Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1404 ggr
taylor__lambert
0

Gå ned i vikt

Det går inte bra att kopiera texten rakt av från inlägget och in här på iFokus. Så läs gärna denna innan ni svarar nedan 🙂

Jag vill då gärna ha lite tips på vad jag kan göra för att få ned min hund i vikt, förutom det som nämns i inlägget i länken. Ös på! Allt mottages 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hemul
4

Ge honom lite mindre mat bara.

russin
1

Det är inte alltid så lätt att bara ge mindre mat - hunden ska inte behöva vara konstant hungrig. Jag har själv en hund som oerhört lätt går upp i vikt och det är strikt kontroll när det hänt, för att få ner vikten igen.

Väga maten och se till att givan inte blir för stor. Byta till någon mer fettfattigt foder/variant av maten. Se till att inte peta i godis i tid och otid. ge mindre mat om hunden får ben etc och öka motionen - det sista är viktigast av allt.

taylor__lambert
0

#1 läs inlägget igen "Jag vill då gärna ha lite tips på vad jag kan göra för att få ned min hund i vikt, förutom det som nämns i inlägget i länken."

I övrigt ger jag redan det minimala, mindre kan jag knappast ge för då skulle hunden svälta och det anser jag är djurplågeri. Han får heller inget utöver sin mat, så det som går in i munnen på honom behöver inte diskuteras.

Jag letar alltså aktiviteter att göra med hunden som kan få ned honom i vikt och som inte nämns i länken ovan.

Och har man läst inlägget ser man tydligt att jag bytt foder väldigt mycket och jag kommer inte byta foder igen för det han går på nu funkar för honom, både för hans allergi men även för att han ska ha energi.

hemul
0

Jag läste det och såg men missade att du minskat maten. Ber om ursäkt

Mindre mat eller mer motion, det får ju samma resultat, att det uppstår ett energiunderskott. Äter hunden så lite att det bli svält om du minskar blir det svält om du ökar motionen utan att öka maten också.

Äter hunden lite och rör sig mycket och ändå är tjock så är det ju lite märkligt.

taylor__lambert
0

#4 fast det står i länken att han har gått ned ett helt kilo på ganska kort tid, inte tycker väl jag då att det inte finns någon förändring?

Men som sagt, letar endast efter tips om vad vi kan göra fysiskt förutom det som nämnts i länken, som passar för tillfället, det är ungefär 2kg som ska bort på honom, sen är jag väldigt nöjd med vikten, jag vill ha något som gör att han inte överbelastas för fort då jag vet hur det varit förut, man jobbar på för hårt och hunden får ont i muskler vilket resulterar i långvarig vila eller sträckningar eller i värsta fall muskelinflammationer.

Haztparken
0

#5 Simning?

sasha_setter
0

Cykla?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

LuLeLo
0

Hur mycket mat äter han (i dl) och av vilket foder?

Tass Josephine

Kallaterrier
0

Gå mitt ute i spenaten, i jobbig vegetation så ni får lyfta ordentligt på fötterna då får ni högre intensitet i era vanliga promenader utan några större arrangemang. Pulsa i snö när och om det är aktuellt är ju jättebra motion som är ganska skonsam, man måste ju inte rusa fram utan kan hålla ett kontrollerat tempo.

Frida B
0

Simning är alltid bäst enligt mig, skonsamt för leder osv, men inte alltid det finns möjlighet till det.  Då kan man, som redan nämnt i tråden, ut och jobba i svår terräng, lär er uppletande, kanske börja med rapport?

Men! Stirra dig inte blind på vågen. När ni tränat en stund, kommer du förhoppningsvis se skillnad. Men kom ihåf att vågen mäter allt, inklusive muskler.. Om hunden inte går ner kilovis, kan det i slutändan bero på muskler.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
0

#8 just nu äter han 2dl av arion Chicken & potatoe. #9 pulsa i snön gör vi om det blir nån snö i år. #10 rapport hade varit nått. Dock är det inte min hunds grej, tyvärr. Han är inte speciellt på på att jobba.

taylor__lambert
0

#7 cykling blir _kanske_ i vår. Min hund hatar cykling.