Campa med hund?
Hej. Jag och en kompis ska försöka åka ut och campa i utkanten av en skog några gånger den här sommaren, och vi skulle vilja ta med våra hundar. Hundarna är en Yorkshire Terrier och en Toypudel. Vi kommer sova i ett tremannatält. Det finns grillplats, bord, stolpar att knyta fast långlinor i och en badplats. vi kommer ha med mat och vattenskålar och resebäddar till båda hundarna. Vi kommer åka några gånger under sommaren men vi kommer inte stanna längre än en natt åt gången. Nu undrar vi lite, funkar det här? Har vi glömt något?
Det går absolut att campa med hund. Min bror brukar vandra i fjällen med sin hund, då är de borta och sover i tält i drygt en vecka eller så i taget. Går alltid bra. Att tänka på kan vara att är det en "officiell" badplats så kan det finnas regler om att man inte får ha hundarna lösa eller att de inte får vistas vid vattnet/bada. Så länge hundarna kan få motion, mat, vatten, värme och skydd så bör det gå fint. Det kan vara bra också att tänka på det här med smådjur och insekter, typ hålla koll på dem ifall de får fästingar. Och att hålla ett skarpt öga på marken ifall det finns ormar där.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Vad bra! Det är ingen officiell badplats, och när det gäller regler så har vi kollat och det var helt okej att ha hundar lösa, vi kommer dock inte ha det då vi inte riktigt litar på dom, utan dom kommer få springa i långlina. Vi kommer också att förbereda hundarna så mycket som möjligt med fästingmedel och "verktyg" för att ta bort fästingar och andra kryp om dom skulle få på sig sånt. Vi har campat på platsen förut och vi kolar alltid efter ormar innan vi packar upp, vi har sett en orm i vattnet en gång men annars har det varit tomt. Tack för svaret 😃
HUNDHANDDUK!!
Jag lovar, det är inte kul att sova med två pisseblöta hundar i tältet även om de är små…
När vi har tältat eller åkt husbil så har jag faktiskt haft med mig tunna täcken till hundarna ifall man måste ut och det spöregnar ute (fast då kanske ni åker hem?), de funkar även som myggskydd på kvällen.
Har man en frusen hund kan hundtäcket vara bra även på natten, eller om ni stoppar ner dem i sovsäckarna?
Jag var ute och tältade med min frusna ridgeback en sommar, det var rätt kallt så det slutade med att vi låg på mitt liggunderlag + hennes vetbed med sovsäcken över oss båda… Nästa dag fick vovven en egen fleecesovsäck 😉.
Bajspåsar är givetvis bra att ha med.
Eventuellt någon form av första förband? Jag har typ aldrig med det men tack och lov fanns det med när min hund skadade sig häromåret.
Det beror ju också på om ni har tillgång till bil och hur långt det är till civilisationen?
Å andra sidan kan man packa rejält mycket mer om man har bil än om man måste släpa på allt själv…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det funkar alldeles utmärkt att campa med hund :) Om ni tältar så ta med egna liggunderlag till hundarna, att sova på marken kan bli lite väl kallt. Annars behöver inte så mycket annat än det vanliga :) En handduk att torka tassarna med på kvällen. Inte kul att få in sand och grus i tältet… kaaanske ett första hjälpen kit ifall att.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Ett tips från mig,förutom det som nämnts ovan, är att se till att försöka mygg och knottskydda sina hundar. Vi fjällvandrade i somras med hund och sov i tält och på kvällarna svepte vi in hunden i en filt och kunde därmed se till att de förfärliga knotten inte kom åt hennes känsliga undersida. Hunden tyckte det var jättemysigt dessutom!
Inga problem att campa med hund, det är roligt både för ägare och hund. Våra hundar får alltid följa med överallt, till fjällen eller till camping bredvid havet i södra Sverige, spelar ingen roll vars, de följer alltid med. Finns mest bara fördelar, man har ju en vakt också ;-) Det man bör ta med är ju skålar, foder, ev mygg/knott medel, handdukar, filtar som de kan sova på och såklart koppel, Regntäcke om det behövs. Sen är det väl inte så mycket man bör ta med :-) Kom-ihåg att på vissa campingar och badplatser så får hundar inte bada, har hänt nån gång att vi fått arga tanter efter oss som tycker att hundar är så äckliga att låta badas på badplatsen… Så kolla så det är okej först, så slipper ni eventuella "sur tanter/gubbar" ;-)
Tack för tipsen!
#6 Tack för tipset, dock så är det nästan aldrig några där när vi åker dit, och om det är det så går vi bara till grillplatsen som är lite längre bort :) Och dom som vi brukar stöta på stannar aldrig över natten utan är där mest till sen eftermiddag, så då har vi ändå vår favoritplats ledig tills kvällen :D
#7 Det kommer nog bli bra! Viktigaste är nog att vara beredd om det händer nåt, att ha med varma filtar, handdukar, förband, och att ha transport OM det handlar om ormbett eller annat. Inte för att det direkt är jätteroligt, men det där "om:et" är viktigt för att ni ska kunna slappna av ordentligt. Sen ett vakande öga, kolla igenom pälsen efter fästingar och se till att de är varma. Bara en natt tror jag kommer bli jättebra faktiskt! Och just om ni skulle råka ha transport så går det att slänga in handduken om allt går fel, vilket jag tvivlar på! :D
(Det här är väl mest "worst case scenario" liksom för att man är hellre FÖRberedd än att man kommer dit och inte vet vad man ska göra.)
Uppdatera gärna! Och lycka till, ha så roligt, bada, mys, grilla korv och berätta dåliga spökhistorier!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det är väl inte större risk att det händer något för att man sover i busken än om man tar en vanlig skogspromenad. Enda skillnaden tycker jag är att man måste se till att hålla både sig själva och hundarna varma och torra och se till att ha med sig tillräckligt med mat och vatten.
Jag hoppas det är ok jag frågar.. Men vart finns det ställen man kan campa och fjällvandra i västragötaland, ävlsborg, halland och/eller skåneområdet? Med hund asså. Har ingen aning vart man hittar sådan information och även om jag har hittat fjäll är hundar inte alltid tillåtna.. finns det en sida med översigt över ställen att campa och fjällvandra??
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Tillbaks till ämnet, kom denna artikel ut några mån sen som nog är värt att läsa! http://hundar.ifokus.se/articles/557f0fb88e0e74417a0000f4-fjallvandra-med-hund?articles-3
Instagram
#10 Rekommenderar gruppen "Vandra med hund i Sverige" på facebook, där får du nog garanterat svar 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#10 Fjällvandra i söder blir nog svårt ;) Däremot finns det jättetrevliga vandringsleder, till exempel Skåneleden, som man kan använda och där det finns lägermöjligheter. Man kommer ju inte lika långt från civilisationen som man gör i fjällen, men en vårvandring i bokskog är inte fel det heller! http://www.skaneleden.se/
Det finns fina vandringsleder i hela Sverige, bara att googla!
Det enda fjällområde jag hittat som inte tillåter hundar är Padjelanta, annars brukar det vara okej. Här hittar du med information om fjällvandring https://www.svenskaturistforeningen.se/gora/vandring/fjallvandring/
Tack så himla myycket! :)
Instagram
#10 Precis som #13 säger, Skåneleden! Jättemysigt att vandra på dom flesta av ställena! 👍
#10 Var som helst utanför tättbebyggt område, typ. 😃
Nej, jag skojar. Jag fattar att du menar iordninggjorda rastplatser ute i busken. En annan sak du kan kolla är om kommunerna lagt ut kartor. Tog tid att hitta för mig, men här har kommunen en karta där man kan ta fram olika lager. T.ex. sevärdheter, rastplatser, badplatser, utegym… allt möjligt kul. Eller ring kommun eller länsstyrelse och fråga.
#16 Tack! Då kan man ju också fråga efter vart man får bada med hunden :)
Instagram
Länsstyrelserna i respektive län har säkert sidor om olika reservad och naturskyddsområden också. Ivf här i Uppland är de väl beskrivna, om det finns parkering, rastplats, vindskydd o.s.v.
Kan ju länka till Uppsalakartan. Någon annan kan ju vara intresserad.
http://kartan.uppsala.se/cbkort?&profile=allman
Under Kultur & fritid i menyn finns t.ex. grillplatser, badplatser och vandringsleder. Många jag inte kände till.