Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1731 ggr
Boson
0

Para 6,5 årig til

Hej. Min kompis har en ganska ovanlig ras, hon är hälsotestad och pig osv. Nu har de flyttat och på samma gård bor en hane av samma ras (5år). De har nu blivit bästa hundvänner och ägarna Smma. På SKK står det att 7 år är maxåldern. Hört 5 år. Vad är för en äldre förstagångsdrältighet, förlossning ja allt, riskerna?

russin
4

7 år är maxålder för en förstagångstik, men huruvida den för få valpar så sent beror mycket på ras, kondition osv. Riskerna blir större med tanke på stelare bäcken osv.

Mysisa
1

Tar man en första kull på en tik över 7 år så måste man få ett intyg av veterinären att hunden är frisk och beräknas klara av en dräktighet som skickas in till skk samtidigt som valparna ska registreras

minavitas.wix.com/kennel

russin
3

#2 - nej, en första kull efter 7 år är inte okej alls enligt SKK. Däremot behövs veterinärintyg för att få para en tik (som tidigare haft valpar) efter 7 års ålder 🙂

Mysisa
1

# 3 du har naturligtvis rätt. Jag som var lite trött efter ett 10 timmars pass på jobbet inatt och blandade ihop reglerna. Tack för att du rättade mig. Jag personligen tycker dock att man bör skaffa ett liknande intyg om man planerar att ta en första kull på en tik över 5 år

minavitas.wix.com/kennel

Boson
0

Så vill man ta en kull på en äldre hund (i detta fall strax över 6 år) bör man låta en veterinär undersöka och ge klartecken att tiken är i bra form?

Mysisa
1

#5 Jag anser det. Reglerna säger vetrinär intyg efter 7 år och då får hunden enbart paras om den haft tidigare kull. Men i min värld så är det mer angeläget att få det intyget om tiken ska ha sin första kull vid 6 års ålder.

minavitas.wix.com/kennel

Boson
0

#6 Som du skriver är regeln med 7 år lite kass. En 6 år och 10mån är okej trots den inte haft valpar innan men är den 7 år på dagen måste den undersökas trots tidigare (antar här lyckade parningar/valpningar).

Alltid utan att kolla upp fakta trott att en tik ska paras första gången max 5 år med vissa skillnader.

Sen finns det fördelar med att para äldre hundar. Har tiken/hanen inte haft nån kull tidigare och båda är hälsotestade (rassjukdomar tänker jag mest på) jämfört om hundarna fått två kullar vid ung ålder men sen får en ärftlig sjukdom vid 5 år, då är två kullar ev smittade.

russin
4

Det är svårt att sätta en flytande gräns, så därför finns åldern 7 år 🙂 Sen är det ju oerhört viktigt att uppfödaren själv känner sin hund och vad för ras det är. 7 år är  hög ålder på t ex en grand danois, medan det är mitt i livet på en t ex en heeler.

Så kunskap om den egna rasen, individen mm är det viktigaste här.

[Nirvana-music]
1

Är tiken frisk, bra hull, och inte påverkad av åldern så är det ok att ta kull. Första kullen senast vid 7 års ålder. Rekommenderar att göra en veterinärbesiktning på tiken före avel.

tillowin
1

Vad är det för ras? Där ligger nog den viktigaste avvägningen skulle jag säga, i fort de åldras etc. 

De största riskerna är väl just i att bäckenet blir stelt etc, så att det kan bli komplikationer vid valpningen. Och om tiken har sämre kondition så att det bli svårt för henne att klara av en dräktighet och återhämta sig efter valparna. Som jag har förstått det iaf :) Kan också vara så att de har svårare att bli dräktiga.

Fördelen är ju som du säger att man är mer säker på att ärftliga sjukdomar inte kommer bryta ut, särskilt med hanar upplever jag att det kan vara en fördel att de är lite äldre.

Petmade.se - Handgjort för hunden

Achatina
2

Varför ta kull nu helt plötsligt? Bara för att de blivit grannar med en hane av samma ras? 

Vilka krav har rasklubben som rasen finns under ang hälsoundersökningar? Ska de registrera valparna?

Achatina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske inte matchar rasen men ändå en bild värd att fundera över.

Agnjyrr
0

Vad är hunden för ras? Blev lite nyfiken