Pälsfärg vid behandling av svamp?
Jag håller på att behandla min hund för svamp. Han är roströd kring nos och tassar och även lite runt rumpan och könet. Veterinären skrev ut Malbec som vi ska använda varannan dag i två veckor. Men nu efter första schamponeringen tycker jag nästan det "spritt sig" längre upp på tassarna och kring nosen, och har en ännu klarare rosa färg än tidigare. Det är mer iögonfallande än förut! Någon som känner igen detta fenomen? Har inte upplevt denna skillnad på de rostiga tonerna tidigare när jag tvättat med vanligt schampo eller Fungoral.
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Sånt där brukar ofta vara foder relaterat. En del hundar får svamp eller rinnande ögon för att fodret kan innehålla för lite kalcium och/eller för högt protein. Min ena hund fick rinniga ögon och svamp av voh, tillsatte sedan kalk och problemet försvann och har inte återkommit.
Ett jätte bra tips för att behandla svamp i tassar, öron och andra ställen är att tvätta rent med lättsaltat vatten, 1 tesked salt till 1 liter vatten och sedan torka torrt och smörja på zinksalva 👍
Tack för tipset! Undrade mest över färgen efter schamponering, men vi utreder ju just nu grunden till hans svamp så information och tips är ju alltid bra att ha :) Han äter också Vom og Hundemat.
Älskade Charlie 🌺
Är det konstaterat svamp ? Saliv kan färga massor i ljus päls och det låter lite väl mycket färgat enbart på de stället som det är vanligt att hundar slickar sig på.
Foder kan spela stor roll.
Det är inte mycket svamp, men man har hittat spår av det, samt uteslutit bakterier och ohyra.
Han har dålig päls överlag, väldigt torr över ryggen bl.a. Det har han alltid varit. Så veterinären vill se på hela problemet istället för att rikta in sig på enbart de röda partierna i pälsen. Men han är bra i magen och pigg och glad för övrigt. Ser fin ut i öronen och kliar sig inte mycket.
Veterinären tror på allergi. Så enligt hans ordination ska vi tvätta med Malbec i två veckor, därefter köra på en kortisonkur. Efter jul ska vi starta på veterinärfoder i ett par månader. Kommer bli en stor utmaning när man har en hund med labrador i sig och som vill äta allt som kommer i sin väg…
Tycker dock problemen med pälsfärgen kring nos och tassar har en koppling till när han började på vom.
Älskade Charlie 🌺
Så där tycker jag väldigt många vita hundar med päls/skägg ser ut. Många gånger kan foderbyte hjälpa.
VoH i all ära, men det brister lite tycker jag i visst innehåll. Du kanske skulle prova något annat färskfoder (alternativt köra fifty/fifty) och tillsätta proteinfri kalk en period + även vitamintillskott.
Ja, jag skulle gärna testa något annat än att köra på veterinärfoder med en gång… Men pälsproblemen på ryggen kvarstår ju ändå, och de har funnits långt innan missfärgningarna kring nos och tassar :/ Väääldigt förvirrad över vad jag ska göra åt detta. Tack för tipsen i alla fall, kalk låter som ett måste att testa. Vilka vitamintillskott skulle du rekommendera?
Älskade Charlie 🌺
Trist att veterinären direkt propsar på allergi. Detta är med all sannolikhet ingen allergi. Det är vanligt bland unghundar att få dessa problem när de växer och utvecklas som mest med hormoner osv för att de är i behov av mycket näring. Vilket vissa foder inte räcker till för, är därför som jag ger Båda mina unghundar fiskolja kalk och immun :-) kunde inte vara mer nöjd med resultatet.
Kanon, då blir det bums tillskott i varukorgen. Tack för råd!!! Är det Standardts produkter du använder? Har haft deras fiskolja förut. Och frågan är vilket färskfoder jag ska ge honom om han nu får tillskott…? Han gick på VOH Active Lax fram till 1,5 månad sedan, och nu går han på VOH Active Proteinrik. Jag har inte märkt någon skillnad på nos eller päls efter foderbytet, bara att hullet minskat vilket var syftet.
Älskade Charlie 🌺
Jag skulle ge Standardt Immun för att hjälpa till att stärka immunförsvaret - och börja med halv dagsdos i början och sen öka till hel efter ett tag.
Toppen! Och fortsätta på VOH Active Proteinrik? Eller lämpar sig någon annan sort bättre?
Älskade Charlie 🌺
Variera gärna mellan den, taste nöt och taste lamm, för att få mer proteinkällor - och undvik laxen.
Jag började fasa in kalket först och sedan efter några månader även immun. Ja det är standardts tillskott jag ger och har nu använt mig av det i mer än ett år. Jag ger voh orginal nr 33 men brukar även ge ren vom då och då och köttben och det har funkat bra. Jag ger förresten oftast både voh och standardt torrfoder, blöter upp och blandar i med färskfoder men ibland får de bara voh. har funderat på att ta bort torrfodret helt men vet ej ännu hur jag ska göra då jag är rädd att det blir för mkt protein men hittills har det gått bra iallafall. Hoppas det fixar sig med din hund också :)