Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1228 ggr
[Victoriaärjag]
0

Kostnad för vet fråga

Hej, ska till vet imorgon för min hund har ett röt/rinnande/geggigt öga. Vet någon vad detta kan kosta hos mindre vet i Stockholm? Har självklart försäkring med fast självrisk så pengarna är inga problem men är lite nyfiken. Förhoppningsvis får jag en tid imorgon….just nu torkar jag bara bort allt klet.

Ögat blev irriterat på några timmar bara nu i eftermiddags antar att det är en inflammation i ögat som jag själv haft många gånger…Något mer jag kan göra idag förutom att torka? Hunden är pigg och glad för övrigt men försöker ibland peta sig i ögat med tassen, säger såklart till då.

Fridaaaa
0

Röd dag imorgon så inte säkert att de ha röppet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Victoriaärjag]
1

suck du har rätt….klarar sig hunden med dåligt öga tills i övermorgon? Hinner förmodligen till vet på förmiddagen på torsdag, brukar finnas tider på närliggande mottagning på morgon/förmiddag…

Vad ska jag mer göra förutom att torka ögat på hunden?

isblixt
1

Det kan inte vara så att det har fastnat något i ögat på hunden som irriterar? Mitt marsvin fick en gång svullet, rinnande öga på bara nån timme och efter att ha tittat henne i ögat såg jag ett pyttelitet höstrå. Sköljde ögat och när höstrået kom ut ur ögat så blev marsvinet bättre igen.

krikkan98
1

Min hund hade samma sak. Min lärare har varit distriktsveterinär och hon sa att jag skulle torka bort geggan med en blöt bomullstuss och skölja ögat med koksaltlösning/destillerat vatten och droppa ögat med zilkeye 2 gånger/dag. Om de blir värre kan man kontakt veterinär.

[Victoriaärjag]
0

#3 Har tittat i ögat men ser ingenting, trodde också att något kunde ha fastnat…

#4 tack ska kolla upp det, men är vet öppen åker jag nog tid bättre att ta det säkra före det osäkra…

[AnimeV4]
2

Jag tror också på koksaltlösning. Evidensia brukar väl ha helgöppet också?

[Victoriaärjag]
0

Eftersom det är röd dag och hunden är pigg/glad i övrigt så äkte jag inte in idag. Nu funderar jag på om det är smartare att åka till min lilla närliggande vet eller åka till djursjukhus där de garanterat kommer ta fler provet. Hundens öga ser ser lite svullet ut och "droppar" så man ser det röda längst ner (hornhinnan?).

Vad tycker ni ska jag åka till klinik imorgon (dyrare)  eller till min lilla vet? (billigare)

densomundrar
0

Även om det är röd dag och det då blir lite dyrare med besök så är skillnaden så pass liten att om man bör uppsöka veterinärvård så är det helt klart värt det. Min förra hund hade jag bokat en avlivningstid till men under helger (någon dag innan tiden) vart han så akut sjuk att vi fick avliva honom akut. Situationen var jobbig nog som den var men jag oroade mig så otroligt mycket för vad det skulle kosta (var arbetslös vid det tillfället) men vart förvånad över hur "lite" det vart att kosta.

Marieangelica
1

Vid ögonproblematik kan det förvärras om man väntar för länge och är det riktigt allvarligt kan det skada synen permanent. Du har inte någon veterinär du kan ringa och rådfråga? Att hon är pigg i övrig är ett gått tecken så vill inte oroa dig i onödan.

russin
2

Tror knappast dom tar extra provet för et öga - så välj dom som är bäst.

Det kan vara en irritation, men det kan även vara en skada då det uppstod så snabbt. Ögonskador kan det gå snabbt utför med om det vill sig illa. Kan inte råda vad du ska göra då jag inte sett ögat.

[Victoriaärjag]
1

Ringde vet men de har bara akuttider idag för det är ju röd dag…väntar nog till imorgon och blir det värre ikväll åker jag in ändå, annars så tar jag henne till vet det första på morgonen!

[Victoriaärjag]
0

Alltså ögat är ju rött längst in, inte blodrött men lite rött påminner mkt om vanlig ögoninflammation jag har haft många gånger…men jag är ju ingen vet så kan inte säga säkert.

[Victoriaärjag]
0

Försökte ringa vet men gick inte att komma fram utan svararen bad att ringa upp om en stund eller åka in om man har ett mkt sjukt djur så får avvakta och ringa senare..

[loveisall]
1

Jag skulle köpa koksalt på engångstub och försöka spola ögat morgon och kväll ifall det fastnat något i ögat.  Lyfta på ögonlocken upptill och nedtill och spruta in koksalt lite försiktigt. För även om det är en infektion i ögat, så är det alltid bra att spola ögat lite.

Det som rinner ut, är det klar vätska eller lite gulaktigt och tjockare?

[Victoriaärjag]
0

#14 Det är gulaktigt och sen får hon lite gegg i ögat, precis som en ögoninflammation för människor

[loveisall]
0

Det finns en ögonkräm mot infektion på apoteket som man även kan använda till hund. Minns dock inte vad den heter. Det är en liten tub med tjock gul kräm.. kostar lite över 100 kr.

[Victoriaärjag]
2

#16 Tack, men tar och åker in till vet första på morgonen i alla fall för att vara på den säkra sidan, men kan vara bra att veta i fortsättningen.

Kalli
1

#16: Noviform.

[Victoriaärjag]
0

Ögat ser bättre ut, kanske var något som satt fast i ögat? Ska in i alla fall för säkerhets skull och tömma baken också hunden har åkt lite på matten sista tiden..

[Victoriaärjag]
0

Nu fattar jag ingenting, ögat ser nästan helt normalt ut, hur kan det svänga så här fort? Kan hunden ha fått ett slag/pinne i ögat ute? Den har inte skrikit till under promenaderna eller något (brukar gå lös)

zlarviig
1

Nu har ju ögat på din hund redan blivit bättre, men min hund fick ögoninflammation en gång och jag köpte bara något ögonskölj på Apoteket som är till för torra ögon och sköljde ögat flera gånger om dagen, och efter några dagar försvann det :)

[Victoriaärjag]
0

#21 ok jag har ju bara torkat med ljummet vatten och fått bort allt klet så ögat alltid är rent och fräscht. Det konstiga är att en inflammation brukar hålla sig ett pardagar medans här blev det dåligt jättefort och nu ser det nästan helt bra ut dagen efter.

zlarviig
1

Min hund hade massa klet inuti ögat som rann ut med ögonsköljet 😕 Men att det blev bra så snabbt för din hund beror nog på att den bara hade fått något skräp i ögat som åkte ut med kletet. Eller så kan den som du skrev ha fått någon pinne eller liknande i ögat som irriterat bara :)