är alla rädda för schäfrar ?
Hej jag har märkt att många är rädda för schäfrar eller är det bara inbilning.Vad tycker i är en schäfer läskig .Jag har en schäfer och vet att han kan vakta en del men det är en schäfer. Upplever aldrig honom som läskig när han är med i familjen. han kan också låta lite om han vill försvara.
En tid utan en häst är bara en väntetid 
Jag tycker inte schäfrar är läskiga men varit med om några ouppfostrade som gjort utfall åt hundar jag passat, speciellt en Chihuahua jag var dagmatte till. Men nej, inte läskiga. Beror på ägaren.
Schäfrar var ju efterkrigstidens pitbulls eftersom de förknippades med nazisterna och det är en stämpel som ännu inte tvättats ur helt.
De raser som bitit mig utan orsak är små bjäbbar som Coton de tuléar och dvärgpinschers, de stoppar jag inte gärna fram fingrarna till utan orsak direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tycker inte schäfrar är läskiga och har haft själv en gång i tiden. Vet inte om du syftade på mitt tidigare inlägg om ålder, men det har inget med rasen att göra 🙂
Inte ett dugg. Schäfer är nog min drömhund. Eller var innan de blev så sönderavlade.
Jag är misstänksam (skulle inte beskriva det som rädsla, men) mot schäfrar på
av upplevelser när jag var barn, har beskrivit lite närmare i tråden "Vilka raser
har ni svårt för?". Jag har inga fördomar, utan det är något som håller sig kvar
undermedvetet, av någon anledning. Tvivlar inte på att de allra flesta schäfrar är
fantastiska hundar 🙂
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
jag tycker inte schäfrar är läskiga men som en annan skrev så har man ju respekt för dom. För att dom är ju stora hundar och min pappa t.e.x han tycker att alla stora hundar är läskiga xD och jag tror dom har fått ett dålig rykte också som till exempel i vissa länder anses dom vara en av dom farligaste hundar :/ men det beror ju såklart på hur man uppfostrar dom. känner riktiga teddybjörnar
respekt fö en schäfer ska man ha.med det menar jag inte att man ska springa iväg fort man ser en men man ska heller inte hoppa fram bakom en buske svart klädd för att man tycker det är kul.Russin jag förstod det men tack för du förtydligade.

Schäfrar är ganska stora hundar och om de inte fostras på rätt sätt kan det sluta illa! En kompis som gick i samma förskolegrupp som jag för många år sedan skaffade en schäfer och den blev jag rädd för eftersom den trots att den hade uppnått full storlek hade den lite av valpbeteendet kvar. Den hoppade och stimmade och när en stpr hund gör det tycker jag att det är riktigt jobbigt.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Nej absolut inte ;-)

Många andra stora raser är nog tyvärr mycket mer opålitliga än schäfer, men visst påverkar storleken. Men jag är nog mer rädd för en oppfostrad liten hund, de hinner man inte märka att de går till attack förrän de sitter i benet eller var de kommer åt.
Vår är av den gamla hållbara typen, alltså helt fel enligt dagens rasstandard, men helt rätt enligt gamla rasstandarder ;) Rak rygg och klarar av att både hoppa och springa utan att hasen vippar omkring. Han blir 9 år till våren. Vi vill ha den starka och stabila schäfern, både i huvud och kropp, de nya utställningsvarianterna är det bara synd om.
Jag tycker man märker ganska snabbt på hundens ägare om man kan misstänka att hunden är farlig eller ej. Som andra ovan är jag mer orolig för små hundar än större, generellt.
"På natten är alla katter svarta"
Jag är inte rädd för Schäfer, skulle själv kunna tänka mig en. Tyvärr har jag träffat väldigt många Schäfrar som är understimulerade tyvärr.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag är inte ett dugg rädd för schäfrar för egen del, men, jag är rädd att de ska skada mina hundar. Det var länge sedan jag mötte en schäfer som inte(!) betedde sig som att den tänkte äta upp andra hundar vid hundmöten, trots att jag möter schäfrar ganska ofta. Det finns säkert trevliga schäfrar, men när många av schäfrarna har ägare som mest vill ha en lugn familjehund och inte anpassar sig efter vad de istället köpt, då blir det lätt otrevligt med schäfrar.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Själv har jag haft lite problem med rasen. Främst att min hund blev attackerad av en lös schäfer men också mycket utfall när man passerar kopplade schäfrar. Vilket då bara gjort min hund ännu mer skeptisk till dem.
#12 Jag är även rädd för anatoliska herdehundar. De är stora och hoppar. En gång blev jag påhoppad av två sådana! Yikes!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Anatolian_589.jpg/250px-Anatolian_589.jpg
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Min bror har haft Schäfer som jag passat en del och tycker det är härliga hundar.
/Maria
Jag är uppvuxen med bruksschäfrar, så jag blir bara lycklig varje gång jag ser en. I fel ägares hand är de dock naturligtvis, precis som alla hundar, en potentiell fara för andra. Jag skulle aldrig döma någon ras, oavsett. Hundar är vad man gör dem till.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag personligen är inte mer rädd för schäfrar än andra hundar. Det vill säga någon enstaka individ men inte rasen i sig.
Men jag tror att många som är rädda för schäferhundar har bilden av dem som man ser dem på tex uppvisningar från polisen när de hoppar på och attackerar tjuvar och liknande. Schäfern både låter och har stort gap vilket säkert upplevs som skrämmande om man tror att det är så rasen alltid beter sig och att man tränar alla schäfrar på ett visst sätt.
#19 då har du tur för med våran schäfer så kan till och med folk gå fram och klappa utan att ens fråga.
#22 Min hund accepterar tyvärr inte sådant, hon gör utfall ifall folk frågar om dom får klappa, justorden "får jag klappa" verkar hon inte tåla. Skulle bli galen om någon klappade henne utan tillåtelse
Jag är inte rädd för schäfrar men jag har respekt för schäfrar eftersom min hund har blivit biten av schäferhundar.
Min partner har haft schäfrar hela livet, den först han hade var galen och attackerade andra människor om de kom för nära husse, han attackerade till och med min partner när min partner bråkade med sin pappa (eftersom hans pappa var den egentliga alfan), han slet sig från kopplet flera gånger när han var bunden till något och såg någon komma eller göra hastiga rörelser. En gång hade en tant kommit in i fel hus, och då attackerade han så klart henne för hon steg in utan lov… De undvek att gå ut med honom på platser med mycket människor. De fick aldrig se pappa hunden när de tog honom som valp, så antar något inte stod helt rätt till där… Men! De andra tre schäfrarna var underbara. Den enda tiken han hade var lat men vältränad. Den andra hanen var familjehunden som var mellan olika människor i hans familj och barnsäker. Den sista hund var helt harmlös, men, lyssnade väldigt dåligt på kommando… hade mycket egen vilja men var så himla söt och älskade verkligen att gå ut och gå. Han tyckte om att bli klappad, men inte för länge, han ville hellre vara ute och skälla på bilar som åkte förbi.
'-Headlights on the highway-'
Grejen är, schäfrar är beskyddande, det finns i deras blod, de är avlade till att skälla och vara vaksamma. Schäfer är en av de smartaste och mest lättlärda raserna som finns. Sedan finns det ju alltid enstaka undantag.
'-Headlights on the highway-'
#26 Dom är beskyddande på fel sätt om de är fel individer med fel ägare. Man kan välja att låta dom vakta eller att visa dom att man själv hanterar problemet. Min tik har varit väldigt mycket utav en problemhund som gjort utfall men är idag världens goaste hund och låter alla hälsa på bara JAG säger till att dom får komma in så är det okej. Hon är också otroligt smart jag lärde henne stänga luckor/dörrar igenom att peka och säga "stäng den". Men man måste vara försiktig med alla "kraftfulla" raser, oavsett schäfer eller annat, som kräver mycket stimulans och mycket tänkande och arbete.
Nej.
Är inte ett dugg rädd för schäfrar. Visst har jag träffat mindre trevliga individer också, men de schäfrar jag känner bäst är två superhärliga knähundar som älskar alla människor. Hade inte alls haft något emot en schäfer, måste vara hur härligt som helst att slippa alla som vill klappa på promenaderna 😂
Nej, jag är inte rädd för just schäfrar. Har dock respekt för de flesta stora hundar jag inte känner :)
Nej jag själv är inte rädd för att stöta på eller träffa en schäfer men jag kan känna rädsla när mina hundar träffar en schäfer då de är en helt annan typ av hund dvs vassa skarpa och lite mer dominanta, tycker på nåt sätt att de är lite små lömska i sitt sätt att vara. En schäfer är ju inte samma sak som att äga en storpudel, golden eller labbe. Jag själv föredrar en ras med lite mindre motor och mildare temperament. Skulle jag möta en lös schäfer när jag är ute och går med mina hundar så skulle jag bli rädd. Den ända schäfern som jag kunnat lita fullt ut på var min mormors schäfer hane, han gjorde inte en fluga för när även om våra kineser hoppa på och bet honom i mungipan. Schäfer tiken som mormor skaffade senare som omplacerings hund bet dock ena kinesen över ryggen och skaka henne fram och tillbaka, vilket var riktigt skrämmande. Så nog allt har jag respekt för en schäfer jag inte känner om den kommer i sällskap med mina egna hundar. Min faster har även en ung schäfertik som inte för så länge sen bara flög på och bet deras lilla kines över ryggen. Jag tror oftast att det negativa beteende hos en hund beror på understimulans och fel uppfostran. Skaffar man en schäfer så lär man lägga ner en hel del med arbete på den för att få diciplin.
Är inte rädd för schäfrar generellt, tyvärr så har vi en schäfer i området som gör allt för att försöka attackera andra hundar när den är ute på promenader. Så den är jag rädd för 😛
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
Jag är nog mest osäker på schäfrar pga de ägare jag mött som inte kunnat ta hand om dom. En understimulerad schäfer är inte en kul upplevelse.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nej men många jag mött som har schäfer har inte så bra koll på sina hundar, så är väl mest misstänksm mot ägarna… sen känner jag folk med schäfrar som är superduktiga hundförare. Så beror ju helt på vem som håller i snöret ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.

Både ja och nej, skulle själv vilja ha en men mött så många med aggressiva tendenser. Som gått lösa och sprungit fram till min hund och cirklat hotfullt runt, blir rabiata när dem, er en annan hund,mentalt ostabila och skäller en jädra massa. Då har jag ändå själv en alarmerande vakthund, tycker man då att en annan hund skäller mycket så är det mycket. 😜