Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3285 ggr
Cixx
0

Lösa hundar nyår

Vågar ni ha era hundar lösa nu runt nyår?

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Fridaaaa
0

Ja. Här smälls inte raketer förrän på nyårsafton

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
0

Ja, hade hon varit rädd för raketerna så hade jag dock inte släppt henne.

zakkris
0

Nej, De är för mkt hundar här så kan inte ha henne lös alls. Och skulle hon vara lös så är hon så att hon skäller bara när hon blir rädd, hon lämnar aldrig min sida hur rädd hon än blir, då jag är hennes trygghet

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Maja2
0

Nej, även om jag har hundarna lösa i vanliga fall, så har jag inte det runt nyårs och runt valborgs.

IngaTrnqvist
0

Ja, då  han bryr sig inte om raketerna.

Majken!
0

Nej, är väldigt restriktiv kring nyår med att ha hundarna lösa.

Cixx
2

Okej, verkar vara lite olika alltså. Jag håller mina kopplade , även om iaf en av dom kan gå lös och inte reagerat på raketer tidigare så vågar jag inte riskera att hon blir rädd och springer bort. Om en hund som blir rädd nu och springer bort är det dels väldigt kallt så de klarar sig inge vidare plus att om hunden är borta över nyår så lär ju hunden bli vettskrämd.. Sen såklart alla risker med att drunkna, bli överkörd eller liknande. Har även alltid reflexer på dom dag som kväll och säkra halsband och selar som de inte kan komma ur. Känns tryggt för mig. Men ännu har vi inte varit med om nått smällande som tur är.

thea_thea
0

Nej, här hålls hundar kopplade.

Candy123
0

Nej, eftersom att jag inte vet hur han reagerar och det finns massor av idioter som skulle kunna kasta smällare nära hunden :/

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Changrila
3

Ja, men bara på förmiddagen ute i skogen. Övrig tid och på väg till och från skogen är det rymningssäkra selar på.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
0

Jag har våra mest lösa i skogen eller öppna marker, dom bryr sig inte om smällare men vet att alla föräldrar inte har så värst bra koll på vad barnen gör med "små smällare" förra året så kasta två pojkar smällare nära en tant som vart livrädd dagen efter mot en som gick med en hund. Den hunden är idag livrädd för smällare tidigare inte reagerat alls. Så vi går gärna promenader där folk inte går så mycket eller där man sällan ser större barn. Så åker vi till skogen dagligen och går långpromenaden där :)

Scorpio97
0

Vår vägrar gå ut när hon hört första smällaren, om hon blir riktigt kissnödig kan hon acceptera att gå en meter från bron. Men på dagen kan hon få vara lös, hon springer ändå till mamma eller till bilen om hon blir rädd.

//Jessie

Kalli
0

Jag tänker att detta också beror mycket på var man bor. Jag brukar generellt inte vara ute och promenera med hundarna vid tolvslaget men hade antagligen kunnat göra det, även med hundarna lösa, hemma i Norrland. På våra tidigare promenader har de varit lösa och ingen av dem reagerar negativt på fyrverkerier.

I Göteborg låter tiden runt tolvslaget som tredje världskriget, det hade varit omöjligt att ens ropa på hunden eftersom man blivit överröstad av allt smällande. Jag hade aldrig haft en hund lös i stan när det väl börjat, oavsett hur trygg jag känner mig på hunden i övrigt. Dagarna före och efter smäller det visserligen också men mer i stil med tolvslaget hemma i Norrland och håller de inte på allt för nära oss har hundarna fått gå lösa om det passat i övrigt.

panini
0

Här kommer dom att hållas kopplade då jag inte vet hur någon av dom reagerar på raketer 🙂

Wellcraft
0

Ja jag vågar. Han är inte rädd för smällare, skulle han mot förmodan bli rädd så springer han till mig. 
Just när det smälls som mest blir det koppel dock, mest för han inte ska komma i mellan en smällare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
0

Labben är det inte smart att ha lös eftersom jag råkat lära henne som valp att raketer är skoj så hon vill gärna jaga dem, speciellt om de hamnar fel och åker längst med backen (inte så skoj om hon skulle komma ifatt någon innan den smäller). Dock är hon kvällstrött så hon brukar mest ligga och sova under nyår.

Pudel/Puffen kan få för sig att springa bort och jaga harar och rådjur så han är bara lös under speciella omständigheter i vanliga fall. Däremot är han (trots att han är rädd för andra höga plötsliga ljud) inte speciellt rädd för raketer skönt nog.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cixx
0

Fast frågan var ju om runt nyår och inte på nyår runt 00.00. Då är nog folk smarta nog att ha hundarna kopplade vart man än bor.

russin
4

Även om mina inte är rädda, så är dom enbart lösa på morgonen en bra bit hemifrån - i skogen och/eller på fälten. Då sover det folk som håller på med bomber  och där smälls mycket bomber sedan en längre tid tillbaka.

Man vet aldrig om en hund kan bli rädd om den får en bomb/smällare på sig eller nästan på sig och den risken tar jag inte. Här far för mycket sådant elände omkring 😐

peafie
0

Jag gör och resonerar precis som #18. Better safe than sorry.

Bloggen     ○    Instagram

[Forest]
3

Här har det smällt i flera dagar både dag och mycket sent. Så har man en hund som är rädd för smällare/raketer så bör man räkna en vecka innan att ha sina hundar kopplade. Hundar som blir rädda och får panik springer inte alltid till ägaren även om dom söker vanligtvis skydd inne/matte/husse så kan det sluta så illa att dom springer o gömmer sig. Det kommer vara många hundar som tappas bort denna tid man får bara hoppas att alla hittas och kommer hem.

Lavine
0

Nej, nu är det koppel på så länge vi är bland folk och bebyggelse. Tänker som #18 och #20.

Lona
0

Här är det väldigt lugnt så ja, hundarna är lösa (förutom borderterriern men det är för att han jagar). Nyårsafton kommer de sannolikt att få vara lösa i skogen men kopplade runt husen, vid midnatt håller vi oss inne. Även om man har en hund som springer till föraren när den blir rädd så kan man inte räkna med det om den verkligen får PANIK.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kalli
0

#17: Så hur definierar du runt nyår? Och jag skulle som sagt utan problem kunna ha hundarna lösa hemma vid tolvtiden, det smäller ungefär lika mycket där som här veckorna före och efter nyår.

Cixx
0

Runt nyår är dagarna runt nyår

Ambrose
0

Jadå. Kanske inte vid 12 slaget. Det är en dum idé. Men här smäller det 1 månad innan och 1 månad efter nyår. Klubben där vi tränar ligger dessutom vid en skottbana. Så vovven är rätt oberörd. Kan förstå att det är väldigt jobbigt för folk som har skotträdda hundar dock

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

komigentammie
0

Usch, nä. Men då har jag av respekt aldrig hundarna lösa utan inhägnad eller i skogen. Vi bor ju däremot ganska centralt med många hundrädda i närheten. Tyvärr har inte alla där vi bor denna respekten dock.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Tuulikki]
0

Aldrig i livet. Han brukar komma till mig, eller springa hem, när han blir rädd. Men jag vill vara säker.

Bor på landet men här smälls det ändå så det ekar i dalen dagarna innan nyår och under 12-slaget.

Wellcraft
0

Elviz har fått en smällare skjuten rakt på sig, bara ett under att han inte skadade sig illa och igår smällde någon mot honom, exploderade någon halvmeter ifrån honom. 
Flera liknande saker har hänt då vi rör oss mycket i stan och förort.
På ett nyår hade han ställt sig mot fönsterkarmen och kikat ut helt lugnt på gårdens fyrverkerier.
Han är så lugn att han inte ens rycker till. 
Så jag vågar påstå att dessa småttingar inte skrämmer honom, på tolvslaget däremot och de större fyrverkerierna börjar sättas in blir det farligt. Även om de större inte skrämmer honom så räcker det med så lite för att en dödsolycka ska ske.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Catta-
0

Luna kommer att vara kopplad för säkerhets skull. Hon har aldrig reagerat på nyår förut men man vet aldrig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
0

17 När man får smälla det är runt tolv är våra hundar inne själv är jag med inne då jag inte är ett större fan av höga ljudet. Vi brukar ta ut dom runt 22 är vi vakna länge och det är slut på smällare så tas dom ut en snabbis innan vi går och lägger oss men jag räknar med att dom är rastade vid 22 :)

MoaL
0

Här smälls det knappt någonting överhuvudtaget annat än på nyårsafton och kanske någon ströraket på nyårsdagen, men annars är det lugnt.

Jag har inte vår gubbe lös förutom möjligtvis i skogen eller på inhägnat område. Han är inte rädd för vare sig smällare eller raketer, däremot tycker han att de är spännande och skulle nog gärna jaga efter om han hade möjlighet. Därmed inte sagt att han inte KAN bli skrämd, olyckor kan alltid hända. Jag skulle aldrig utsätta honom för så onödiga risker, koppel är självklart. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hund_katt
0

Skulle kunna ha honom lös. Inte rädd för att han skulle bli rädd och springa iväg. Dock skulle han säkert springa mot smällen istället.. Haha han älskar fyrverkerier och smällar xdd Brukar ha med honom på nyår till stan faktiskt, och det för hans egen skull eftersom han älskar det haha. Jag själv hade gärna suttit hemma istället. Dock har vi också hörselkåpor som är tillverkade för hundar, för att inte öronen ska gå sönder av alla höga tjut och smällar. Han står som att godis regnar ner från himmelen hahah

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Marieangelica
0

Så här dagarna innan är det inga problem då det sällan smälls några i förväg hos oss men på nyårsafton ser jag ingen mening med att ha honom lös.