Tik luktar illa
Min ungtik, 1,5 år, luktar ofta illa från baken. Det går i vågor så det är inte hela tiden och hon mår inte dåligt på något sätt men vad kan det vara?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Kan det vara att hon råkar tömma sina analsäckar? Lukten är äcklig och påminner om sillspad.
Aa
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Kan vara analsäckarna. HAr varit så på Lillan, stinker riktigt illa, typ bajsaktig lukt :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Låter som om tiken spontantömmer sina analsäckar (räcker med en droppe för att det ska lukta). Inte helt ovanligt på unga hundar. I så fall torka rent med t ex en våtservett. Kolla upp så inte analsäckarna är fulla och hon har svårt att tömma dom.
Går det över om man tömmer dem ordentligt?
#4 - inte säkert. Det kan vara så att hunden tömmer dom, men att dom töms lite vid fel tillfälle så att säga. Dom ska tömmas när dom bajsar, men även annat kan gör att det kommer lite. Blir lite rädd eller osäker, när dom sover osv. Det man först behöver kolla är om hundens avföring är tillräckligt fast för att hjälpa hunden att tömma dom själv.
Upptäckte att jag hade en stor fläck på byxorna när hon legat mot dem så är rätt säker på att det är så.. Kände hon att jag började läsa på eller? >.> Men hur hård ska avföringen vara? Kan det påverkas av att hon är dålig på att göra ifrån sig när vi är borta? Hon luktar hemma också men inte alls lika mycket och ofta som när vi är borta
Stinker fläcken? Tycker det lukar som om man blandat bajs och surströmmingsspad - fast värre. Men jag har bara känt lukten när det varit inflammerat och klämts ut, kanske är värre då.
Stinker förjävligt! Veterinär säger att hon doftmarkerar mig som vänligt sinnad varelse.
Nämen grattis!😂
Det kan absolut ha att göra med att hon är dålig på att göra ifrån sig borta, för då tömt ju inte heller analsäckarna samtidigt med bajset. Men även om det stinker, så töms dom i alla fall - värre när dom inte töms om man vill se det positivt 😉
Uttalande från veterinären lät mest skumt tycker jag - i så fall har jag haft hundar som tycker min soffa är vänlig 😃 Det har hänt med framförallt unga hundar att dom tömmer när dom slappnar av och sover.
Om det är så att hunden har problem med analsäckarna så kan det hjälpa att byta foder, lite beroende på vad den äter i dagsläget och hur den mår av det såklart. Hundar som har mjukt bajs får lättare problem med analsäckarna än om de bajsar hårt. (Riktigt bra hundbajs är mörkbrunt, hårt, luktfritt och så bajsar hunden inte mer än 1-2 gånger per dag. Bajsar hunden på annat vis går det troligen att hitta ett foder som passar den bättre)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm