Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 722 ggr
Rebornlady
0

Vaccinera mot kennelhosta?

Gör ni det? Jag gör det men nu säjer en vän att jag inte behöver det då min hund aldrig träffar andra hundar…

Catta-
1

Det smittar inte bara via nos mot nos utan även tex via vattenskål, leksaker, om en sjuk hund tuggat på en pinne ute som din tar upp m.m. Jag skulle inte vilja chansa. Nu har min hund fått kennelhosta en gång och varifrån det kom var ett mysterium. Nu blev hon väldigt sjuk även fast hon var vaccinerad men det sägs att det Ska bli mildare symptom,

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

sasha_setter
0

Zally är vaccinerad. Tycker att det är en onödig risk… Men varför träffar inte din hund några andra hundar?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Rebornlady
0

Eftersom hon inte träffar andra så dricker hon bara i sin egen skål, hon bär inte pinnar heller men hennes boll kan väl rulla på en "dregglig" pinne…

Rebornlady
0

Dels gillar hon inte andra hundar, dels känner jag ingen med hund.

russin
0

Jag vaccinerar bara mot kennelhosta vart 3:e år när dom ändå får trippeln - och det trots att jag ställer ut några gånger per år 😉

Kennelhosta är motsvarigheten till människans influensa och jag vaccinerar inte mig själv heller för det. Unga och gamla djur kan behöva extra skydd, men de flesta vuxna och friska hundar klarar ev kennelhosta utan problem om dom skulle få det. Under hela mitt hundliv har jag haft det två gånger på sammanlagt 3 hundar.

Så det är inte nödvändigt, så man väljer själv vilken risk man vill ta.

Changrila
0

Säger som #5, jag vaccinerar mot kennelhosta när de får "vanliga vaccinet" vart tredje eller vart fjärde år. Vaccinerar aldrig mot enbart kennelhosta, ser inte vitsen med det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

lizton
0

Gjorde det tidigare, men slutade med det för nåt år sen, eftersom vår veterinär inte tyckte det var nödvändigt.

Det finns risker med vaccin, så om hunden inte ställs ut, går på hunddagis eller träffar en massa andra hundar, så är det inte nödvändigt att vaccinera, tycker jag.

Biverkningar av vaccin som nämns är allergier, kramper, att hunden fått cancer inom några månader efter vaccinering mm

Vaccinering är en stor inkomstkälla för många veterinärer, så det får man också tänka på när man väger för- och nackdelar med vaccinering. 

En artikel här:

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2010/03/31/high-cost-of-pet-vaccinations.aspx