Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2559 ggr
BcJack
0

Valpen kräks, hjälp!

Hane strax över4 månader har kräkts fyra gånger senaste timmen. Jag gav honom mat för 40min sedan som han inte rörde(15min efter första kräkan, han har kräkts förut pga "övertaggning" typ, så första gången oroade mig inte). tog en promenad efter det och han skuttade runt och var allmänt valpig, inget konstigt. han fick en favoritgodis när vi kom hem till dörren som han alltid brukar få, den spottade han ut när vi kom in, riktigt märkligt för han brukar bli helt till sig när vi tar fram godiset… Han sprang och gömde godisen sen började han gnälla och kräktes två gånger. tog fram vattnet efter en liten stund, 15 sek efter att han druckit sprang han iväg och kräktes igen, stackarn får inte ens behålla vattnet:( Vad kan detta bero på? När jag klämmer på buken säger han inte ett ljud så ont i magen verkar han inte ha, har ingen febertermometer hemma men han känns inte varmare än vanligt. Det ända ovanliga han ätit senaste dygnet var ett märgben som han fick tugga på i ca4 min(ej kokt), vet ju att hundar kan få diarré av det, men kräkningar? 

ja som sagt vad kan detta bero på, och om det blir bättre när kan jag börja ge foder igen, eller ska jag ge något annat som är snällare mot magen?

veterinärklinikerna runtomkring öppnar inte fören på måndag, det är distriktsveterinären som ska åka ut akut i såfall, därför frågar jag om råd här.. är så orolig :(

Karmatarerskanise
0

Kan vara något som fastnat och blockerar. Ring en veterinär.  Det är illa att han inte ens kan behålla vatten.

Herveaux
0

Ultuna Djursjukhus har en jourtelefon du kan ringa för rådgivning på
nr 018-67 26 80.

// Harley

Lona
3

Är allmäntillståndet påverkar? Hur ser slemhinnorna ut? (Lyft på läppen och kolla tandköttet, tryck med fingret, det skall synas en ljusare skillnad som sedan går tillbaks direkt.) Verkar han uttorkad? "Nyp" ett tag i skinnet på hjässan och lyft i ett veck rakt uppåt och släpp, vecket skall försvinna och inte vara kvar. Om "ja" på någon av frågorna ovan - ring veterinären direkt! En vuxen, i övrigt frisk hund kan man möjligen ha lite is i magen med men inte en valp. Det är väl en bc? Bara undrar över storleken. Kan han ha fått i sig någon skit ute? När bajsade han senast? Se till att han INTE bälgar i sig vatten utan ge honom 5-15 ml en gång i kvarten. Lättast är att ge med en spruta direkt i mungipan, annars brukar det gå att hälla med en sked. Om han inte kräks mer så öka sakta vattengivan. Ge inte mat förrän han slutat kräkas. Börja då med risavkok (jag brukar koka 1 dl ris + minst 1 liter vatten, fyll på mer om det behövs, i en timme, låt sedan stå och svalna med lock på. Det skall fortfarande finnas vatten kvar i kastrullen, riset ska inte vara torrt), någon msk i halvtimmen, öka sakta om det går bra. Gå så småningom över till ris och fasa sedan över till vanlig mat. Hur fort du skall gå fram beror på hur han repar sig. Om han fortsätter kräkas i natt och/eller får diarré, ring veterinären, givetvis även om allmäntillståndet blir påverkat. Om du har Agria så kan du ringa deras telefonveterinär gratis, de har dock inte öppet mitt i natten. Det går alltid att ringa till någon jourhavande klinik för råd, även om den ligger för långt bort för att åka till. Lycka till, hoppas lillen kryar på sig snabbt <3 !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BcJack
1

#3 Han har druckit en skvätt vatten nu som han fått behålla! rent allmänt är han trött och hänger lite med huvudet, men viftar på svansen när man pratar med honom. Tandköttet ser bra ut och huden på hjässan går tillbaka bra. Ja han är en bc och han bajsade senast vid 21, lite löst men det brukar det vara framåt kvällarna. Det är möjligt att han fått i sig en större bit av en pinne, det är storm här så det ligger grenar och pinnar på backen vart man än går, omöjligt att få honom att låta bli :P annars tror jag inte han fått i sig något konstigt, han brukar gå lös men nu under några dagar har jag haft honom kopplad pga att han blir orolig av vädret, så jag har haft bättre koll på vad han tuggar på än vanligt.. 

ååå vad bra att du skrev det där med riset, jag har hört talas om att man kan ge hundar med känslig mage ris men utan din hjälp hade jag serverat vanligt kokat ris direkt🤦‍♂️ han har inte kräkts något mer och som sagt fått i sig lite vatten, men är han fortfarande hängig imorgon ska jag försöka få tag på en veterinär och rådfråga *hönsmatte*. 

Tack för att du tog dig tid att ge ett sådant bra svar! :)

AnneN
2

Om en så liten valp  inte ens får behålla vattnet han dricker och dessutom är hängig så skulle jag direkt ringa till närmaste jourveterinär oavsett tid på dygnet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
3

Vad bra att det verkar gå över. Varade det inte längre än så tror jag inte du behöver bry dig om någon skonkost. Visst ska man vara uppmärksam på uttorkning hos valpar, men att se det som akut för att valpen kräkts några gånger på en timme och för övrigt är pigg känns lite överdrivet. Är han bra nu hade han säkert bara fått i sig nåt dumt. Fortsätter han kräkas och inte får i sig vätska ska du nog däremot höra med vet.