Klagan och pepp
Finns säkert en dylik tråd, men känner att jag iaf. är i behov av en just nu :) Att ha hund är ju ibland ömsom vin, ömsom vatten, särskilt när de är i den beryktade slyngelåldern såsom min är just nu. Så tänkte at de som vill klaga av sig lite, samt vara med och peppa/bli peppade kan få en tråd för det :) 1) Vad är jobbigast/ motigast med din hund just nu? 2) Vad är bäst/peppigast med din hund just nu? Jag kan börja. 1. Bitandet… har blivit någon förbättring på sistone, men soffan jar gått åt fanders, och jag är inte gjord av pengar :/ 2. Han har blivit ca. 100 ggr bättre på att ta kontakt och behärska sig själv/be om lov.
Jasa nej saja!
1. Att jag inte kan ha henne boendes hos mig hela tiden, utan hon bor mycket hos mamma & pappa & syster där jag inte har någon kontroll alls på hur allt funkar & går till. Kommer liksom inte vidare i utbildning alls eftersom jag inte har henne varje dag.
2. Då jag är den enda som klipper klorna på henne (eller veterinär) så tar det inte alls lika lång tid som det gjorde i början. Tar fortfarande säkert minst 30 min men inte alls så lång tid som det har gjort! Framsteg!
Kul tråd!
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Det jobbigaste är att hennes tassar är så himla känsliga, nu har hon fått ett sår på tassen ännu en gång, känns som att man inte kan göra någonting :(
Det bästa är att hon är hon, att hon hjälper mig och att hon är den bästa hunden i världen för mig :) Har en liten jobbig period i livet nu, är lite upp och ner och hon vet exakt vad hon ska göra för att få mig att skratta när jag ser sådär ledsen ut.
#1 Ah, knepig sits, men gött att det går bättre med kloklippningen! Min hund tycker inte jättebra om det heller, eller… han bryr sig inte jättemycket men har sjukt svårt att sitta still… #2 Fy då :/ Brukar ni smörja med nån salva eller nåt? Haha, djur är bäst på det där, om jag är deppig brukar min hund kravla upp i knäet (jotack, försöka iaf… haha, 25 kg) och slicka mig i ansiktet.
Jasa nej saja!
Klagan: Jag är så less på att vara hemma hos föräldrar. Arrak är helt sönderstressad och kommer aldrig ner i varv, men hur mycket jag än förklarar det så är han "bara uttråkad" och så går de ut med honom och aktiverar honom som attan så fort jag gör något annat.
Pepp: Tonårsfasen verkar ha släppt för tillfället, så när vi kommer hem igen (och han har fått varva ner och komma tillbaka till sig själv) så ska vi träna som fasen för att ha något att falla tillbaka på när nästa trots kommer :)
Klagan: Att han av någon anledning börjat morra när det är någon utanför dörren (alltså innan de kommer in) När de väl har kommit in är han överlycklig och vill fram och hälsa och pussa oavsett vem det är som kommer. Är orolig för att det är något sorts "jaktbeteende" och vill verkligen få bort det…
Pepp: Han är inte lika bitig, rumrenhetsträningen går (iaf lite) bättre, och att han varje dag får mer och mer personlighet och att jag känner att han passar mig helt perfekt, mitt lilla hjärta ❤️
1. Att hon har blivit så himla skällig och stissig 2. Att hon är så rolig att träna med. Behöver inget godis/leksak som motivation.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#0 nu vet jag inte var du bor, men vill du ha en ny soffa så kolla på blocket! Jag bor i Sthlm och ser ofta riktigt fina soffor som bortskänkes(!) eller kostar max någon hundralapp på blocket. Så borde det vara i fler delar av landet :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#4 Aaah, fattar att det är jobbigt, tycker ofta att det är så att omgivningen komplicerar saker och ting. Min hund är ju världens spralligaste och hoppar gärna på folk han ska hälsa på. Eftersom alla typ älskar honom så är det så himla svårt att träna bort det. Så har på sistone infört den "tråkiga" regeln att ingen får hälsa på honom när han är sådär superstissig. Tråkigt att de inte lyssnar, men skönt att tonårsfasen har börjat lägga sig *längtar*. #5 Min hund skäller ibland när någon knackar eller ringer på, men tänker att morra också kan vara ett tecken på excitement? Vet inte exakt hur man tränar bort sånt för har inte gjort det själv, men tror ett vanligt sätt är att lära hunden att den har en uppgift när nån är på dörren (tex. lägga sig på en filt och invänta att bli hälsad på). Grattis till att det blev just ni två då! :) #6 Haha najs! Tror inte att mim hund skulle göra så jättemycket utan godis 😂 #7 Ah, tack för tipset! Jag kollade runt lite i min stad (jkpg), men hitta bara rätt så dyra, men såg faktiskt en rätt så bra på second hand häromdan som jag nog ska slå till på. Kravet är att klädseln går att ta av och tvätta, annars blir den inte långlivad, haha :)
Jasa nej saja!
Pepp: Min hund verkar för övrigt ha en period av lättlärdhet. Så nu jävlar ska vi nöta på grundlydnaden!
Jasa nej saja!
Motigast just nu är att valpen blivit en gaphals ute. Tystaste valpen i kullen och mamma-hund lärde henne skälla på mötande hundar…..givetvis 😉 Känner mig ofta som den där knäppa kärringen med dom rabiata hundarna när vi är ute….Just hundmöten är vår stötesten då hundarna är så enormt reaktionssnabba, så jag hinner sällan reagera före dom och avleda. Men vi jobbar på det…..i all evighet 😃
Bäst just nu är äldsta hunden klarar kylan bättre än väntat. Hon kan få svårt med andningen då lungorna inte är tipptopp och värme och kyla kan göra det värre, men just nu har vi ovanligt kallt och det fungerar bra än så länge.
Mellanhunden (mamma-hund) är i otroligt form för att ha fått valpar för lite över 4 månader sedan. Är lite inne på om jag ska para om henne på kommande löp, men största motet är egentligen allt skitsnack som medföljer. Tiken är i tipptopp-kondition och hade en supersnabb och smidig förlossning, mådde kanon under tiden hon hade valparna och var i fint hull och lång vila blir det givetvis efter två kullar på raken, men även om de flertalet är för det så finns några emot och då ökar risken för snack. Men viktigast är ju egentligen att jag personligen vet hur hon mår, i vilken kondition hon är i osv så jag kan stå för det jag gör 🙂 Får fundera lite till på detta.
Valpen ja, hon käkar och växer och är en riktig gospropp. Hade henne egentligen kvar först för att se hur hon skulle utvecklas i ben mm då hon var så fet att hon gick oerhört knasigt illa i början. Men hon har stadgat till sig, rör sig riktigt fint nu - om än fortfarande lite klumpigt (megatassar och stor kropp) - men nu är det ju oerhört svårt att släppa henne, då känslor ökat för den lilla klumpen och hon är en matte-hund ut i klospetsarna ❤️ Jag behöver flytta nu till hus på landet 😂
Måste lägga till en ny klagan, kylan gör så att min hund får så ont i tassarna så hon skrikit av smärta och börjat halta med olika tassar.
Peppen nu är att jag precis var och köpte hundskor som hon ser så fånig ut i, hon uppskattar dom inte ;)
#8 Ja jag antar det, för han älskar nytt folk och blir överlycklig när någon kommer. Ja får försöka träna in något! Tack för tipset!
- Jobbigaste just nu är att hans hoppande och krafsande. Han hoppar på människor, bord, bänkar, fönsterbrädor, byråer ALLT! Vill han någonstans krafsar han vilket ha förstört både dörrar samt trappan (har en grind där som oftast är stängd för att den andra hunden inte ska gå i trappor).
- Det positiva överväger dock! Det mest peppande just nu är är han vilja till arbete. Han söker kontakt, samarbetar och vill jobba 🙂
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
#11 - usch onda hundtassar är inte kul. Jag var iväg idag och köpte 12 stycken ballongskor att ha i nödfall OM det blir riktigt kallt igen. Att gå över saltade vägar i sträng kyla gör svinont hälsar mina hundar.
Klagan: Jobbigaste just nu utomhus, han har full fokus på allt utom mig känns det som. Men riktigt så illa är det väl inte, endast när vi möter hundar/människor. Kylan gör det svårt att träna också, men såfort det blir varmare ska vi ge oss ut!
Pepp: Att han är så fruktansvärt duktig med rumsrenheten. Nu visar han tydligt att han vill ut och kan dessutom hålla sig en stund om jag inte har möjlighet just på minuten. Sen att han är så lättlärd och vill jobba. Ett stort pepp är att han inte längre är "rädd" för hundar samt att han har så lätt för människor även om han är mammig, enkel att lämna hos den man vill, finner sig i situationen.
Känner att det positiva helt klart väger upp det negativa, fina lilla valpis!
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#15 Är fortfarande avundsjuk på din valpis med ang rumsrenheten hehe… 😉
#16 Ja han är så duktig! Men det gäller bara i mindre lägenheter, i större hus händer det fortfarande någon olycka ibland! 😉
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Klagan: Arrak har tyvärr varit lite för mycket med "mormor", för det här med skvallerträningen på hundar… Hmm…. Det var ju relativt snabbt återupptaget, men han BARA MÅSTE JU JAGA DEN DÄR DAMMTUSSEN ÄR DU DUM MATTE bland annat. Självkontrollen är som bortblåst. Själva hundarna gick ganska bra så fort matte blev sträng, men det är inte lika naturligt som innan lovet.
Pepp: Jätteduktig kille, som skött sig riktigt bra på tåget! Blev bekant med en RR, som inte var lika väluppfostrad som Arrak, och gärna skulle tränga in honom i ett hörn eller rida på honom - och Arrak gav honom lugnande signaler och bad matte om hjälp när han blev för jobbig.
Inte heller har han skitit inomhus under den här tågresan! (Brukar kunna stresskita på typ trappor intill peronger).
"Platsliggandet" (smälla sig ner i backen istället för att sakta trampa/glida ner från sittande) + ställandet har också blivit snyggt som fasen.
Idag är matte riktigt glad på Skräphunden!
Klagan: Allt skällande! Han skäller för allt och alla. Folk som går förbi utanför, saker utifrån som bara han hör och när någon av oss går ner för trappen. 😡
Pepp: Världens gosigaste vovve! Och så duktig när vi tränar tricks och agility! Och han har slutat morra på grannens pudel (han hatar pudlar) vilket gör husse väldigt glad 😃
Klagan: Herr pudel är inte sådär väldigt rolig att ha och göra med just nu. Jag har jobbhelg och det har dessutom varit svinkallt, så det har inte blivit sådär jättemycket aktivering. Det blir ju dock en ond cirkel, för det är omöjligt att gå med en understimulerad pudel i kopplet- han går inte, han studsar, skäller och ska försöka busa med andra hunden.
Pepp: Har bokat till i träningshallen till veckan, då ska vi träna rally! Och så har vi lydnadskurs hela kommande helg 🤗

Klagan: Humla var helt rabiat på varenda hund idag! Jag och Humla var iväg och tränade hela natten, när vi kom hem med tåget gick ingen buss så vi fick ta och promenera sista biten, lagom till alla hundars morgonpromenader… Hon var en jäkla tok! Skällde, morrade och riktade om… Inte sett henne såhär upprörd på över ett år. Hon sprätter och kissar hela tiden så jag misstänker löp men fy, inget roligt att vara Humlas ägare just nu. Pepp: Hon går så jäkla bra i lydnadsträningen, jobbar och kämpar med fin attityd trots att det märks att det blir svårt/jobbigt för henne ibland. Hon skötte sig dessutom utmärkt i stan inatt och tog sig till och med friheten att hälsa på busschauffören, till min stora förvåning. Det har dessutom gått över en månad sedan hennes senaste utfall mot en människa, grattis till oss!
Klagan: Min hund kissar mycket oftare nu pga. snön. Han kissar alltid direkt när vi kommer ut, men inte två eller tre gånger under promenaden som han brukar, detta pga. snön är SÅ HIMLA ROLIG!!!! Och väldigt kul att äta. Så har blivit några olyckor inne nu bara för att jag är van att han kan hålla sig fyra/femtimmar, vilket han nu när det är snö ibland inte gör… Pepp: Hrm… han har börjat funka riktigt bra med min daghund och hon tröttar ju ut honom rejält genom att bara stå och stirra lite lojt på honom (hundtant=pallar inte leka för mycket min tonårshund=pallar mycket mer). Egon studsar omrking som en tramstbyxa runt i hela lägenheten tills han är helt färdig och gosar upp sig jämte mig och daghunden i sängen ♡
Jasa nej saja!
Klagan: Dessa valptänder. Vi försöker härda ut och provar olika metoder för att han inte ska bitas så hårt. Nya grejjen är att vi börjar "gråta" när han biter hårt. Då blir han ledsen och ska ge oss en massa pussar… innan han biter oss i näsan. Han har inte ens börjat tappa tänder än, är orolig för att det ska bli värre. Det gör ont!
Pepp: Sitt, ligg och stå sitter nästan nu :) han har lärt sig att "stanna" och ylar inte längre när han ska få mat utan sitter faktiskt fint tills man säger varsågod :D Det börjar bli hund av den 12veckors tyrannen :D
1. Kemkastreringen har gjort att Trassel är så himla känslig i hundmöten. Det går oftast bra så länge jag är lugn och har tålamod, men jag känner mig själv och jag kan inte förstå hur jag ska kunna behålla detta tålamod resten av Trassels liv. Är så himla rädd att hundmötena ska bli ett större problem, vi som har kämpat så mycket med det! 😭
2. Mitt träningssug som varit spårlöst försvunnet under hösten har kommit tillbaka! Är så himla sugen på att sätta igång ordentligt med rally och träna med tävling som mål. Vi har seriösa träningar inbokade och dessutom har vi bokat doftprov i nosework! Pepp, pepp, pepp!
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Det enda jag har att klaga över är att valpen är just en valp och inte vuxen, jag tycker det är tråkig tid och jag känner mig lite begränsad.
På plus hamnar allt annat. Jag har en härlig tikvalp som är otroligt lättsam att ha att göra med. Rumsren på väldigt kort tid, trygg ensam hemma i korta stunder, följsam, lekfull med mycket kamplust.
#14 Jag köpte skor billigt på hööks åt min tik, hon uppskattar ju inte skorna, men har hellre på dom än att hon haltar och får ont :( Det är inte kul.
#11 Jag håller med dig på den klagopunkten! Vi testade att gå en sväng utan skor för några dagar sen eftersom Trassel hatar sina skor. Men vi hann gå typ 100 meter innan han började halta och tillslut satte sig ner, men upp flög han lika fort då det istället blev kallt om rumpan. Stackars lilleman 😕 Tack och lov har det blivit lite varmare nu.
Pepp: Snart ska vi iväg och "leka doftprov" med en instruktör som dömt riktiga doftprov tidigare. Skönt att få träna ordentligt inför det riktiga doftprovet i slutet av månaden! Dessutom i samma hall som det riktiga doftprovet kommer att vara i, känns väldigt bra!
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
1) Vad är jobbigast/ motigast med din hund just nu?
Att båda skäller på andra hundar. Om det inte vore för detta på promenader så vore mina hundar helt underbara i alla lägen. Dom gillar inte främlingar, men d gör inte jag heller ;-)
2) Vad är bäst/peppigast med din hund just nu?
Att dom är så följsamma och träningsvilliga! Älskar att träna. Vi tränar väldigt sällan nu då vi väntar på att vårt hus ska bli klart. Vi bor inneboende så finns lite tid å lite utrymme.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Klagan: Helix är en otroligt trottsig tonåring för tillfället och har stukat ena benet igen… Känns som att man aldrig får ha en hel och frisk hund. Pepp: Hans ställande och läggande blir bättre och bättre, och trotts att jag just nu knappt hunnit träna så håller han sig i skinner och klättrar inte på väggarna :)
#29 Usch då… låter jobbigt, min unghund är sådär också, får för sig konstiga saker och nu när han vet vart gränserna går så ska han testa om man bara kan sticka ut tån lite över gränsen…. nähä… andra tån då? Inte det heller, men framtårna då? Nosen? Näh… svansen då? Att ha unghund är att ömsom tänka, "nänu jävlar pallar jag inte… nästa gång ställer jag mig och bah vrålar rätt ut" och "Oj, jag har nog världens duktigaste hund! Världens bästa faktiskt!".
Jasa nej saja!
#30 Haha ja verkligen! Man får verkligen tänka till ibland för att agera "rätt" xD
#31 Testa att säga rätt ut hur du känner. Jag upplever att frustrationen släpper då. Jag säger ofta saker rätt ut, tror folk tror att jag är knäpp. När Egon går mig på nerverna brukar jag säga, "tur att du är så förbannat gullig och söt, annars hade jag strypt dig för längesen". Skulle ju självklart aldrig göra min hund illa, men hade nog exploderat om jag inte fick uttrycka min frustration vissa dagar.
Jasa nej saja!
#32 Kan absolut vara värt att testa! Jag brukar oftast gå och grymta lite för mig själv men de hjälper inge vidare xD

Humla möter två stycken små hundar som morrar, skäller och vad gör hon? Sitter ner och äter godis. Mötte även en äldre dam som blev glad för att jag kickade hennes hund i sidan när den sprang fram. Enbart pepp idag
1) Att han är sååå långhårig nu, tur jag bokat tid för klipp nästa vecka!
2) När vi bodde i stan var han olycklig, nu när vi bor på landet igen ser jag lyckan i honom och varje skutt han tar på ängarna❤️
Just idag har jag verkligen noll lust att vara matte.. Hunden verkligen måste ligga på mig och sova och idag just känner jag att jag behöver lite andrum. Utomhus har han börjat skita totalt i att jag pratar/ropar på honom, så snart blir det väl dags för rena koppelpromenader. Lite positivt är väl att han nu snart 21 veckor gammal börjar förstå det här med att man kissar utomhus. Har inte hänt en olycka inne på över en vecka nu och jag verkar kunna gå ut med honom mer sällan. Och jag behöver inte springa ut med honom så fort han har ätit längre på morgonen och det är riktigt skönt.