Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1995 ggr
sannalexi
0

8 månaders tik kissar inne

Hej på er! Våran Lexi kissar inne ibland. Hon är 8 månader, kastrerad tik, och vi har haft henne i en månad. Första veckan var hon inte rumsren alls men senaste två veckorna har hon bara kissat inne nån gång. Fram tills idag. Vi var ute o lekte i en hundrast gård 12-13.30 idag, kom hem till 14, och hon sov länge, gick ut vid 17.30 och hon både kissade p bajsade (så här långt allt som vanligt). När vi kom in fick hon mat och drack endel vatten, vid 18.30 dricker hon mer vatten o sätter sig direkt o kissar (precis bredvid vattnet o matskålen), jag tog ut henne igen vid 19 för o se om hon behövde hå ut mer men hon nosade bara o sen ville hon gå in igen. Vid 19.30 gick hon o drack mycket vatten för att IGEN kissa på mattan precis vid vattnet. Ska tilläggas att vi inte flyttat på hennes skålar, de är samma vanliga matta och ingenting annat har förändrats… Funderar på om hon kan ha blivit kall eller så när vi var ute? Hon är precis som vanligt i sättet… Några förslag på vad vi gör fel eller vad vi kan göra?

[Forest]
1

Låter som urinvägsinfektion så mitt råd är ring vetrinären imorgon för kolla om det är uvi eller annan orsak till detta kissande. Sen kan hundar få bakslag i sin träning men tycker ändå det låter som uvi.

russin
1

Kanske löp på gång ? Inte ovanligt att unga tikar backar i rumsrenhet då.

[Forest]
0

2 drabbar detta även kastreade tikar? Ts tik är kastrerad så trodde inte det var löpet annars skulle jag med tänka mig detta :) Har treårig tik som vid löp inte håller sig lika länge så vid löp så på morgonen gäller det att vara mycket snabb med klä på sig 😉

sannalexi
0

#2 hon är kastrerad så ska inte löpa om allt gått rätt till! :)

russin
0

Missade att hon var kastrat. Skulle uppsöka vetten för koll av ev UVI

Lona
0

Instämmer, kontakta vet! Förutom UVI så kan det vara värre saker så se till att få en tid innan helgen (dessutom gör UVI rejält ont).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Allumania
0

Uvi? Sen har jag hört att vissa tikar kan bli "slappare" där nere av kastrering och att de kan ske misstag.

[Nalle-]
1

Jag tänker att iom att hon inte varit rumsren tidigare så finns ju chansen att det bara är ett bakslag. Men som tidigare talare håller jag med om att det låter som urinvägsinfektion.

sannalexi
0

Tack för alla svar! 

Jag har bokat en tid hos veterinären och vi ska dit imorgon förmiddag. Lika bra att kolla upp det så det inte blir nåt värre! Veterinären tyckte det lät som en uvi hon med trots att hon inte har alla "symptom", det kan även vara så att hon egentligen är rumsren men har gått med en uvi sen hon kom hem till oss och vi då tolkat de som att hon inte varit rumsren eftersom hon inte visar några andra symptom.. 

Tack igen för alla svar och imorgon vet vi vad det är!

[Forest]
0

Hur gick det ts?

sannalexi
2

Ingen UVI men någon typ av infektion där nere, har ätit medicin en vecka. Dom gjorde ultraljud för att kolla att inget var kvar i magen från kastreringen men de va lugnt. vet trodde de kunde vara att hon egentligen skulle va i sitt första löp och att alla hormoner från det gjort en liten infektion eller så i könsorganet. Hon är dock pigg som vanligt och har kissat inne betydligt mindre sen hon fick medicin! 

Tack för alla råd!