Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 921 ggr
Lojs
2

Nedärvning av rädslor

Jag såg precis på videon på den här sidan http://www.sciencealert.com/watch-the-science-of-genetic-inheritance-is-weirder-than-we-thought (videon är kort och intressant, värd att se).
Det handlar om nedärvning av specifik rädsla genom epigenetik. Jag började direkt fundera vidare på hundar, hur det skulle kunna vara en förklaring till såna där konstiga rädslor som finns särskilt inom vissa raser, som att det finns golvrädsla hos collierasen och att det är känt att dvärgpinchrar ofta har problem med att vara ensamma hemma. Det känns ju annars som skumma saker som nedärvs.

Eller andra, inte negativa saker som nedärvs, som känns som konstiga saker att ärva, som att pappan till en tervkull jag hade älskade att sova under saker, som sängar, och att i alla fall 3 valpar i kullen ärvde det och särskilt en pojke som pappa behöll kravlade sig under sängen med stor möda varje kväll trots att det egentligen var för trångt för honom. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Nalle-]
0

Nu har jag inte tid att se videon just nu, men den lät intressant! 

Tror absolut att det är så att vissa rädslor nedärvs specifikt, även skotträdsla kan säkerligen vara en sådan eftersom det är någonting som anses vara genetiskt. 

På tal om konstiga saker som nedärvs - jag känner flera storpudlar (släktingar) som sover på exakt samma vis, med framkroppen åt sidan men bakbenen åt var sitt håll. Svårt att förklara men ska försöka hitta en bild ;) Har aldrig sett andra hundar göra så (även om det säkert finns)

hemul
0

Jag trodde inte epigenetiska förändringar nedärvdes (i någon större omfattning). Vore ju intressant om det visade sig att de kan göra det.

[AnimeV4]
0

Vad intressant!