Avlivning-gjorde de rätt?
Insåg en sak nu efteråt några dagar senare efter avlivningen av min hund att veterinären aldrig kollade hjärtat/pulsen på hunden efter avlivningen, för enligt lag ska de väl göra det? Hade ju varit skönt att veta innan man gick att hunden faktiskt var död, känns kanske dumt att ta upp, för uppenbarligen ska hunden vara död, men får ändå en dålig känsla så här efteråt.
Sedan en sak till, nu vet jag inte hur fort det ska gå att avliva en hund, uppenbarligen går det väldigt fort när själva avlivningssprutan sprutas in, men jag fick ingen tid att sitta ensam med hunden medans de lugnande medlet verkade, eftersom att många jag pratat med säger att de brukar få sitta i 10-15 minuter och säga farväl ifred innan själva avlivningsprutan ska sättas in.
Åh känns dumt att fråga er detta, men på något vis så känns det inte rätt, fast jag vet att det säkert gick rätt till, men har aldrig avlivat något djur tidigare så jag vet inte.
Har du några frågor om avlivningen så kan du alltid fråga veterinären direkt. Kanske var det så att du missade att de kollade pulsen, man är inte nödvändigtvis uppmärksam på allt som händer runtomkring i en så känslomässigt jobbig situation.
Det är svårt att säga om det gick rätt till eller ej av att bara läsa här, men i tanke på hur du känner så kanske personalen inte var tillräckligt lyhörda.
Jag som djurägare och av det jag läst om avlivningsrutiner på min utbildning hade inte accepterat att varken få sitta själv och ta farväl av mitt djur eller att inte bli tydligt informerad om att djuret faktiskt är dött.
Hur som helst vill man ju bara ha ett bra och värdigt avslut och det är inget som kan skyndas igenom!
Jag tycker väl främst att det gick för fort mellan det lugnande och avlivningssprutan, hant bara pussa på huvudet väldigt fort och så var det slut. Men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av att avliva djur sedan innan så vet jag ju heller inte, Kan ju kännts fort också och kanske inte tog in allt, utan blev rätt så förvirrad efter bedövningssprutan. Spenderad ändå hela dagen med min hund och fick sitta i mitt knä inlindad i en filt nästan hela dagen, äta kött och vara ute en sista gång i det fina vädret. Till nästa gång (hoppas dock inte på någon nästa gång) så vill jag helst ta farväl själv medans det lugnande verkar. Men veterinären var ändå väldigt lugn, trevlig och kunnig så jag får vara nöjd med det avskedet jag fick med min hund även om det gick fort.
Okej ja som du säger, tidsuppfattningen kan ju ha blivit påverkad.
Du kan ju meddela om det önskemålet om du hamnar i den situationen igen!
Och beklagar, hoppas ni hade en fin tid tillsammans.
Jag fasar för den dagen det är dags för min vovve att somna in, man fäster sig så fasligt vid de där hårbollarna <3
Det kanske gick fortare för att din hund var dålig. Ibland avlider dom av den lugnande sprutan, men får den andra ändå.
Förstår att du funderar . Man tar inte till sej allt som händer vid en sån här tråkig och ledsam situation.
Hälsning från en stor djurvän