyx att kunna köpa från fabrik! :) Här är det bara en enda återförsäljare av det :(
#3 Vad kostar ett kilo i butik?
#2 Oj, vilka frysar ni måste ha! Skulle ju gärna köpa en kartong med färskfoder för att få ner priset lite till, såg att någon gjorde på det viset, men vet inte riktigt hur. Man kanske ska kontakta någon frabrik, om det finns någon i närheten..
Jag har kollat lite och hittar ingen information alls om vart deras fabrik skulle ligga. Återförsäljaren i Vallentuna som är närmast för mig verkar bara sälja trendiga hästgrejor? Står inget om hundsaker på deras hemsida.
#4 28 kr tar min återförsäljare, 429 kr för 20 kg
#5 En frysbox och mindre frysmat för oss för att få plats med mer foder i vanliga frysen också ;) Sen har vi ofta ca 12 kg som tinas, antingen i diskho eller kylen :) Fabriken ligger i Örby, utanför Kinna/Skene.
#6 28?! Efter att de höjde priset så ger vi 16:50 per kilo, utan mängdrabatten som kommer vi storköp…
#7 Vet inte om de tar extra för att tjäna på det men kostar det om man köper styckvis :/
Sett flera som gett betydligt mindre än vad jag ger för 20 kg :/
#8 Huga.. Jag kommer inte kunna flytta särskilt långt hör jag!
Ger ni priima varje dag? Ingen "variation" behövs eller?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#10 Vi ger priima varje dag, samma sort, ingen variation. De får det de behöver och mår jättebra :) Både valpar och vuxna äter ca 0,5 kg varje dag.
#10 Ger priima och mush vaisto :)
Jag ska kolla med Zookompaniet här i Arninge. Jag kanske kan få reda på vem de har som leverantör och beställa därifrån direkt istället för att köpa styckvis i affären. Blir rätt dyrt om jag ska köpa allt styckvis, då köper jag hellre typ en back med 5-kiloskorvar..
Kolla färskfoderförsäljarnas hemsidor, många har utkörning i olika rutter så att man kan möta upp frysbilen och köpa direkt från den.
Kul att du vill börja ge färskfoder! Det enda du troligen kommer ångra är att du inte började ge det tidigare ;) Mest troligt behöver du inte fasa över alls, med färskfoder brukar det gå utmärkt att byta "pang bom" och du måste inte heller hålla dig till en och samma sort. Du kan ge olika sorter hur som helst utan att fasa över, så länge du vet att det inte är något i maten som hunden reagerar negativt på såklart. När du köper färskfoder, kolla så att du köper något som är tänkt att användas som helfoder. Det finns flertalet olika varianter av "halv-barf" eller vad jag nu ska kalla det, sådant som ska blandas med annat för att bli ett helfoder. Köper du något som är tänkt att vara helfoder så lär du inte behöva blanda i något speciellt i maten, men precis som med allt annat är det så att ett foder som fungerar utmärkt till en hund inte nödvändigtvis passar en annan. Våga testa olika sorter och var uppmärksam på hur hunden mår. Har du råd så skulle jag råda att börja med mush vaisto. Behöver du mer plats i frysen, kolla på blocket! Själv köpte jag ett stort frysskåp där för 300kr. Det är nu min hundmatfrys och jag är väldigt nöjd med den.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#14 Ska kolla upp det! Kollade in priimas hemsida men den är fruktansvärt förvirrande.
#15 Har inte fått byta till färskfoder innan för mor min. Hon är väldigt fäst vid vårt torrfoder som vi använt i alla år, för med det blev minsann förra hunden nästan 15 och yada yada. Visst, men hon kanske skulle blivit 18 med färskfoder. Vem vet? :P Iallafall så krävde hon att jag använde torrfoder tills Tinja var ett år. Nu är hon snart 13 månader och nu ska här börjas med färskfoder!
#16 Deras hemsida är fullkomligt värdelös, de vet om det men ingen är särskilt teknisk där..
Så ni kompletterar inte Priima och mush vaisto med något? Det är inte nödvändigt?
Ursäktar frågor, men är ett så svårt ämne 😎
Jag planerade att blanda Mush vaisto eller annat färskfoder i torrfoder då det annars blir ganska dyrt.. + ben några gånger i veckan
Instagram
#18 Nej det är helfoder :)
Hade slopat torrfoder helt, gör ändå ingen nytta ;)
Vet inte hur det är med mush men Priima är ett helfoder :) Ja, det blir dyrt och jag tänker inte säga att man måste prioritera bort massa annat för att kunna fylla frysen med dyrt foder, det funkar inte alltid. Gör det det så grymt! Gör det inte det så gör det inte, betyder inte att världen faller samman eller att du är en oansvarig hundägare :)
#20 Mush vaisto är helfoder, men de har andra sorter som inte är det :)
Nej :D Bara hört många som säger det ä rbra att lägga i lite ägg eller andra små grönsaker, evt lite extra rått kött och ben när man köper mush och Priima :P
Också läst många som skriver dom ger torrfoder med lite rått kött, grönsaker, etc eller mush/priima bredvid.
Även några som ger ett måltid torrfoder och ett måltid barf/färskfoder - mush/priima.. :)
Instagram
#22 Grönsaker är inte nödvändigt, om man inte behöver dryga ut det
Men rå äggula 1-2 ggr/vecka är nyttigt oavsett foder :)
Extra rått kött behövs inte heller. Råa ben behövs oavsett foder :)
Ja man kan ge torrfoder med men finns inget mening med det till helfoder! :) Jag föredrar antingen eller :)
Ok! tak 😃
Instagram
Du kan ge hela ägg, med skal och allt, om du vill :) Behövs inte men gör verkligen ingen skada!
Hur är det egentligen med hundar och salmonella? Kommer ju bo i danmark vart det finns risk för salmonella i äggen 😟
Instagram
#23 Råa ben typ 3-4 gånger i veckan funkar la bra? 😎
Instagram
Nu har jag skickat iväg ett mejl till Vom og Hundemat. Hade gärna skickat iväg ett till Priima också, kanske gör det lite senare, men fick helt klart en bättre (och mindre förvirrad) känsla från Vom og Hundemat's hemsida. 👍
Frågade lite allmänt om hurvida det går att beställa lådvis istället för styckvis, om de har någon frysbil som kör runt eller om det går att beställa direkt från fabrik eller likande..
Sen var jag lite cheeky och frågade vilket av deras foder de skulle rekomendera till en aktiv ung Aussie som ska tävlas i Agility :P
Nu är det bara att vänta på svar! De får en vecka på sig sen ringer jag.