"lagom" hundras?
Hej! Jag ska skaffa min andra hund nu men kommer inte på vilken ras jag vill ha!
Jag vill först och främst säga att retriever och pudel inte är något för mig (det gäller då alla retriever-raser i stort sett, men främst labbe, golden och flatte. För flamsiga). Nu är det sagt och ingen behöver haka upp sig på dem.
Jag vill ha en hund som är lättlärd men inte går upp i typ schäfer-nivå i hur mycket aktivering den vill ha.
Gärna en ras som inte är för vek heller, gillar när de är väldigt opåverkade av tex ljud, underlag och andra saker som kan uppfattas som läskigt av vissa hundar.
Det jag erbjuder är:
Dagliga långpromenader
Nosework
Rallylydnad
Freestyle
Gärna en mellanstor hund, så ca 47-60 cm
Själv har jag en corgi cardigan och det låter som att det skulle passa dig. Visserligen lite mindre än dina önskemål men det är en stor hund i en liten kropp. Riktigt roliga, arbetsvilliga hundar och mycket stabila i psyket. Även om de är arbetsvilliga kräver de inte hur mycket aktivering som helst, de kan även nöja sig med att bara vara sällskap.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Tipsar om en ras som kanske skulle passa (dock något mindre)
Schipperke.
Schnauzer! 45-50 cm höga, och passar in på allt du vill ha. Ungefär motsatsen till en flamsig retriever när de jobbar, i alla fall så är alla jag träffat och tränat med så.
#3, tänkte precis samma :-) ! Verkligen o-labradoriga och robusta både fysiskt och mentalt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag tror också schnauzer skulle kunna passa! Alternativt staffe eller amstaff.. Men kolla då efter renrasiga(oavsett vilken ras du kollar efter), förekommer tyvärr många oreggade bullhundar där uppfödarna inte brytt sig så värst om mentaliteten.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lancashire heeler? Eller kanske för smått?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Well cocker och springer är ju visserligen flamsiga, vet inte om det är samma sorts flamsig dock så nämner det ändå x'D
Welsh springer spaniel finns ju med men de vet jag egentligen inte så mycket om.
Finsk lapphund kanske? Euraiser eller någon annan spets?
Pinscher?
Stabijhoun? Dock väldigt spridd ras så man kan få lite alla möjlig sorters hund.
Irländsk röd setter? Dock av utställnings typ då. Kanske för flamsig också, vet inte riktigt där heller!
Whippet? Greyhound eller något?
Lite förslag iallafall, hoppas det kan vara till någon hjälp, om inte annat för att sålla ut vad du inte vill ha för ras ;)
Dock är pinscher ofta påverkade av underlag osv. Då de besitter en hel del självbevarelsedrift som kan vara svår att dämpa, pga deras urhundsdrag.
Har man otur blir den inte särskilt "lagom" heller då de kan besitta en hel del skärpa och framförallt vakt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#8 Okey fel av mig då. Har inte träffat alla pinscher i världen. Men de jag har träffat har varit ganska lagom hundar och vad jag tolkade av skks hemsida lät de som lagom hundar. Men du vet uppenbarligen mer om pinscher än vad jag gör :)
Schnauzer låter riktigt bra! :D
Slår också ett slag för schnauzer! Kolla också in irish soft coated wheaten terrier :)
Jag skulle också vilja tipsa om Irish softcoated wheaten terrier :)
samojed?