Ni mer artros-hundar
I tisdags konstaterade veterinären att Arach har artros i en armbågsled. Han ska nu äta smärtlindring i 14 dagar, påbörja sjukgymnastik med lätta övningar nu i början och eftersom han tappat musklerna kring det drabbade området så ska han hållas kopplad under promenaderna tills musklerna är tillbaka. Efter 14 dagar på smärtlindring får vi se hur vi fortsätter. Ni med artros-hundar får gärna berätta hur livet är för era hundar, hur ni anpassar er efter hundens nya behov. Allt som rör artrosen helt enkelt. Arach får inte längre hoppa ur bilen, ner från sängen osv, så jag har beställt en ramp till bilen och så får han inte längre ligga i sängen utan har mjuka bäddar istället. Han får msm, glukosamin och ska även få nypon som tillskott. Så småningom ska han få börja vattentraska utöver promenader i varierad terräng.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min har artros i en tå (framben). Märkte det när vi körde hård träning att hon markerade/haltade på det ena benet. Så vi har vintervilat och gått och fått massage och laserbehandling. Hon har liksom överbelastat andra frambenet när hon haft ont i det med artrosen så hon fick en svullnad i senorna i den friska tassen… Så hon har även fått behandling i den tassen. Jag smörjer även henne med liniment varje dag. Efter 2 behandlingar så känns hon nästan som innan. Hon springer mycket mer nu när hon inte har lika ont. Ska snart på den 3:e behandlingen nu.
Jag ger multiflex. Men hon avskyr pulvret. Så det är lite trixigt att få i henne det. Ska prova tabletterna när pulvret är slut.
Men fysioterapeuten tycker att det ser ljust ut. Hon ska ju använda tassen/tån så mycket som möjligt (normal belastning) men inte överbelasta.
Har inga restriktioner nu längre. Det vara bara i början.
Hon hoppar aldrig upp och ner från säng och soffa. Hon är så stor så hon går upp och ner. Vilket ju är bra men ändå en nackdel också, hon väger ju över 50 kg och det är ju inte så bra när man har artros. Ska försöka få ner henne 2-3 kg tänkte jag också även om hon inte är överviktig.
Har också funderat på vattenträning. Bra träning utan belastning liksom.
Lyck till och hoppas att det blir bättre för Arach med armbågen!
Medarbetare på Hundar.ifokus