Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2859 ggr
MajaEng
0

Roliga nosövningar för unghund!

Hej! Min hund är 7 månader och förutom vardagslydnad och bus och stoj har vi börjar göra lite enklare nosövningar som godissök inomhus och i skogen samt även att hon ska välja den koppen det finns godis under bland flera likadana koppar osv så vi har vi testat oss fram. Och hon fullkomligt älskar detta. Aldrig blir hon så glad som när vi gör detta, så min fråga är om ni har tips på roliga och bra nosövningar till henne? Hur kan man variera detta på ett kul sätt? Tacksam för svar

JoannaLi
0

Har ni provat att byta objekt? T.ex. att leta en boll, kampleksak, person? Det brukar ge lite förvirring, men en enormt självsäker hund. :)

Jag tassar här, jag och vovven är enormt sökglada, så mer inspiration skadar knappast :D

CayKantos
0

Ställ ut en massa olika föremål, en kopp, en skål, en kartongbox, mm och lägg under godis en, brukar bli svårare bara det att dom ser olika ut :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2

Lär henne leta efter en speciell doft! Väldigt uppskattat här hemma, det går dessutom att försvåra ordentligt och funkar ypperligt att träna inomhus om man får lite tid över på kvällen! :)

CayKantos
0

#3 hur försvårar du? :)

Instagram

MajaEng
0

#1 #2 #3 tack för era tips :D testade att söka efter leksak ikväll och det var ju också hur kul som helst! Det där med att söka efter en specifik doft låter ju också väldigt spännande! Vad skulle du föreslå för doft då som exempel och undrat också hur jag försvårar det? :-)

Kallaterrier
0

Vanliga personspår är kanon för vilken hund som helst och lätt att göra på egen hand! Man kan spåra i skog, på gräs, grus asfalt, ja vilket underlag som helst.

https://vovve.net/Bruks/spar.asp

CayKantos
0

#5 Ofta använder man sig av kaffe eller te för att lära in det, sen kan man lära hunden att t.ex. söka kantareller ;)

Instagram

MajaEng
0

Tack :D #7 Haha kantareller hade ju vart praktiskt! Och borttappade nycklar…. Mobiltelefon ;)

ipopuma
0

Godisrutor

Joyous
0

När jag skrev att man kunde försvåra så menade jag att man dels kan lära in en väldigt tydlig och säker markering, så småningom kan man även blanda in andra dofter för att förvirra hunden eller försöka dölja doften genom att lägga den bland andra saker som luktar mycket. Eftersom hunden ska leta och markera den hittade doften behöver man heller inte tänka lika mycket på vart man placerar den. En godbit ska ju exempelvis gärna ligga så att när hunden hittar den får den också äta den. En doft kan du lägga i en låda och placera i ett stängt skåp och sen får hunden markera skåpet. Till en början får man dock börja betydligt enklare, såklart! Jag använder mig av eucalyptus hydrolat, inhandlat här: http://www.lenalosciale.se/nosework-25625713 Annat som kan vara bra att ha är tesil av den här modellen: http://www.tehusetjava.se/shop/product/tesilar-tesil---tang-med-nat-122-413-1712.aspx Kryddburkar (eller liknande). Jag köpte mina på TGR, glasburkar med skruvlock med hål i. Jag använder även bomullspads eller tops, droppar på lite hydrolat och lägger i en av burkarna. I de andra burkarna lägger jag också i bomullspads som inte har fått någon doft på sig, detta för att hunden inte ska börja reagera på bomullen.

taylor__lambert
0

Vill du försvåra kan jag tipsa om att lägga gömmorna på olika höjder i hemmet, jag använder mig av mitt linneskåp ibland, under sängen, på bordet, i sängen under täcket. 

Man kan försvåra också genom att köra mörkersök, dvs godisletande enligt ovan fast med lampan släkt! Det var knepigt för min hund i början och även nu kan det vara lite knepigt!

Om du har möjlighet så kan man tala med en ägare av en bilskrot, eller liknande, och se om man kan få träna sökande där, ibland har man tur! Byte av miljö kan göra det svårare också.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta