Min hund morrade mot barn :/
Hej! Har en kastrerd blandrashane på ett år. Han älskar allt och alla och vill alltid fram och hälsa på folk. Till saken: just nu var vi ute och tog en promenad och mötte ett helt dagis. Kan hända att min hund ibland reagerar (genom att avge ett skall, oftast som "hej vill du leka med mig eller?") på folk som beter sig lite annorlunda, tex. står och stirrar på honom eller börja röra sig mot honom på ett annorlunda sätt (såsom nyfikna barn gärna gör). Nu så betedde han sig dock på ett sätt jag aldrig upplevt innan. Han typ "morrskällde" i snabb takt, som om skallet kom i korta stötar och hoppade mot barnen. Jag höll in honom precis vid min sida och sade åt honom att sluta, men han är i en krånglig ålder just nu med vissa svårigheter att fokusera. Jag sade åt barnen att det inte var en bra idé att hälsa just idag eftersom han var "busig". Jag tyckte mig dock inte se något bus i det beteendet alls. Vad tror ni det berodde på? Svårt att säga efter så lite info kanske, men har era unghundar nånsin betett sig så? Funderade på strategier inför framtiden under resten av promenaden och kom fram till att aldrig mer glömma godiset hemma, haha. Bor jättenära ett dagis så tanken finns att gå förbi där ofta och sätta oss och titta på barnen osv. och samtidigt köra kontaktövningar och avledning. Vad tänker ni? Dela gärna med er!
Jasa nej saja!
Han blev nog lite osäker. Barn beter sig ofta lite oberäkneligt och nu när det kom så många blev det nog för mycket. Ta ut svängen nästa gång du möter dom och träna kontakt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag tror att det var ett osäkerhetsbeteende. Har märkt själv att min normalt sätt väldigt barnvänliga daghund reagerar med osäkerhet när det kommer dagisbarn i grupp. Särskilt om de är nyfikna och vill hälsa eller är stirriga och lite högljudda. Din beskrivning tycker jag låter som ett typiskt osäkerhetsbeteende!
Bra att du inte lät dem hälsa när hunden uppvisar osäkert beteende, det leder garanterat till problem på ett eller annat sätt. Jag tycker det låter som en bra planering framöver att bara låta hunden vara i närheten av barn men inte vara med barnen. Jag tror inte att du nödvändigtvis behöver köra jättemycket avledning och övningar för att distrahera utan lär honom helt enkelt att bara ta det lugnt i närheten av barn.
Min hund morrar åt barn utomhus, dagisgrupper likaså. Men inte inomhus. Min hund gör det pga osäkerhet, vilket det låter som att det är din hund också känner. Och det är svårt att träna en sån hund, tycker jag, för barn förstår inte riktigt hundens beteende och språk och det blir då svårt för ett barn som inte är jätte van vid hund att förstå hur dom ska göra om man skulle vilja träna hunden på detta. Jag har lyckats styra upp detta med min hund genom att ge honom något annat att fokuseta på istället och det funkar. En pinne i munnen funkar till 90% på min hund vilket är skönt för min del. Men har du möjlighet, så försök jobba på det med barn du vet har någon hundvana, ett barn utan hundvana utsöndrar oftast rädslor om hunden skulle hoppa och skälla som hunden tar upp och blir då mer osäker och då själper det mer än hjälper.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Kanske vart det för många "osäkra personer" på en och samma gång? Har han reagerat så förut på en dagisgrupp? Min hund brukar inte reagera på människor i den bemärkelsen men förra veckan när vi var ute och gick så slutade något evenemang och det vällde ut människor som kom emot oss, inget konstigt tyckte jag men min fegfis tyckte att det var jätteläskigt med så många människor som han inte kände och dessutom kom dom emot honom.
#1 #2 #3 #4 Tack för alla svar och skönt att få min analys någorlunda bekräftad. Han har aldrig gjort så mot barn innan och är heller inte därskilt vaktig så tror inte att det var nåt sånt. #3 Han får inte leka så mycket med barn eftersom han väger nästan trettio kilo och lätt skulle välta små människor, samt att det där med att han är ung och saknar precision när det gäller att tex fånga en leksak nån håller i handen, vilket kan leda till nåt smånafs hit och dit. Sen känner jag väldigt få barn tyvärr, men ska absolut ta alla chanser till träning som ev. uppstår. Sen kanske det är mer eller en mindre engångsföreteelse, som sagt älskar han ju alla människor och vill inget hellre än attvälta ner dem på marken och pussas till det bara kvarstår en blöt fläck av vederbörande (hehe, nästa sak att jobba med), men just att de var så många, skrek, tjoade och sprang fram och tillbaka mot honom gjorde nog honom förvirrad och osäker. #4 Han har aldrig reagerat så på något överhuvudtaget innan, så kan mycket väl vara att han blev osäker. Han har dock skällt på nåtra barn innan, men då var det för att de flamsade o kring runt honom och han trodde att de gjorde invit till lek, men matte sade nej, så blev lite som att barnen hetsade honom till lek, men han fick inte leka. Känner skillnad på vanligt lekskall och morr rätt lätt, då han ibland kan skälla om någon tex. går förbi hundrastgården och samtidigt typ pratar lekfullt med honom utanför staketet som han inte når fram till. TacTack för alla tips! Skönt att skriva av sig, för blir naturligtvis lite orolig trots att jag tänkter att han nog blev osäker, förvirrad, såg ett "spöke" (pga. åldern).
Jasa nej saja!
Att en hund är överdrivet social och framåt mot människor kan tyda på social osäkerhet.
En hund som överdrivet älskar allt och alla är ofta socialt osäker, egentligen.
Med det stämmer med mina erfarenheter. Vilket också kan ha en förklaring till varför din hund reagerade som denne gjorde, den klarade inte av situationen helt enkelt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 Aha, shit, det var nytt för mig! Vet ej om jag skulle klassa honom som överdrivet social, detta dels för att han är rätt intensiv som individ, dvs. han har mycket energi och är rätt ivrig (vad det än är för belöning som komma skall så ska det ske nu, nu, nu!) därav kör vi en del övningar som är självbehärskande till sin natur. Men ska läsa vidare om ämnet, tack för din infallsvinkel! :)
Jasa nej saja!
#7 Det är rätt nytt för även mig! Jag är under utbildning, inriktning hund och en av våra lärare (gammal bruksräv) förklarade det för oss, var inte så länge sedan.
Hade inte tänkt tanken om det innan.
Men självklart behöver inte din hund vara osäker, men tänkte ändå flika in :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 Arrak gör precis så med män. Han tycker att de är obehagliga, så då går han upp enormt i "glädje". Jag upplever att det är för att han vill skydda sig från våld. För så länge han är enormt glad så är männen enormt glada, och så triggar de varandra högre och högre. Så länge de är glada så slår de inte.
Nu säger jag inte att det är så få för din hund, TS, definitivt inte, men tänkte att jag kunde ge ett exempel :)
Vet flera hundar som gör det #6 beskriver, en del hundägare förstår det, andra inte. Fick lära mig om det för tre snart fyra år sedan då jag först kom i kontakt med det fenomenet. Men i just ditt fall TS så känns det inte riktigt som om det är på sånt sätt, men det är svårt att veta i text.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#8 #9 #10 Tack för infon! Jag ska absolut ha det i åtanke, vet ej om det stämmer in på min hund men det är ju alltid bra att ha med i spektrumet av problemlösningar om det skulle vara så :) Någon som vet hut man då skulle tackla problemet? Låta hunden lära sig nåt hälsa-kommando så att han kan känna sig relativt säker i situationen när det uppstår? Antar att det bästa är att först och främst lära hunden att fråga mig vad han ska göra när han träffar folk/andra hundar och sen lägga på övrig träning/lösning. En teori från min sida ör att om hunden får ett hälsa-kommando, utför det och sen får godis av matte, att han då kanske skulle känna sig mer "klar" och att situationen blev mer tydlig för honom, och att han därför kanske skulle varva ner nåt kilo… men vet inte riktigt egentligen.
Jasa nej saja!