Valeriana till hund?
Någon som gett Valeriana till sin hund? Hur har ni doserat isf? Funderar på det inför kommande flygresa till min hund (7,4 kg). Är bara en timme, och han reser i kabinen med mig, men han tycker inte riktigt om det. Testat Adaptil utan märkbart resultat.
Hört att vissa använder tabletter, andra Valeriana i flytande form. Vad är att föredra där?
Testat Zylkene?
Testat Zylkene också, märkte ingen skillnad. Så gissar att Valeriana inte heller kommer att ha så stor inverkan, men vill gärna testa ändå.
Nu svarar jag mig själv, hah. Hittade denna lista över preparat/dosering, men fattar inte riktigt. Hur ska man t.ex. ge den flytande formen, över hundens mat?
Har flera vänner som använder Valerina Forte inför nyår och det fungerar bra. Dock så vet jag inte hur bra det fungerar för flygresa, för när det gäller nyår så fasar man inte Valerinan ca två veckor före och ökar dosen efter hand.
Ger inga biverkningar med än ev lite gaser, hunden blir inte trött men det har dämpat den största ångesten för fyrverkerier bra på dessa hundar så dom vågar gå ut och rastas.
Dom ger tabletter och doseringen är lite individuell, men svår att överdosera. Den ena har gett 8 tabletter som mest dagarna runt nyår till sin förra collie och 6 tabletter till nuvarande sheltie. Uppdelat på 3 gånger per dag (2x2x2)