Draghund hur mycket klarar hon?
Hej! Brukar dra med en av våra hundar, Främst med skidor, cykel och spark och kickbike. Men hon har börjat dra pulka nu också och har börjat låta hon dra barn i pulkan, en åt gången, främst 3 åringen som inte väger jätte mycket. Men hur mycket tror ni hon skulle orka att dra om hon väger 20 kg och är 50 cm i mankhöjd? Hon är väldigt aktiv och stark, verkar aldrig ha några problem när barn sitter i pulkan utan hon kör på som vanligt. Förutom dragträning så spårtränar vi och kör lydnad, samt en långpromenad på 60 min varje kväll. Skulle man kunna köra med träningsvagn på sommar/höst, typ Golden wagon med henne? Eller blir det för tungt?
Glömde skriva att hon får springa lös i skogen med hundkompisar ca 50 min sammanlagt per dag, mer på helger.
Du kan fråga på Weight pull iFokus också.
Tack #2

Det är inte så mycket vikten det handlar om, utan friktion.
Ställer du dig på ett par skidor i ett fins skidspår drar hon dig säkert lätt. Lägger du dig platt på mage på en grusväg kanske hon inte orkar dra dig.
En pulka med bra glid orkar hon troligen dra tyngre vikt i, än en skrinda på grusväg tex.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej, hon har provat dra mig och 8 åringen på spark med skaklar, det verkar inte vara några problem. Vill bara vara säker på att man inte "nöter" ut hunden på något vis :-)