Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 852 ggr
woopwoop
0

Valp för första gången! :)

Hejsan! Jag är uppväxt med hundar, och har en egen hund nu sedan 2,5 år tillbaka. Nu ska jag dock bli med valp för första gången. Vi födde upp hundar där jag bodde när jag var yngre, så har ju valpvana, men de stannade ju bara tills de var 8-10 veckor, och jag var ju så pass ung så hjälpte ju inte direkt till med uppfostran/träning. Min nuvarande hund fick jag när han var 6 månader, så fick inte riktigt uppleva valptiden med honom heller. Så nu tänkte jag höra med er, vad är det viktigaste att tänka på? Jag är ju inte dum eller så, tror jag kommer klara av det galant, annars hade jag ju inte skaffat en, men skulle gärna vilja höra lite av era kunskaper/erfarenheter. Så berätta gärna vad just Du tycker att man ska tänka på när det gäller valp! Allt från, mat, sovplats, träning, förbudsord, leksaker etc. etc. :D

fridarebecka
0

Vad kul, grattis!

Jag skaffade(precis som du) min första hund när han var 6-7 månader och har aldrig haft valp så jag har egentligen inga goda råd. Något jag däremot kommer lägga tid på när jag skaffar valp är att bygga ett band och börja träna kontakt så tidigt som möjligt. Jag tror att jag hade blivit mindre "gråhårig" under unghundstiden om jag hade fått chansen att göra det med min (nu tvååriga) hane redan då han var valp. 😃

Vad blir det för ras förresten? 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[viccaan]
0

Förutom att ta ut valpis ofta, varannan timme/varje timme för att kissa I början, tycker jag en viktig sak är ensamhetsträningen. Låta det ta sin tid och inte lämna valpis själv längre stunder från ex 4 månader.

Joyous
0

Det viktigaste för mig är en bra relation och en fungerande vardag (inkallning, miljö och socialträning, ensamhetsträning och annat som känns viktigt för just dig att din hund kan klara av). Jag leker mycket med valpen, med många olika typer av föremål och på många olika sätt för att bygga upp en bra lek. När vi leker smyger jag även in regler i leken, kunna komma tillbaks med grejerna, släppa och ta på kommando, byta mellan leksaker, kunna låta bli leksakerna, leka i olika miljöer och ja, helt enkelt älska leken. Även om man som jag har hunnit med några valpar så känner jag mig alltid som en nybörjare när en ny liten flyttar in och jag har fått fokusera på helt olika saker.

Changrila
0

Ta ut hunden galet ofta (men sover den, njut, försök inte få ut den då ;) ).
Kom ihåg att ha samma regler för den som den ska ha som vuxen. Får den inte ligga i sängen och hoppa på människor när den är vuxen, låt den inte göra det som valp heller.

Kom sedan ihåg att ni har hela livet på er att träna olika tricks, lydnadsmoment, tävlingsgrenar m.m. men att en relation och olika belöningsformer lättast når fram när hunden är valp. Ha inte bråttom med att lära hunden "allt i hela världen", men umgås med hunden, hantera den mycket, lek mycket osv.

Mycket löser sig sedan bara valpen får hänga med i vardagliga livet :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm