Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1545 ggr
frost_schäfer
0

schäfer eller shetland sheppdog

Hej jag har lite svårt att bestämma mig ifall jag ska köpa en schetland sheppdog eller schäfer ( oavsätt ras blir det en tik )Jag skulle gärna höra tankar från er som har shetlan sheppdog  och ni som har schäfer.Om det finnsnågon som har båda raserna.Lite information om mig:

ålder :11

ska köpa hunden :till sommaren eller till hösten

intresserad av att göra med hunden: agility och freestye

lätt eller svår hund:lätt

går på fritids : Nej

bor på samma plats hela tiden :ja

fritidsaktiviteter :rider (hunden kan följa med)

andra hundar :ja en schäfer hanne på 3,5

är ofta hemma: ja

föräldrar som jobbar hemma :ja min mamma.

Andra djur :katt

promenadunderlag :skog

syskon: ja min 13åriga storebror

Annan information: bor i villa i Stockholm halft ute på landet nära till skog . Medelstor trädgård.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Godisburk
4

Shetland sheepdog säger jag då det är en enklare & inte lika krävande ras att handskas med! 🙂

frost_schäfer
0

Okej tack.  glömde skrivaatt jag har haft en  schäfer tik som har varit lätt också.

Candy123
0

Jag tror en sheltie skulle passa dig utmärkt :D

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Ambrose
0

Jag tycker med att Sheltie låter toppen! Små snabba hundar som nog skulle passa perfekt till både agility och freestyle. Om du dessutom tycker att de sporterna är roliga, och du är duktig, så kan ni ta er mycket längre än med en schäfer :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

frost_schäfer
0

okej tack

russin
1

Sheltie då schäfer inte är den optimala hunden för agility 🙂

[Nalle-]
0

Shetland sheepdog :) Verkar vara roliga hundar att träna agility och freestyle med, och enkla att ha och göra med i vardagen.

Lona
2

Säger också sheltie. Var noga med mentaliteten när ni ska köpa hund, det finns tyvärr rätt gott om ängsliga och rent av rädda shelties. Välj gärna en kennel som arbetar med sina hundar och helst gör MH eller BPH.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frost_schäfer
0

Okej tack jag har aldrig hört förut men det låter som att det är värt att tänka på när man väljer valp.

Tindris30
0

jag skulle säga att det du beskriver låter mer som en sheltie men schäfer är sötare😛xD HAHA med det menar jag inte att du ska skaffa en schäfer för att den är sötare

fridarebecka
0

Sheltie! En sheltie passar bättre till det du vill göra och lättare att hantera, dessutom är en sheltie lättare för en 11åring att hantera själv. Om tanken är att detta ska bli din egen hund så kanske det är roligare med en ras som du kommer kunna uppfostra helt själv tänker jag 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Bello_O
0

Jo det stämmer #9, att välja kennel noga och efter bra linjer där man har möjlighet att träffa föräldrarna är lite extra viktigt vad gäller shelties:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

frost_schäfer
0

#10  jag har redan en långhårig schäfer hemma som är som en nalle björn.Han kanske till och med bli lite avensjuk om det skulle komma en sötare hund :)

IceTee
4

En tanke jag fick- ni har ju redan schäfer, då vet du väl hur det är att ha schäfer? Ska det bli din hund eller familjens hund? Rider du själv eller med andra?

Medarbetare på Skor iFokus

frost_schäfer
0

Just nu har vi en hanne. Båda mina föreldrar har haft schäfer tikar och hanar och säger att det är rätt så stor skilnad.Hanen vi har nu är rätt så bråkig så det är lite svårt att gemnföra. Ja det ska bli min hund.Jag är medryttare på en häst så jag  rider och min mamma går brevid ifall vi rider i skogen om vi rider i volten (en grusplan med stacket )Men vet inte ifalkl vi har byt då ( holer på att byta medryttar häst)

russin
3

Missade din ålder och säger ändå ännu en gång sheltie. Dels för att sheltie passar oerhört mycket bättre än en schäfer till agility, men även att jag är av den åsikten att en 1-åring inte ska ha en så pass stor brukshund (även om ni har en i familjen sen tidigare). Här är otäckt när yngre barn är ute och går med schäfer, rottisar mm som dom inte klarar av att hålla vid vissa hundmöten och den styrkan om något händer finns inte hos en 11-åring. Så inget om enbart mognad, utan just pga kroppsstorlek.

IceTee
0

#15 vad anser dina föräldrar? Vad kan de göra? Köra dig till brukshundsklubb?

Medarbetare på Skor iFokus

frost_schäfer
0

ja dom kan hjälpa till och köra och kommer vara med under uppfostran av valpen  och båda är hund intresseraade och haft många hundar av olika raser t.ex.schäfer pitbul doberman rottailer blandras ,leonbärger,och så vidare 

#16 det har inget med att jag inte  skulle klara av en schäfer tik omm jag klarar av en svår hanne det har mer att göra  med att jag vill ha en lättare hund.Detta var inget påhopp russin.

russin
0

#18 - sheltien är en rolig hund med fart, så det är nog rätt val 🙂

ipopuma
0

I o med dina sporter skulle jag rekommendera sheltie vill du tävla o komma långt i agility med en schäfer (vilket du kanske vill sen) är det ganska svårt i o med vallhundarna har bättre kroppstyp. Jag säger dock var noggrann med kennel så du får en som satsar på lite mer fartfyllda shelties (för det finns riktigt fina) o de jag har träffat har varit så att man själv vill ha den. En bra sheltie kan tävla o tränas i bruks inte kanske på samma nivå men om den har driv. De är smarta (enligt forskning) o tror och kan tänka mig att de passar till freestyle.

ipopuma
0

Oj den bara skickades. Blev en massa missar i texten. Ska vara en sheltie kan också träna o tävla i bruks o lydnad kanske inte samma nivå som en renodlad arbetshund men vet en sheltie som spårar jättefint o är superförig