Halt hund
Hej märkte nu ikväll att min tik haltar ganska kraftig på höger framben, hon vill inte alls stödja på benet. Har palperat benet och tassen, hon gnyr till när jag trycker på trampdynan, har lyst med ficklampa men ser eller känner inga sår. Ska jag avvakta eller ringa veterinären?
Ringa veterinären förstås. Ett samtal kostar inget! :) Ring nu eller det första du gör imorgon bitti om hon fortfarande haltar!
Verkar hunden inte vara stressad eller liknande så hade jag väntat att ringa veterinären till imorgon bitti… svårt att säga när man inte sett hunden men är inte hunden döende så hade jag avvaktat.
Ringa veterinären skulle jag säga. Det är troligtvis inget allvarligt men ett samtal till veterinären skadar inte
Har jämfört tassarna och den haltande tassen är lite svullen på ovansidan. Det är svårt också eftersom att hon ogillar att man rör henne vid klorna…
Är hunden allmänpåverkad? Äter, dricker, bajsar, kissar? Hur gammal är hunden?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hon slickar där det är svullet. Ska jag raka bort pälsen där så man kan se tydligare om hon har något sår?
Uppdaterade just ett tidigare inlägg jag skrev när jag trodde hunden bara stukat foten… det visade sig att en tå var krossad :/ utan röntgen hade man aldrig anat det. Så jag säger bara kolla upp!! Och ja, raka av pälsen och se om du ser några missfärgningar.
Ställer frågorna igen då det verkar som om TS missat dom.
Är hunden allmänpåverkad? Äter? Dricker? Kissar? Bajsar?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8, hon äter och dricker, men hon är inte glad, viftar inte på svansen som hon alltid brukar göra.
Ska raka bort med trimmern nu, så får vi se, återkommer.
Om hennes allmäntillstånd är påverkat skulle jag ringt och kollat, speciellt om tassen svullnad. Tror nog dom råder dig till att avvakta tills imorgon men alltid bättre att ha ringt en gång för mkt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har blivit bättre nu, hon har antagligen gjort illa sig på något vasst så hon hade skrapat upp ett sår, ser dock bra ut, haltar inte så mkt nu, men fortfarande lite trefotig utomhus, men inte lika illa som igår, det ska nog bli bra. Hon hade ju oturen att få en sår på bakbenet för några månader sedan så då fick hon ha tassbandage i en vecka.
Har hon ett sår måste det hållas rent och torrt. Jag skulle ringa veterinär om jag var du för att få tips på hur det ska hållas rent och torrt och så att dom kan avgöra om det behöver röntgas
minavitas.wix.com/kennel
Det har blivit bra nu, hon haltar inte och såret håller jag rent,
Läser djursjukvård så vi har gått igenom mycket sårvård.