Bästa medlet mot tandsten
Min hund får otroligt lätt tandsten, borstar och skrapar tänder regelbundet men det kommer alltid tillbaka igen. Han får i dagsläget PlaqueOff på sitt foder och jag inbillar mig att det har blivit lite bättre sen vi började med det. Finns det något annat medel som är ännu mer effektivt som ni kan rekommendera?
Idyllen vore att slippa skrapa helt och bara borsta tänderna. Har tuggar ben i alla slags former dagligen, både råa och hudben.
Det här ska vara bra. Jag har inte provet det själv på mina hundar.
Vad får hunden för foder då?
Ta och börja borsta tänderna.
Jag har märkt att min hund får det olika lätt av olika foder. Har du testat olika?
#2 Öh, hon skriver att hon borstar tänderna?
#1 Hon använder redan det.
I alla fall.. småhundar har en tendens att få tandsten oftare :( Och ibland är det enda man kan göra är att borsta dagligen med vatten, ibland med hundtandkräm och skrapa och ge dom ben osv. Ibland finns det ingen enkel utväg tyvärr.
Jag upplever inte att småhundar tenderar mer att få tandsten oftare.
-------------------
Finns nog inte mycket mer att göra än att ge det, borsta tänderna och ge tuggsaker som hjälper mot tandsten :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Dom brukar säga det :). Att det saknas ett ämne i småhundars saliv att det kan bidra till ökad tandsten. Det är vad jag har läst :P.
#8 Vilka är "dom"? :)
Jag har aldrig upplevt det bland små hundar :)
#10 Folk på olika sidor när jag googlat om det, någon veternärsida m.m. 😛 Var en månad sedan jag googlade för Molly hade så har inte sparat allt på minnet direkt.
#11 Okej. Jag tror det hänger på individen hur lätt dem får det plus att vissa raser tenderar att få det lättare än andra 🙂
#12 Ja jo 🙂
12# Det spelar ingen roll vad du upplevt, att småhundar har lättare att få tandsten än stora hundar är allmänt känt. :)
Källor:
http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/hundtandlakare.pdf
http://www.rondodrevets.se/Tips/tips-42.html
#14 Bra att någon annan orkar leta upp länkar och dela med sig när andra (läs: jag) är lite lat på den fronten 😇
#14 Läs allt jag skrivit istället för vissa delar: Skrev att det handlar mycket om vissa raser, inte enbart små raser i allmänthet :)
Kanske många små raser som lätt får det, men inte alla småhundsraser :) Du som missuppfattat det jag skrivit eller bara läst vissa delar :)
Sitter vid mobilen så kan ej titta på länkarna.
De må vara rätt känt att små raser drabbas oftare men tror det är rätt individuellt också (efter en tankeställare efter vad Fridaakesson skrev).
Sen har ju Kineser för övrigt dåliga tänder ju naknare dom är.
Så TS, det är nog inte ovanligt att din hund har tandsten. Molly har det med fast jag borstar morgon och kväll med vatten, tandkräm en gång i veckan samt har hon alltid råa tuggben framme .
#17 Ja jag har läst/hört det med att kineser och nakenhundar överlag har lätt för att ha kassa tänder tyvärr.
#18 Jaa.. tandlossning och lätt tandsten. Men kan man skrapa själv så är det bara bra och rätt simpelt. Det är nog en procedur man får räkna med helt enkelt 🙂 Samma som med badandet av dom, nåt man får räkna med helt enkelt (men det hör inte hit nu).
Borsta med hundtandkräm varje dag, skrapa om det behövs. Så vitt jag vet är det allt du kan göra förutom att prova med PlaqueOff och tuggben vilket du redan gör. Du kan även ge maten torr ifall du ger den uppblött (om du ger torrfoder) då det också kan hjälpa lite.
Tyvärr har ju många raser sina problem. Du med kines kommer förmodligen få dras med tandsten och jag med golden får dras med hot spots.
#20 Veterinären jag var hos (samt en bekant som jobbat på vet.klinik) sa att det räcker med vatten och sedan tandkräm en gång/vecka? Att huvudsaken är att borsta på tänderna längst bak där tandsten lägger sig enklast.. att det är huvudsaken så att säga, att man gnuggar bort matresten osv.
#21 Det kan väl bero på hur stora problem man har. Det viktigaste är precis som du säger att gnugga på molarerna (tänderna längst bak) då det är där matrester och annat skräp fastnar. Tandkrämen innehåller något som hjälper till att desinficera/hålla bakterierna borta och om det räcker med en gång i veckan så är ju det toppen men jag menar att det inte är något fel på att borsta med tandkräm varje dag om det behövs. Har man som TS stora problem kanske det kan hjälpa att borsta med tandkräm varje dag så hon slipper skrapa lika ofta.
#22 Åh, det är ju helt uppenbart… ibland är jag inte så klok som jag tror 😇 Det är enkelt att vara efter-klok!
#23 Det är lätt att det går fort ibland :)
Kan tillägga att alla som kommer in till mitt jobb för att rensa munnen på hunden alternativt dra tänder p.g.a. redan påbörjad tandlossning o.s.v. får rådet att borsta tänderna med tandkräm varje dag.
#24 Verkligen 🙂
#17 Jag läste allt du skrev faktiskt :)
tex: "Jag har aldrig upplevt det bland små hundar :)"
Tolkar det som du aldrig upplevt att tandsten är vanligare hos småhundar och svarade därefter.
Självklart varierar det mellan raser men då du argumenterade mot att småhundar har lättare till tandsten tog jag mig några minuter för att ta fram lite länkar åt dig, så du kunde få reda på vilka "dom" är som påstår det. :)
Eltandborste är betydligt effektivare än andra borstar. Mjuka broskben o andra ben, kycklingvingar, kycklingskrov, kalkonfötter/halsar, dito kyckling etc, finns hur mycket bra ben som helst för hundarna att gnaga på.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#26 Ja jag skrev att jag upplever det så bland småhundar men jag har skrivit mer än det, du hänger upp dig på en mening, fungerar inte riktigt så :) Man måste läsa mer än det, och helheten. Jag har skrivit mer än det och förklarat, alltså har du bara läst det du vill verkar det som eller missförstått allting jag skrivit helt enkelt
Min 4 åriga havanais har jättefina tänder. Skrapar lite ibland om hon fått någon beläggning och så har hon pytte lite tandsten på de stora hörntänderna men det har försvunnit en del där på senaste tiden. Upplever att tänderna blivit finare sedan vi började med färskfoder, men hon har också blivit duktigare att äta på tuggben sedan dess.
Hon har då minst lika fina tänder om inte finare än sin golden retriever kompis som är ett år yngre så det är nog väldigt individuellt. Men säkert är det så att problemet är större hos små hundar även om man inte kan säga att alla småhundar har dåliga tänder.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Detta kan man använda som tandkräm till hundar, tandkräm som är för människor skall undvikas då Xylitol är giftigt för hundar. Sen tycker jag detta är läsvart vad gäller hundar munhygien.
#28 Jag har inte hängt upp mig på en mening. Och jo, jag läste allt du skrev, det var inte speciellt mycket. :) Detta var allt du skrev innan jag kommenterade. Förutom när du gav tips om hur man motverkar tandsten.
1a - Jag upplever inte att småhundar tenderar mer att få tandsten oftare.
2a - Vilka är "dom"? :) Jag har aldrig upplevt det bland små hundar :)
3e - #11 Okej. Jag tror det hänger på individen hur lätt dem får det plus att vissa raser tenderar att få det lättare än andra
Mitt svar: Det spelar ingen roll vad du upplevt, att småhundar har lättare att få tandsten än stora hundar är allmänt känt. :) + länkar
Snälla förklara vad jag missförstått? Varför skulle jag läsa om detta efter att jag svarat så och skickat länkarna till dig? Du undrade ju bland annat vilka det var som påstod detta, därav länkarna….? :)
Som redans nämnts är många småhundar tyvärr predisponerade till att ha dålig munhälsa. Dels vad gäller tandsten men även sjukdomar så som paradontit. Detta är särskilt vanligt på just kinesisk nakenhund och verkar hänga ihop med genen som orsakar just nakenheten. Därför är det jätte bra att som TS vilja värna om bättre munhälsa.
Min hund äter färskfoder samt råa kycklinghalsar dagligen men jag borstar tänderna dagligen på henne med 3 olika tandborstar (en vinkel borste, en spetstandborste samt en ultra mjuk för att komma åt inciciver samt tanköttet) för att komma åt alla tänder/vinklar - med Bucadog enzympasta som hjälper till att motverka bakterier och plack. Innan jag började borsta hade hon börjantill gingivit på ett par ställen samt början till tandsten på canintänderna och kindtänderna.
Plaque-Off är nog inget man ska förlita sig på. Finns inga vetenskapliga studier som bevisar dess effekt och det brukar sällan rekommenderas (eller uppskattas) av veterinärer.
Har hunden problem med gigivit och/eller paradontit kan man badda tandköttet med hexarinse eller smörja in med stomadine gel för att bli av med bakterier som annars letar sig ner i tandfickorna.
Har du provat att ge torrfoder som är hårt, eller färskfoder? Uppblött foder kan ge tandsten på mina hundar allafall Mina hundar får tandsten främst av hundgodis, frolic är hemskt! Kolla hur mycket socker de innehåller, de tycker jag hjälper.. Sedan finns de sprayer osv tycker inte dem gör större skillnad alls.. Prova även annan tandkräm de innehåller ju olika ämnen och olika mycket.
Vad ger du för foder?
Borstar du tänderna dagligen?
Jag har hört att andra tycker plackoff funkar rätt bra, jag träffar rätt ofta en jätte liten toypudel som har en gnutta tandsten o där är lösningen borsta tänderna varje dag kl 21 :)
Mina har fått tandsten med jag drar med nageln lite på tanden som är drabbad sen borstar jag tänderna varannan dag men ska börja varje dag. Ger färskfoder nu mera bara till hundarna + kycklingklubba eller kycklinghalsar varannan dag. En gång i veckan får dom något mer råben att äta, revben,älgben eller annat.
Jag har testat lite allt möjligt på min yorkshireterrier som hade mängder av tandsten. Det enda som hejdade tandstenen var när vi gick över på färskfoder (vom og hundemat).
35, Det är någ olika eftersom jag ger det fodret som helfoder med o mina får tandsten o bör hållas efter med tandborstning,ben osv
#33 Torrt torrfoder är ungefär lika effektivt mot tandsten som knäckebröd, dvs inte alls. majoriteten hundar som äter ett bra färskfoder, t ex VoH får inte tandsten, inte BARF hundar heller.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min hund äter i dagsläget torrfoder, Taste of the wild. Han har tidigare ätit färskfoder, BARF och andra torrfoder. Mängden tandsten är lika oavsett foder.
Han får varje dag ett mått PlaqueOff på fodret. Upplever att tandstenen är mer porös och lättare att skrapa men har inte minskat i mängd. Borstar tänderna dagligen, skrapar 2-4 gånger i månaden.
Köpte idag något man skulle hälla i vattnet, får se ifall det funkar bättre. Kommer dock fortsätta med PlaqueOff. Han har mycket fina, kraftiga tänder och ett fint bett. Enda problemet är tandstenen och den smarriga andedräkt den för med sig.
Jag har hört mycket gott om Platinum Tandgel - dyrt, men ska fungera. Tror det ska finnas något liknande i vissa djuraffärer, som en bekant använder till sin chuhuahua med slående resultat.
#39 Tack för tipset! Det ska jag kolla på :)
39 du kan inte ta reda på vad din bekant andvänder till vavvan :)
#41 - ska skicka ett mess och kolla 🙂
42 kanon 😉
44 tackar då ska jag prova denna 😎
Hon köpte den i en djuraffär, så du kanske hittar den i din stad om du inte vill skicka efter.
Min bekant tar alltså lite på fingret och stryker ut längs med tandköttskanten på varje sida upptill i munnen.
Nu sådär 100 år efter sista inlägget. Har provat med där Tropiclean som man tillsätter i vatten. Rent ut sagt värdelöst vågar jag påstå. Ingen effekt över huvud taget tyvärr. Vi fortsätter borsta och skrapa, verkar inte finnas så mycket annat att göra :)
#47 - tillsätter i vatten ? Ingen aning om vad det är för något.
Jag använder Tropiclean Teeth Clean som är en gel man klickar ut på fingret och sen stryker gelen över tänderna. Fungerar kanonbra🙂
47 jag har köpt Tropiclean Teeth Clean o den har jag kört med några gånger jag tycker att Donnas tänder ser bättre ut då hon har fått lite tandsten på de bakre tänderna. Luktar bättre om hennes mun med.
Vilken tror ni hjälper avlägsna tandsten bäst, Tropiclean gelen eller Platinum gelen som någon här länkade till? En hel del tandsten alltså, inte bara plack. Avlägsnar tropiclean sånt som redan finns på tänderna? Gammal tråd men hoppas nån ser min fråga.
50 Ja, är det mycket så har jag ingen aning Donna-hunden har haft lite tandsten på dom bakre tänderna och då har gelen hjälpt bra mot detta :)
#51 tror jag beställer en sån. Har du hundared känslig mage eller minns jag fel? Min hane har kronisk magkatarr o tål ingenting så villr höra om magarna var bra på dina hundar? Hur ofta använder du gelen? Och fortsätter du borsta också? :-)
putt
Var på en föreläsning med en veterinär. Denne förklarade att ända sättet som fungerar mot plack och tandsten är att borsta tänderna. Om plackoff, dentastix och annat skulle fungera skulle inte vi heller behöva borsta tänderna. Till viss del kan tugga på ben rensa lite men det är tandborstning som gäller.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
# 54 Jag tror på platinum gelen och tropiclean. Tropiclean verkar fungera okej enligt andra, medans platinum ska vara super. Borde kanske ha köpt platinum på en gång men provar tropiclean så länge, få se om den tar bort det värsta. Tråkigt att veterinär inte tipsar om dessa medel.