Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3425 ggr
Lon@
0

Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Postade samma tråd på Buke men här finns ju annat folk också så…

Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren 😊 (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag fick upp ögonen för cairnterrier på det viset).
Jag ska inte ha en till hund NU men vill gärna ha en ras "på lut" så att säga. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken typ av hund jag vill ha så jag tänkte att jag kunde få hjälp att bena ut tankarna lite ☝️.

Det jag hakar upp mig på är tränings- och aktiveringsbiten, jag vet inte vilken nivå jag skall lägga mig på så att säga.
Jag tycker att det är väldigt roligt att aktivera min/a hund/ar, gå kurser, åka på läger och så vidare men är inte särskilt intresserad av att tävla, i alla fall inte på någon högre nivå. Däremot vill jag gärna att hunden har kapaciteten för det, att jag kan träna på relativt hög nivå.
Kruxet där är att jag inte alltid mår så bra psykiskt. I vanliga fall är det inget som går ut över hundarna, tvärtom är de en stor motivation för mig, men det senaste året har jag mått betydligt sämre än vanligt - haft en riktigt djup depression. Helt klart har hundarna fått klara sig med mindre aktivering än vanligt och det känns inte riktigt rätt när man har en ras som mår bäst av att få jobba ordentligt (jaktlabbe).
Så - vågar jag satsa på en relativt krävande ras igen och hoppas på att jag håller mig tillräckligt frisk eller borde jag välja en ras med lite mindre aktiveringsbehov men som kanske inte riktigt räcker till?

Jag var jättenöjd med min cairn men hon var osedvanligt arbetsglad och samarbetsvillig för rasen och när jag skaffade jaktlabbe tog det onekligen träningen till nya nivåer.
Jag vill inte ha en ras som måste motiveras så in i bängen utan den skall tycka att det är kul att göra något tillsammans med mig, även om den givetvis får uppmuntran och belöning. Labbarna har den för- och nackdelen att de ofta nöjer sig med mindre aktivering ett tag men de mår definitivt bäst med att få jobba ordentligt.

Det jag vet att jag vill ha i hunden för övrigt är:
- Tillgänglig och social, hellre "älskar alla" än att det slår över i osäkerhet/rädsla
- Miljöstark
- Inte alltför hög jaktlust, eller snarare jaktlust som går att kontrollera med träning
- Liten eller ingen skärpa
- Liten eller ingen vakt. Tala om att någon kommer är helt ok men inte gå in för att försvara hus eller matte med liv och lem.
- Inte alltför skällig. Till stor del en träningssak men uppenbarligen är jag inte så bra på att få tysta hundar.
- Tålig och ändamålsenlig päls. Inte krullhårig, annars är det inte så petigt. Kan tänka mig att klippa en långhårsras.
- Inte trubbnos eller med alltför osund exteriör.
- Gärna funka naturligt bra med andra djur och även andra hundar.
- Storleken är inte så noga med, någonstans 7-25 kg…?
- Jag gillar hundar som har lite "personlighet" (som min cairn) men inte så mycket att de blir svårtränade.

Jag anser mig vara relativt hunderfaren. Erbjuder ett hem där matte är hemma större delen av tiden och där hunden får följa med på det mesta, till exempel till stallet.
Är intresserad av lite allt möjligt när det gäller hundträning; rallylydnad, agility, sök, spår, viltspår, "tramsaktivering". Tycker att det är kul med jaktapportering men det är inte ett måste.

Raser jag främst funderat på i nuläget är lancashire heeler, en ny cairn (men det är nog svårt att få en lika bra igen) eller jaktlabbe igen. Otroligt olika raser men jag ser för- och nackdelar med dem.
Är även öppen för nya idéer.

Vad säger ni (om ni orkat läsa så här långt)?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Wellcraft
1

Vad sägs om en vallhund?
Tänker kh collie, iofs kan lh passa också.
Sheltie?
En dalmatiner kan vara en kul kompis i stallet, men behöver motiveras till träning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haztparken
2

Räknar du Pudel som krullhårig? Klipper du ner den riktigt kort ca varannan/var tredje månad så är där inte särskilt mycket fix :)

Annars så tycker jag Pudel stämmer in riktigt bra på dina krav.

Har själv en kronisk tarmsjukdom vilket gör mig sängliggandes ofta pga smärtor och det är inga problem för mina två Storpudlar! Samtidigt så hänger dom snabbt och lätt på när vi ska träna eller göra någon aktivitet.

Och gällande personlighet, ja pudeln har en massa roligheter för sig, man har aldrig tråkigt! En riktigt rolig hund med härliga egenskaper som passar till det mesta, en riktig allroundhund :)

Karolina-H
3

Om du gillar din Cairn så kanske en Borderterrier passar dig? Är ju steget aktivare än en cairn och en rolig och positiv träningskompis med den där härliga terrier attityden 😃

Codeavalone.blogg.se

Belphi
3

Om du överväger collie så är det extra viktigt att leta en kennel som avlar mot mentalt friska hundar. Värt att tänka på är ju också att de gärna skälls en hel del. De har väldigt tålig och bra päls (LH tänker jag främst på, vilket min är). Social och nyfiken ras.

Vet inte hur pass intresserad du är av collie, men om du vill kan jag alltid skriva om hur min egna collie är. 🙂

Sealle
2

Vill bara slänga in att collies är väl inte så miljöstarka? Mycket rädslor osv (allt det där som nämns ganska ofta).

Ang. depression-biten så tycker jag inte du ska "nöja dig" med en hund som egentligen ligger under vad du vill ha. Jag tycker inte det är en bra utgångspunkt att utgå ifrån att sjukdomen kommer vara närvarande ofta, även om jag vet att det är någonting man måste hålla i åtanke så tycker jag inte du ska låta sjukdomen hålla dig tillbaka! Vet inte hur din depression "agerar", men har man en stabil hund tycker jag att den ska kunna ta det lugnt/lugnare längre perioder - den ska klara av det så att säga.

Ett exempel på detta är BCs som vilar från vallningen i månad/er när djuren är på bete och inte ska förflyttas. Trots att de är arbetande hundar så klarar de av viloperioden. 🙂

Sen när det kommer till rasförslag har jag inte jättemycket att komma med .. (Jakt)golden finns ju, det är lite liknande labben men mindre mekanisk och lite mer show, så att säga. Sen kan jag föreslå Boxer, mildare brukshundar som är väldigt roliga och har personlighet! Kanske Airedaleterrier?

Fransu
2

Jag håller med Sealle, att du ska välja en ras du verkligen vill ha. Jag är övertygad om att du löser det, även under perioder då du mår sämre. Det är ju inte ens säkert att du kommer att hamna i värsta svackan igen. Så det är dumt att anpassa livet efter det tänker jag. Du verkar vara väldigt duktig med hundar och tar väl hand om dom.

Du verkade ju trivas väldigt bra med din cairn och det finns ju flera intressanta terriers att välja bland, om du inte känner för en ny cairn. Terrier verkar vara lite kul hundar, inte tråkiga på något vis. Annars verkar ju jaktlabben vara en kanonras. Känner att jag inte är mycket till hjälp här. Men jag hoppas du hittar en ras som känns helt rätt när det är dags. 

Beklagar förlusten av din Skroffa. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
0

Drar upp den här tråden igen, jag läste svaren när jag skrivit den men så blev det så påtagligt att Skroffan var borta och jag fixade inte att svara.
Ber om ursäkt till er som engagerat er!

Nu har jag väl "landat" lite även om jag för tillfället är inne i en våg av saknad.

Jo, jag tror att jag skulle klara av även en mer krävande hund, nu bor jag dessutom mycket bättre med närhet till skog och mark och med mina kompisar som närmsta grannar - skulle jag må riktigt skitdåligt så kan de lätt ta med min/a hund/ar när de är ute med sina egna.

Det lutar lite åt en ny cairn eftersom jag fått kontakt med en uppfödare jag tror på men vi får se vad som händer.
Jag har även kikat på (mellan)schnauzer, jag gillar robustheten när det gäller både fysik och mentalitet.

Problemet med väldigt många raser - i princip de som inte är bruksraser, bc eller retrievers - är att det finns så lite att gå på när det gäller mentalitet och arbetsförmåga.
Så få som gör MH/BPH och ännu färre som gör något med sina hundar.
Väldigt många som talar för "sin" ras menar att de passar till i princip allt, "om bara" men riktigt så bra är det ju inte alltid…

Tillägg; Lon@ och Lonaa är alltså samma person (svårtippat, va ☝️?), jag har bara fått problem med inloggningen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

17453daystoheaven
0

Kelpie kanske?

Kan inte så mycket om rasen dock.

/ ^\ Q /^ \

Kallaterrier
0

#7 Kanske en irländare skulle passa? Jag brukar sällan göra reklam för min egen ras, men du kan terriers, har erfarenhet av olika sorters hundar och skulle säkert kunna ha riktigt roligt med en irländare.

Det är en frisk och stark ras som i allmänhet blir gamla i all välmåga och mentaliteten är bra även om alldeles för få gör MH/BPH och är ute och är aktiva med sina hundar.

Inte för att det är fel med en cairn, men jag tror att en irländare skulle få det jättebra med dig! :)

taylor__lambert
1

Flatte? Fick tips om en flat kennel där de MH testar sina individer och vill helst att valpköparna gör detsamma vilket jag tycker är jätte bra då jag tycker alla borde göra MH/BPH på sina hundar.

Flatten är med på allt, arbetsvillig, glad, aktiv och helt underbar, de flattar jag mött har varit väldigt miljöstarka, inte mycket vakt, kan ta till skall ibland men inte överdrivet, och jakten är kontrollerbar om man tränar lite viltspår och apportering då och då. Har mött en flat som var så, vet inte vad jag ska kalla det, men så glad, exhalterad osv att det mer vart mycket stress, men med en del träning gick det sen bra.

Kanske kan vara nått?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Herveaux
0

Fråga mig inte vart det kom ifrån, men när jag läste #0 bubblade Bouvier des flandres upp i knoppen. Fast den faller nog hårt på sin vakt…och päls.

Hoppas du snart mår bättre! 🌺

// Harley

RedMonsters
0

#8 Nä, kelpien faller på skärpan och vakten.

Medarbetare på brukshundraser.

Turast
1

någon sa collie, det faller på miljöstark, socialiteten (flera har svårt med folk och är reserverade vilket kan slå över till rädsla) och skälligheten ;) De gillar sin röst kan man säga haha!

verkar som du vet vad du vill ha i en hund så vilken ras du bestämmer dig för så tror jag det blir bra! :) Ville bara varna lite för collien där, synd att raser ska förstöras och få så mycket problem som många har och börjar få

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

krikkan98
0

tänker en spaniel eller jack russel :)

Wenniz
0

Border Terrier kanske? :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
CissiD
0

Jag tror säkerligen att en Lancashire Heeler som du va inne på i ditt första inlägg hade funkat fint. Jag har en själv som snart fyller 2 år. De är tuffa och robusta små hundar som älskar att vara ute och hitta på saker. En av rasens stora fördelar är att de har en bra av/på knapp. Otroligt charmiga hundar. Min charmar gärna in sig hos alla och har inga problem med nya miljöer. Man får ju träna passivitet och miljöträning som med alla raser men måste säga att miljöträningen har varit väldigt lätt. 

Med jakten så kan de variera lite visa har nästan ingen jakt alls medan vissa tycker de är jätte skoj. Men det är ingen vad jag vet som med träning inte gått att ha lös.  De älskar att jobba och vara med och hitta på saker. Lättlärda och följsamma. Min skäller gärna när vi tränar och är uppe i varv men inte i närheten av vad många andra raser. 

Något man ska tänka på om man vill hålla på med agility så bör man titta på de med lite kortare rygg och längre ben. Jag ska hålla på med agility med min och han är jätte duktig på det och älskar det. Jag behöver bara bli snabbare och bättre på handling så kommer vi kunna komma långt. Ska även hålla på med rallylydnad och lydnad med min vilket än så länge funkat bra om matte bara kunde lära sig lika snabbt! Jag har inte spårat jätte mycket med min men enligt de jag pratat med så ska de vara väldigt noggranna i sitt nosarbete. Nu blev detta jätte långt men bara att fråga om du vill veta mer :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

thea_thea
0

Ursäkta OT men är du (Lon@) och Lonaa samma person?

Herveaux
0

#17, Stämmer!

// Harley

Lona
2

Nu har jag gått och funderat på det ni skrivit och vad jag skall svara så länge att tråden hunnit försvinna igen 😊.
Även om jag inte svarar er alla specifikt så läser och begrundar jag era svar 👍.

Det känns alltmer rätt med terrier- schnauzerstuket, vallhundar är ofta roliga att jobba med men har nog lite för mycket "nerv" för mig även om jag vill ha en ganska livlig hund.

Heeler finns kvar på listan, trots att de ju är vallhundar så känns det ändå som att de är mer robusta och mer "krut" i än rena vallraser som mest används på får. Det är väl terriergenen i dem som jag attraheras av…

Har kikat på irländare också, en av mina närmsta kompisar hade en när vi först lärde känna varandra. Dock var jag definitivt ingen terriermänniska på den tiden 😃. Har sett att det finns en tjej på min förra BK med irländare så jag tänkte att jag kanske skulle ta och prata lite med henne och kika på hennes hund.

(Mellan)schnauzer är också aktuell men fasen vad det är svårt att hitta hundar som är vettigt meriterade! Jag tänkte att yeii, de kan ju till och med göra MT men det hjälper inte när knappt någon gör det…

Nya rasen på listan är borderterrier. Jag har av någon anledning varit ganska anti, trots att det var mellan dem och cairn det stod när jag skulle köpa Skroffan.
Jag har ju dessutom en som daghund, har tidigare tyckt att han var lite korkad och förstockad men det beror nog helt enkelt på att det aldrig är någon som gör något med honom, han liksom bara hänger med labbarna.
En stor fördel med BT är att det finns en hel del som jobbar med sina så det finns aktiva uppfödare som tävlar i allt möjligt och man kan snoka runt på Hunddata efter MH/BPH och diverse tävlingsresultat.
Jag vill gärna ha en hund där det är dokumenterat att föräldrar mm är vettiga i skallen och går att jobba någotsånär med i alla fall.

Och så cairn, då. Jag tycker att de är så himla söta och charmiga men jag kan ju för tusan inte välja ras efter utseendet!
Jag tror att det finns en viss risk att jag kommer att jämföra en ny cairn med Skroffan och det säger sig självt att en ny Skroffa får jag aldrig ❤️.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com