Lärt mig något nytt
Jag har en vinthund som har haft lite problem med maten mm.
Nu under jul och nyår åt han dåligt och jag märkte att hans körtlar i halsen var svullna. Så klart blev jag rädd men svullnaden gick när efter jul stressen.
Nu när tiken löpade så började han krångla med maten och fick tvinga ha att äta. Nu har jag haft frit fram på magen och han äter. Jag kände så klart på hans körtlar när jag började med mat 24/7. Dom var svullna då. Nu efter 3 dagar är dom normala.
Då jag själv har problem med maten mm. Så fick jag veta av min läkare att vi människor har stresskörtlar vid bukkörteln som sitter i halsen med flera ställen. Så på jobbet frågade jag veterinären och han sa att de är samma på hästarna och jag ringde till veterinären för hundarna som sa samma sak.
Alltså en hund som äter dåligt kan ha svullna körtlar i halsen. Vilket motsvara som svullna mandlar "för er som har dom kvar!" Vilket leder till att de är obehagligt att äta då de gör ont att svälja.
Så när era hundar inte vill äta en sak. Känn på körtlarna. Är dom svullna då ge hunden tex burkmat eller uppblötat torrfoder. Man kan om man vill. Ha hallanbladste eller kamomill te i de blöta torrfodret då. Då både kamomill och hallonblads teet hjälper kroppen att slappna av :)