Söker sällskapshund
Några bekanta förlorade sin hund förra veckan. Dom känner att dom snabbt vill ha en ny hund, men har svårt att hitta någon som passar… Dom söker en hund som: - ska passa i livlig barnfamilj - vill ha en gosig hund - bara till sällskap - inte kräva för mycket - enkel att ha lös (så ingen jakthundsras) då deras förra hund alltid gick lös - pälsvård inget större bekymmer, deras förra hund lämnade dom in till trim och klippte ner 2 gånger per år. - dom har andra smågnagare som hunden behöver kunna hantera smärtfritt - frisk - tror inte den kan vara allt för reserverad eller vaktig, bla har ju barnen såklart hem kompisar ofta - en mindre ras som är enkel att ta med ….jaa det är väl vad jag kan komma på nu. Fråga gärna om ni vill veta något mer :) Dom har främst tittat på bichon-raserna, samt även på griffonerna (främst petit brabancon). Den sista har dom börjat bli tveksamma på då vi tittade lite på vad som stod i RAS och SRD, då dom vill ha en hållbar och frisk hund. Dom är inte främmande för att ta en omplacering, men den kan inte ha några problembeteenden då. Även en blandras skulle gå bra. Någon ras eller blandning som dom borde titta närmare på? Någon som har tips på uppfödare med valpar som skulle passa, eller kanske en omplacering?
Vad vill dom göra med hunden?
Hur gamla är barnen?
// Harley
Vad hade dem för ras innan?
Medarbetare på djurparker För mer bilder http://nouw.com/theresefoto
Kolla på Hundstallet. Omplacerar svenska hundar, och de verkar vara väldigt noga med att matcha rätt individ.
Det är ju lite lättare att hitta en omplacering med egenskaperna: gosig, hantera andra djur, barnvänlig, ej reserverad etc :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Antingen sällskapshundgruppen eller något utställningsavlat, typ en Engelsk cocker spaniel.
#1 Dom vill ha den som ren sällskapshund. Gå en valpkurs om det blir en valp. Annars ska den bara få hänga med i vanliga familjelivet. Dom har en segelbåt som dom vill ha med den på. Därför dom vill ha en mindre som är lättare att ha med överallt. Dom har två mindre barn på 5 och 7 år (eventuellt fyller dom 6 och 8 i år), och en lite äldre som nog är 10-12 år tror jag. #2 Deras förra hund var en blandras, ca 55-60 cm hög och ca >17 kg tror jag. Var väldigt lik en laekenois i utseendet. Supertrevlig hund. #3 Jaa jag visade dom Hundstallet, samt också Hittehund.nu. Dock känns det svårt att hitta en hund som skulle passa… Den måste ju vara väldigt barnvan och senast jag kollade fanns det inte en enda på Hundstallet (men det verkar som om det kommit nya sedan jag sist kollade).
#4 En av dom har haft en engelsk cocker, men den var rätt så sjuk och hade bla öronproblem. Vi pratade om den men det verkade inte som om dom var inne på en till sådan.
Har någon tips på omplaceringsgrupper eller valpar till salu grupper på Facebook?
Pudel? Finns ju i olika storlekar och stämmer bra in på deras krav tycker jag :)
#8 tack, ska tipsa vidare! :) Tyvärr verkar inte pudelklubbens hemsida fungera, vet du om det varit så länge eller om det bara är tillfälligt?
#9 Konstigt jag var inne där för bara någon timme sedan.. Så bör nog bara vara något tillfälligt :)
Finns ju Pudel.ifokus här också om dina bekanta skulle ha några frågor om rasen :)
Dvärgscnhauzern, väldigt poppis familjehund och enligt mig en väldigt enkel hund
Nu måste jag passa på o tipsa om min ras, lite ovanligare så många tänker inte på att dom finns. - ska passa i livlig barnfamilj Jag har själv tre barn i blandade åldrar, funkar jätte bra. Men det beror oftast mer på barnen än på hundrasen - vill ha en gosig hund Mina hundar är det gosigaste som finns, älskar att kela. - bara till sällskap Hör till rasgrupp 9 dvs sällskapshundar, men alla hundar oavsett ras behöver aktiveras. - inte kräva för mycket Jag anser inte att rasen är krävande men det är väldigt individuellt vad en krävande hund är. - enkel att ha lös (så ingen jakthundsras) då deras förra hund alltid gick lös Det är en råttjägare, men med rätt träning från start behövs inget koppel. - pälsvård inget större bekymmer, deras förra hund lämnade dom in till trim och klippte ner 2 gånger per år. Minimal pälsvård både på långhåriga och korthåriga. - dom har andra smågnagare som hunden behöver kunna hantera smärtfritt Råttjägare som sagt, men jag har haft råtta med mina utan problem. Har valpköpare med kaniner och marsvin. - frisk Vi har idag inga direkta rasbundna sjukdommar, det förekommer sjukdommar i rasen, patella är viktigt att kolla upp. - tror inte den kan vara allt för reserverad eller vaktig, bla har ju barnen såklart hem kompisar ofta Rasen ska vara reserverade mot främlingar men inte så att det stör - en mindre ras som är enkel att ta med Ideal vikten är 2,6 kg men det finns både större och mindre individer. Rasen är prazsky krysarik
minavitas.wix.com/kennel
Kan tycka att någon av bichonerna hade passat bra. Trevliga och enkla hundar som passar det mesta och som brukar vara super trevliga. Annars en Pudel, fäller lite och är friska.
Säg att de ska akta sig för de trubbnosiga hundraserna om de vill ha en frisk ras, de har väldigt mycket sjukdomar och problem tyvärr
Codeavalone.blogg.se
Säger nog också Pudel, då finns det även möjlighet att välja vilken storlek män gillar bäst med tanke på barn och sådant :D
En granne för några år sedan hade en dvärg- eller toypudel. Sötaste kreaturen! Hon hade aldrig koppel på hunden och han följde med överallt, nu var hon dock aldrig i stan så, och om hon var några få gånger hade hon koppel på. Men hon var mest i stallet på dagarna och även när hon var ute och rida följde lillan med, otroligt social, skällde nästan aldrig och ville mera än gärna leka och gosa!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#10 Idag kommer jag in! :) #11 Finns många dvärgschnauzers här omkring, men tyvärr är det ytterst få som är trevliga…. :/ Jag tror inte heller familjen är så förtjusta i skägg eller raggigt utseende. #12 Tyvärr tror jag att en prazsky krysarik är för liten. Vi pratade lite om storleken och dom vill inte ha en allt för liten. #13 Ja, jag tycker dom är inne på helt rätt spår jag också med bichonerna. Tyvärr vekar det dock väldigt svårt att få tag på en valp, eller ens att få kontakt med en uppfödare. Personligen tror jag att en sällskapshund hade passat utmärkt hos dom, dom är vana hundägare men däremot är dom inte vana valpköpare och kanske får många uppfödare fel intryck av dom då dom inte ställer "rätt" frågor? Dom ville ha hjälp av mig bland annat för att veta vad man ska fråga uppfödare. Just småhundsraserna är ju populära nu också, och det i kombination med små kullar är ju inte så bra om man, som den här familjen, inte vill stå i kö i ett år på en valp.. #14 Jag ska tipsa om Pudel, tror det skulle passa dom :) Det jag funderar på är hur ofta en Pudel behöver klippas ner så den inte blir tovig? Också lite osäker på hängöronen med päls i? Både jag och familjen har dåliga erfarenheter med öroninflammationer hos raser med pälsfyllda hängöron. Hur är en Pudel i personlighet/temperament/mentalitet i jämförelse med bichonraserna?
Någon av bichon raserna passar ypperligt. Bichon havanais som jag själv har låter utmärkt. Liten men robust allround hund som hänger med på allt oavsett om det är aktiviteter utomhus eller bara soffhäng. Oftast väldigt bra med barn och smådjur. Våra fungerar bra med hamster, kanin och katter. Kräver en del pälsvård, men klipper man ner dom 2-3 gånger per år så krävs det någon genomkamning då och då. Och ett bad när dom är smutsiga. Har träffat väldigt många havanaiser och varit på många träffar med många hundar inblandade. Har aldrig varit något bråk eller gruff. Väldigt tysta träffar har det varit så jag skulle inte säga att rasen är speciellt skällig överlag. Låg jakt och vaktinstinkt. Jag kommer aldrig vara utan denna ras :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kan bara svara på pälsvården, men jag har rakat ner en stor/kungspudel, hur enkelt som helst. Kan göras 2-4 ggr/året beroende på om man inte vill ha långt päls. Lätt att bada och görs bara efter nedrakning. Tog mig för övrigt typ en kvart att raka ner, bara att skaffa sig en bra rakmaskin!
Instagram
#16 Låter jättebra :) Vill väldigt gärna ha tips på någon uppfödare som har lediga valpar just nu, eller kanske en yngre omplacering om du har något tips #17 Det låter ju bra! Trodde att en pudelpäls kanske skulle behöva klippas lite oftare än så. Jag är rätt säker på att dom kommer vilja ha hunden kortklippt så att den inte blir tovig eller allt för lurvig, deras förra hund lämnade dom in och klippte ner två gånger per år.
#18 Ska höra med uppfödaren till min hund. Hon fick precis valpar men vet att hon ofta har många i "kö" på sina valpar. Världens goaste människa som är väldigt mån om valpar och valpköpare. Hör av mig senare när hon svarat mig så kan ju familjen kontakta henne :)
#15 Jag skulle nog också säga någon av bichon raserna eller Pudel i någon av de mindre storlekarna. Visst kan storpudel gå beroende på vilken individ man får tag i men det är också svårt att veta förväg, min storpudel tik passar bra in på beskrivningen, lugn och lättsam och kräver inte för mycket men min hane däremot stämmer inte alls in på vad de kan ge då han mer är en brukspudel som kräver en hel del för att bli nöjd, därför tycker jag att någon av bichonraserna eller dvärg/toy Pudel passar bättre in :-)
#19 Åh det skulle vara jättesnällt! Det är just det att dom vill ha valp nu samt helst även en tik som ställer till det lite… Dom har tittat på en till hund länge, men nu är det ännu mer aktuellt då dom står hundlösa.
#20 Storpudel går också bort på grund av storleken, dom vill ha en mindre hund. Jag tycker också dom är väldigt vettiga i sina rasval, kul att ni som äger sådana raser själva håller med :)
Vill jättegärna ha tips på uppfödare som har lediga valpar just nu! :) Dom vill helst ha en tik. Själva har dom främst kollat på bichonraserna, men jag tar gärna mot tips på pudeluppfödare också :) SKK köpa hund verkar tyvärr vara rätt ouppdaterad… Dom kan även tänka sig en omplacering.
Det är annars otroligt lätt själv att klippa, om man inte vill ha någon speciell klippning asså. Speciellt om du vill ha en mellan eller dvärg eller toypudel. Kan ta typ 10 min :) Dess oftare man klipper dess mindre är det att klippa!
Instagram
riesenspass har kull nu och kull på väg. Trevliga hundar som är lätta och växer upp i barnfamilj. Jag tycker om kenneln och är en vettig uppfödare. Ibland har hon något som ska ut på foder kolla in på hennes hemsida. Träffat fler av hennes hundar och tagit hand om några och har en själv där ifrån. PM:a gärna för fler frågor
#24 Nej jag tror nog att dom bara kommer ha kort och praktisk frisyr. Dom är bara ute efter en trevlig sällskapshund och då kommer oftast pälsen på köpet med dom flesta raser. #25 Dom är inte intresserade av att bli fodervärdar. Jag ska höra med dom vad dom tycker om dvärgschnauzer :)
#26 dåså! Då rekkomenderar jag verkligen att dom bara investerar i en bra rakapparat och fixar det själv, så mycket billigare och väldigt enkelt! 😉
Instagram
#27 ska säga det till dom :)
Ingen som kan tipsa om uppfödare som har/snart ska ha valpar till salu? :) Jag har för mig att det finns omplacering-/till salu-sidor på Facebook, någon som vet om några?
engelsk staffordshire bullterrier är mitt förslag :) en mycket kärvänlig ras, lite mer robust jämförelse med andra små hundar och ingen direkt pälsvård :)
Jag gillade förslaget om staffe. Otippat. Men det skulle faktiskt kunna passa.
Några saker att ha i åtanke är dock att en staffe ofta behöver lite mer aktivering än en vanlig sällskapshund. Gärna lite fysiskt blandat med lite mentalt, och noll slarv med passivitetsträningen.
De måste även vara beredda på att staffar är små bullriga kanonkulor och kan för vissa uppfattas som svårfostrade och envisa. Men gör man hemläxan vad gäller att läsa på om rasen och välja en uppfödare som man kan få mycket stöd ifrån så ska det nog gå bra.
De är härliga hundar, utmärkande är att de är miljöfasta och sociala. De älskar folk.
Aldrig träffat en staffe som haft problem med folk öht.
Dock är det ofta rätt mycket terrier i staffe. Så man får vara försiktigt vad gäller andra djur, jag tänker på smådjuren TS skrev om.
Sedan får man inte heller utgå att en staffe kommer funka med allt och alla, vad gäller andra hundar.
Annars är det en härlig familjehund. Trygg & tålig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Mina bekanta har hittat en valp nu! Tack för all hjälp allesammans :D Det blir en bichon havanais, tror det kommer bli jättebra :)
#34 Vad kul :) från vilken uppfödare blev det?
#35 hmm det har jag faktiskt inte koll på, vet bara att det var i Skåne :)
#36 Kanske är från "min" uppfödare då. Hon bor i Skåne och har valpar just nu :) hon är fantastisk och dom kommer inte ångra sig om dom tar valp från henne. Ispärlans Kennel heter den :)
Oj sry missade helt svaret