Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1091 ggr
Milton_
0

Jobbigt att gå ut!

Hej jag har säkert skrivit detta i något inlägg förut, men var nog lite luddig i min fråga så svaren blev lite otydliga för just mitt problem. Jag har en valp på 9v som bara vägrar när vi går ut och rastar, jag bär bort honom till ett ställe vi alltid går till och rastar. Men när jag väl är där så stannar han antingen och vill äta snön/småstenar, eller sätter sig ner och piper när jag säger till honom att man ej får äta sten eller gul snö! (Ibland går han ju på men då piper han oftast samtidigt) När man sedan går hemåt sä SPRINGER han och drar i kopplet och när jag stannar för att jag inte vill att han ska dra så börjar han typ hoppa runt av obehag (han är en Papillon och därför väldigt lätt) Känns som om detta alltid kommer vara ett problem, att han bara vill hem hela tiden! Problemet är kanske att han är osäker och inte kan gå i koppel än (hemma går han jättebra i koppel) men hur ska jag träna bort detta? Jag berömmer jättemycket när han går framåt men vet inte om han fattar det, han vill inte ta emot godis, som han annars ääääälskar att få i belöning… Har ni haft samma problem? Har det vuxit bort? Tacksam för svar från de som är erfarna i detta problem.

ipopuma
0

Hade samma problem. Min tyckte även att nya rum o trädgården var ett stort steg. Jag började med en meter i taget. En meter utanför tomten o där var det säkert. Sedan fick jag locka varje meter o till slut gick fler o fler meter framåt utan lockande. Och när hon var kanske 11 v eller något sådant gick hon en hel liiiten promenad. Men oroa dig inte. Det växer bort gör bara att valpen känner sig trygg. Åk bort med valpen till en ny miljö o släpp den o lek lite så den känner sig säker. O hitta på mkt äventyr (en stock eller ett löv kan vara mycket intressant) för att skapa band, nyfikenhet o självförtroende. Men ta det i valpens takt alla valpar är olika. Min ena hund följde med på en promenad första dagen o hon andra gjorde inte det.

Milton_
0

#1 tack för ditt svar! Ska åka ut någon dag i skogen med honom eftersom han verkar tycka att alla träd, löv, grenar, stora stenar osv är väldigt intressant! Antar att vi har gjort ett väldigt stort framsteg nu när han kan gå själv hem, utan att stanna och pipa ;) Får väl försöka ändra min inställning på "promenaderna" så kanske hans inställning också ändras…. :P

tulinia
1

Vi hade samma problem. Felix satte sig ner och vägrade att gå.  Nu har det nästan löst sig, ibland kan han fortfarande protestera men inte lika ofta!

Våran lösning har varit att vi leker mindre inne och mer ute. Helt plötsligt är det roligare att vara ute än inne, vi har gått till nya platser. Den vanliga är han så trygg på och han vet att det är nära hem så då är det lättast att springa dit. 
Vi tar med en pipleksak ut, varje gång vi ser att han är påväg att sätta sig eller påväg att fastna någonstans så piper vi och är jätteroliga då kommer han springandes.
Jag ger honom även "uppdrag" ute, just nu är det otroligt kul att balansera på stenar och att leta efter godis i snön, eller att bära en vante heeeela promenaden. 
Jag ger honom även mycket beröm när han går rätt (det vill säga framåt). 
Dra en pinne på marken, jaga löv någonting som fångar hans intresse!
Ibland springer jag helt enkelt iväg och då blir världen jäääätte läskig i hans ögon och han vill vara nära matte ;)
Vi har även slutat att bära honom om det inte är så att han är jättetrött eller fryser. 
Det gäller att vara envis. 
Min sambo brukar fråga mig om det är jag eller hunden som är mest envis ;)

russin
2

Världen är stor, läskig och hotfull för en liten valp. Fortsätt gå till samma ställe och kasta ut lite godisar där, så valpen får söka och börjar förknippa utevistelse med något kul - eller ta med bästa leksaken ut. Det som fungerar bäst.

hemul
1

Du har ju bara haft hunden i en vecka. Det är alldeles för tidigt för att säga vad som kommer att bli problem och inte i framtiden. De föds inte med halsband och att gå fint i koppel måste de lära sig och det går inte på en eftermiddag. Ta det lugnt. Mycket fixar sig av sig självt. Det ger sig liksom. 😉

Milton_
0

#5 ja, jag försöker tänka så men det känns som om det aldrig kommer lösa sig eftersom jag hör så många som har haft valp som säger "min valp kunde gå bra i koppel från början" Men med min inställning kommer nog inget lösa sig hehe.. Tack för att du ger mig lite positiva tankar iallafall ;)

Majken!
3

Det är inte ens ett problem, det är en valp du har. Ta det lugnt och slappna av, skapa en trygg och lugn miljö runt din hund.

Milton_
0

#7 gör mitt bästa, men det känns som om inget är kul ute för honom.. Skulle vara lite roligare om han blev av med lite energi ute istället för inne ;) men det är ju såklart bara att försöka övertyga honom att han är trygg och världen inte är såååå stor:)

hemul
4

Säger de att valpen gick fint i koppel från början så antingen ljuger de eller också köpte de en äldre valp som hunnit lära sig. Har de barn som åt fint med kniv och gaffel direkt när de kom hem från BB också? 😉

Seriöst, du kan inte hålla på och noja över såna saker, då blir du tokig. Längre fram kommer säkert verkliga problem som måste hantera. Nu behöver du bara tänka på att bonda med valpen och få den att känna sig trygg.

Milton_
1

#9 okej tack! Din jämnförelse gjorde mig lugn ;) Det är väl bara att stå ut med att valpen inte alltid vill gå på toa ute tills han känner sig trygg, kanske inte ska kräva så mycket hehe…. Men med första valpen är man ju lite nojig att allt inte står rätt till när man hör och ser hur duktiga andras valpar är :)

Changrila
0

#9 Min första valp gick faktiskt fint i kopplet från att hon var 9 veckor, det var bara sätta på kopplet och gå, hon gick perfekt. Å andra sidan, gå i koppel och rumsrenheten var det enda som kändes lätt med henne. Allt annat fick jag jobba som en tok med (troligen en hel del pga min okunskap, men fy vad jobbigt det var att ha valp då!).

Min nuvarande valp är 6 månader gammal om bara några dagar. Hon kan inte gå i koppel alls ;) Hon kastar sig gärna åt tusen håll samtidigt, hoppar rakt upp och biter mig i armen för att leka om jag stannar och försöker vara tråkig osv. Sjövild tok. Dessutom kändes det ett bra tag som om hon aldrig någonsin skulle bli rumsren. Till skillnad från första valpen är nuvarande valpen dock enkel med allt annat, vilket jag helt klart föredrar.

Men ja, det kan utan tvekan variera massor mellan olika hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[linda1989]
0

Min valp är tvärtom vilket också är jobbigt, han vill inte gå in. Hur mycket jag än lockar med leksak/godbitar/springer in och visar hur roligt det är. Sätter sig ner och totalvägrar när vi ska till dörren och börjar dra åt andra hållet. Önskar nästan jag kunde byta med dig ett tag ;)

Marieangelica
1

Det kan vara svårt för en valp att förstå Nej vid sån tidig ålder och det kan då istället skapa osäkerhet. Istället för att Nej-a skulle jag försökt avleda valpen med godis, lek. (något som du vet din valp tycker om)

Sen får man inte glömma att din valp endast är 9 veckor och du bara haft den i ca en vecka (tar föregivet att du fick hem honom när han var 8 veckor.) Det är mycket för en valp att  komma till en helt ny familj och miljö. Ha tålamod, snart kommer valpen hittat sin trygghet även på promenaderna. Jag rastade min valp på samma gräsplätt i flera dagar innan han var redo att utforska större områden. Det kommer lösa sig ska du se. :-)

Milton_
0

#13 säger ju inte nej när han äter olämpliga saker, försöker ju såklart säga åt honom att jag är mer intressant och visa att det finns bättre saker att göra, men förstog ju att du kanske trodde att jag menade nej ;) Skönt att höra att era valpar också va som min, typiskt valpbeteende antar jag. Har faktiskt märkt att det går liiiiiite bättre ute när jag inte bara tänker "snart kommer han sätta sig ner!!" Märker att min inställning smittar av sig vilket är jätteroligt ;D

[Forest]
0

Vi hade tur att ha en liten trädgård och även en storasyster som valpen fann trygghet hos, även så för våran 6 mån unghund syrran var bra o trygg. Hon hade stora problem med att gå pep och ville verkligen inte få blöta tassar (var på  hösten hon togs hem).  Ts mitt tips är håll dig till samma ställe och ge inte upp, att gå fint i koppel det tror jag inte många valpar gör. Sele är något att fundera på om valpen drar mycket som du beskriver, det låter helt klart som att valpen känner sig otrygg kanske kan du hålla dig lite närmare hemmet? Lycka till tycker många svarat mycket bra 😉 

Grattis till bli med valp 🌺

Marieangelica
0

#14 Det låter kanon! Skönt att höra att det går åt rätt håll. :-)