Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1008 ggr
CayKantos
0

Valp -> unghund -> vuxen (promenader)

Hur mycket ska man promenera med valpen utöver kiss och bajs pauserna? Och hur/när borde man öka detta? Vill ju inte gå för långt med valpissen/unghunden. Vet man bara kan ta upp och bära dom resten av vägen men hade ändå vart skönt med ett ca :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fridaaaa
1

Anser att man inte kan säga "ca". Inte tid eller sträcka heller.
Anpassa efter varje individ helt enkelt :) Pauser är dock viktigt med valp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
0

Alla mina hundar har från jag hämtat dom 8 veckor tills ca 8 månader gått MAX 1 km. Min valp vad 6 månader när han fick följa med på 2 km. Och då fick jag bära han titt som tätt. Alltså mina har varit ute ofta och många gånger men aldrig gått mer än 1 km fram tills dom har varit 8-12 månader.

Ambrose
5

Om hunden blir trött så bär du den. Inte svårare än så :) Man lär känna sin valp och ser när den börjar sacka efter, eller när man själv tycker att "Nej nu räcker.. jag bär trotts att valpen inte är trött" :)

Det är mycket bättre att hunden får bygga muskler än att man inte låter den ta ett steg utanför tomten innan den är 1.. och sedan kör på med full träning :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fridaaaa
1

Med vår SB fick vi inte så långt innan 1 års ålder, försiktig med höfterna, men var ute några km i sträck också, men långsamt, lös och pauser :)

Roxy, papillonmixen gick vi längre med tidigare. Men vila såklart, vid 8-12 månaders ålder gick vi 6-8 km MEN vila och så :)

HerrMoro
1

Min yngsta var en vintervalp så vi ökade i takt med att vädret blev bättre och tillät fler och längre utomhusaktiviteter. Vid runt fem månader gick vi rundor på iaf fem km, men i skogen och lös. Ofta med fikapaus och andra stopp, så det gick inte fort.

CayKantos
0

Hur gjorde ni ang koppelträning och lös. Många har ju sina valpar lösa eftersom dom fölger aåpass bra. Bytte ni bar lite med lösaa promenader och koppelpromenader?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

russin
1

Jag har mina valpar lösa så ofta det bara går - med hänsyn till andra människor och hundar. Jag kopplar där det behövs och lös där det går.

Min yngsta hund är nu 5,5 månad och vi går väl ca 8-9 km per dag sammanlagt, varav hälften är lösa turer där hon får bestämma takten själv.

Fridaaaa
0

#6 Långlina är toppen :) Kan man träna inkallning på säkert sätt och hunden kan gå i koppel samt röra sig fritt :)

tillowin
2

Det beror ju på vilken ras det är, hur fort de växer, vad de har för behov och hur stora de blir, så det är jättesvårt att säga. Om det är möjligt så tycker jag det är bra att gå med valpen lös så mycket som möjligt så är det lättare att försöka hålla valpens takt. Dessutom tycker jag det är mycket svårare att träna på att vara lös än att gå i koppel, så om valpen lär sig tidigt reglerna för att vara lös underlättar det sen :)

Petmade.se - Handgjort för hunden