Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 17165 ggr
svassen
1

bruten eller stukad tå

Mitt under en skogspromenad idag började hunden halta, och fem sekunder senare satte han sig ner och pep och skickade sig om tassen. Han skuttar ju fram och tillbaka i terrängen så det kan ha blivit eftet ett hopp över ett dike. Vi gick hem och han haltade hela vägen… Jag såg inget fel där och då, men nu här hemma ser jag att det är blått runt yttersta tån (runt klon och på "simhuden") på hans bakben… Han kan stödja på foten men lyfter den hellre. Vad har ni för erfarenheter av bruten tå eller stukning? Ska ringa vet nu och höra vad de säger. Hjärtat blöder ju när de har ont! :(

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Hoppas verkligen att det inte ar daligt. Min hund har en bruten ta. Forsta gangen hande i November 2015. Hon vilade osv i nastan 2 manader efter att jag pratat med Vet, Dom hade gjort xrays och sag inget brutet. Hon slutade ha ont men hade fortf den dar lumpen pa hennes ta, och jag trode att den bara hade lakt sa. Forra sondan sprang hon igen, lite mer an vanligt efter vila i 2 manader. Hon blodde och hade ont nastan direkt nar vi kom hem, denne gangen visade xrays att tan vart infected med chansen att et kan vara cancer. Hon har 4 veckor med antibiotiker med xrays efter det for att se om vi kan ha kvar hennes ta. Jag kan inte riskera att hon gor agility eller flyball nagon mer om hon forlorar tan. Jattejobbigt och jag har varit sa himla ledsen over det, stackars vovve. 

Jag skulle nog se till att xraya nu och om nagra veckor igen for Vet sa att tan kan ta ett tag for att veta exakt vad som ar fel…. har ar bilden pa hennes ta. Hope this makes sense…

Kallaterrier
1

Vår hund drog vänster lilltå bak ur led. Hur det gick till vette katten, jag lyfte upp henne ur korgen och hon var blockhalt och hade ont i tassen och stödde inte alls på den. Morgonen efter åkte vi till veterinären som röntgade, benen i tassen var hela, men tån var ur led. Det är ganska bökigt att fixera en sådan  tå och det kan leda till mer stelhet så vi blev hemskickade med smärtstillande och strikta koppelpromenader en vecka eller så tills smärtan och hältan var borta. Hunden har inte fått några men av händelsen.

Lona
1

Min förra hund fick en dubbel fraktur på ett metatarsalben (mellanfotsben). Eftersom hon redan var halt på ett annat ben så var det inga andra förhållningsorder; koppelvila och smärtstillande, gå på snällt underlag. Det är svårt att gipsa tassar så om frakturen ligger rätt gör man oftast ingenting i den vägen. Ligger den inte ok så kan det bli operation med skruvar och grejer. Om du misstänker en fraktur så bör du alltså kontakta en veterinär, PM inte annat så för att få smärtstillande.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

Min nuvarande hund Nikka knäckte en klo för ett par år sedan. Veterinären röntgade tån, det var ingen fullständig fraktur men vad jag förstod det som efteråt en rejäl spricka. (Vi var utomlands så det var lite språkförbistring) Klon läkte jättefint men Nikka hade en lätt hälta i flera månader efteråt, när jag sökte för det så hade tån inte läkt riktigt som den skulle. Hon hade därmed avlastat och fått en inflammation i tån samt i bicepssenan och tricepsmuskeln uppe i armbågen. Allt som allt tog det nästan ett år från det att hon knäckte klon tills hon var helt ok igen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hanna.siri.saijo.
0
svassen
0

Hej.. en update.. Vi drog till vet på måndagen, och röntgenbilderna visade att benet i tån var krossad :( Älskade hund… Det bästa alternativet var att amputera den :( Så nu är han en tå fattigare där bak :( Tack gode gud att man inte bara tar saker för givet utan kollar upp saker. Hellre en gång för mycket än en gång för lite, kom ihåg det med era fyrfota vänner <3

Ambrose
0

Aj då! Hur sjutton lyckades han krossa tån? :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

svassen
0

Den frågan ställer vi oss alla. Om man krossar något känns det som att det krävs belastning ovanifrån? Men så som han far i skogen vet jag knappt vad han INTE lyckas med, det är ett under att han inte skadat sig tidigare. Han har väl antagligen fastnat i något eller slagit i rejält i en sten eller liknande :(

Ambrose
0

#8 Aaa.. är han riktigt snabb så kan han ju slagit i en sten hårt. Spelar ju ingen roll vilket håll farten kommer ifrån… fallande sten och raketsnabb hund gör ju lika mycket skada :s

Stackaren! Hoppas han läker snabbt så han kan komma ut i skogen igen. Finns ju 15 potentiella tår kvar ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se