Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2536 ggr
Flischa
0

Vilken ras passar oss?

Hej alla hjälpsamma individer där ute!

Nu har mina föräldrar kommit fram till att dom är redo att hitta en ny kompis. Vi är en familj bestående av mamma, pappa och barn, jag är 19 år. Vi har tidigare haft en Irländsk Setter men han har flyttat till himmelen sedan några år tillbaka. Jag har även tränat min farmors hundar (Am. Cocker och Shih tzu) samt varit hundvakt åt olika hundar. Praktik på hunddagis i 3 månader där allt mellan Grand danois och Chihuahua fanns. Hundvana finns hos oss alla.

Jag kommer ha huvudansvaret och all träning kommer ligga hos mig. Jag vill kunna träna agility, lydnad, freestyle osv. Hunden ska också kunna följa med i skogen utan att "köra fast bakom en gren" som mamma utryckte sig. Rasen som vi alla har fastnat totalt för är Chinese Crested. Även om det lutar åt det hållet vill jag ändå kolla igenom olika raser som kan passa oss och väga för mot nackdelar. Det ska bli rätt från början och inte bara för att vi hittade en söt valp till salu.

Kan även tillägga att mina föräldrar helst ser en hund som inte fäller, men om allt känns rätt i övrigt har det mindre betydelse.

Så, vilken ras tycker ni skulle passa oss utefter den här beskrivningen?

CayKantos
1

Kromfohrländer! Kan inte beskriva den så bra på tlf, men PM:a mig gärna om du har frågor kring rasen, finns också en användare härinne som nyligen fick en liten kromis som säkert gärna vill hjälpa dig med frågor ang rasen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Hästhoven]
1

Jag tror nog att den chinese crested skulle passa er, kräver ju inte allt för mycket om ni nu inte har tid att aktivera hunden varje dag. Annars skulle jag kanske kollat på shetland sheepdog, vilket är en ras som inte är så stor, väldigt trevliga & roliga att träna.

Turast
1

dvärg/mellanpudel? :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

panini
0

Håller med #2 👍

DjurälskarenEmelie
0

Är det bara jag eller är inte chinese crested rätt "känslig" och försiktig och kanske inte är den sortens hund som vill vara ute i skogen och vandra eller liknande. Men det kanske bara är som jag har fått den bilden;)

Flischa
0

#1 Jätte fin ras, ska försöka kontakta olika uppfödare så vi kan åka och hälsa på! :)

#2 Är lite rädd för Sheltiens päls, hur mycket pälsvård behövs?

ipopuma
0

Alla som jag har snackat med om sheltien säger att nästan inte är någon pälsvård alls. Bara kamma igenom riktigt nån gång i månaden o hålla koll på tovor bakom öronen.

panini
0

#6 Sheltie tösen vi hade kammade vi bara ett par gånger i månaden och hon hade nästan aldrig tovor. Bara den extra mjuka pälsen bakom öronen som man kan behöva kamma lite oftare.

Turast
0

#5 de jag hört och känner till är riktiga friluftshundar!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Flischa
0

Tack för alla svar. Vi har gått igenom alla raser ni har tipsat om och känner bara mer att det är en kines som passar oss bäst!

sasha_setter
1

Jag är personen som #1 snackar om! Fick min lilla kromis i somras och tycker helt klart att det skulle passa! Hör gärna av dig med frågor! Har även en setter om du vill höra jämförelse mellan raserna :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Miltonthedog
1

Har ni kollat på bichon havanais? Kräver dock en del pälsvård men går alltid att klippa. Den bästa rasen enligt mig ;)

Flischa
1

#12 jag älskar rasen men min mamma är inte stormförtjust haha har länge funnits på min "vill ha"-lista men det kanske kommer i framtiden ;)

Tindris30
0

pudel kanske?

Cahira
0

Jag har en kines och vill varna lite att en urhund är nog inte bästa valet om du verkligen är intresserad av lydnad och freestyle. Agility kan absolut funka men de är mer ute efter saker som är självbelönande (typ springa och hoppa om den gillar det) än att vara så följsam som lydnad kräver. Visst finns det de som kan funka men vill att du ska ha det i åtanke så du verkligen är säker på att du kommer bli nöjd. :) Har mött individer som inte går att ha lösa alls utan att dra iväg så agility kan vara svårt för vissa, men väljer man rätt individ och linjer så borde det inte vara några problem. Min är tack och lov följsam men trots att han går att ha lös väldigt bra och håller sig nära så är han inte intresserad av t.ex. fotgående. 

Så jag har Apache blandras till freestyleträningen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaE
0

Var noga med föräldrar och uppfödare på chinese crested bara så ska du se att det blir toppen. Har två puffar, den ena älskar att träna(klickerträning) medans den andra behövs motiveras mer. Men det är en härlig ras. Har testat agility och går nu en Nosework kurs med hund 2(den icke så träningsvilliga) och hon tycker det är skitkul och gör snabbt framsteg :D Har enbart gått vardagslydnad med henne då annan typ av lydnad inte alls är hennes grej, men vet en kines som tävlar i rallylydnad och är riktigt duktig. Så visst finns det otroligt arbetsvilliga kineser också :)