Gnäller i bilen (bara ibland)
Vår tjej sitter i en sele i baksätet på en mysig filt och det har alltid gått bra att ha henne i bilen när man åker, bortsett från när hon var jätteliten och var åksjuk. Nu är hon 10 månader.
Men ibland börjar hon gnälla. Men oftast inte direkt. Hon lägger sig och allt är frid och fröjd med efter 5-30 minuter (såå olika varje gång) så börjar hon gnälla. Jag har provat med zylkene för oro och postafen ifall att hon var åksjuk men det är samma visa varje gång (förutom ibland då hon inte gnäller alls). Tänker att hon inte är välrastad men ibland vet jag att hon är det och ibland gör hon inga behov alls när vi går ut igen.
Alltså vaad kan det vara, är hon rädd? Ibland ger jag henne massa godis men så fort jag slutar och väntar 2 minuter så börjar hon gnälla igen. Vad kan jag göra? Finns det något att göra eller är det bara att vänta ut och hoppas det blir bättre?
Är hon ens rädd då? Har hon inte bara förväntan på att något snart ska hända?
Jag tänker också att det har med förväntan att göra - att hon vet att det brukar hända något spännande när man åker bil. Är det det som är problemet så skulle jag se till att åka många "tråkiga" bilturer. Nu när det är svalare ute kan man ju låta hunden vara kvar i bilen medan man exempelvis är inne och handlar mat, eller helt enkelt bara köra runt några korta rundor utan mål.
Sedan upplever jag att min hund har svårare att komma till ro om hon sitter i bilsele. Jag har både sele och bur då jag har en pytteliten bil och behöver fälla baksätet för att få plats med buren. När vi skjutsar någon och behöver använda baksätet så får hon sitta i sele och hon är inte alls lika avslappnad och bekväm eftersom hon själv behöver korrigera för kurvor och inbromsningar. I buren så tar ju liksom burväggarna emot henne. Så det kan ju också vara att hunden vill ligga och slappna av men inte riktigt finner ro till det och "missnöjesgnäller".
Men ja, sådant här är jättesvårt att veta utan att se och känna hunden i fråga. :)
Med tanke på att det inte börjar direkt så är det antagligen förväntan.
Har samma problem med en av mina hundar då han börjar gnälla när vi saktar ner, svänger av en motorväg eller eller när han känner igen sig.
Oftast brukar han få ha ett ben då han istället fokuserar på det än vart vi är på väg.
Vart brukar ni åka med henne? Alltså händer det alltid något när ni stannar bilen? Som föregående nämnt kan det vara en bra idé att bara åka en sväng där det inte händer något roligt i slutet av färden 🙂
Som du sa var hon ju åksjuk i tidig ålder vilket kan ha lett till att hon kopplar bilturer med något negativt, men det är svårt att säga om de är det de beror på.
Hoppas det löser sig!
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
Tack för era svar och nej vi åker inte alltid till roliga ställen. Det händer men lika ofta åker vi och handlar och är borta 20-30 minuter vilket hon är duktig på. Hon skäller inte men sitter och väntar aktivt. Jag tror det är missnöjesgnäll för att hon sitter fast och inte får gå vart hon vill, i samband med att hon är unghund. Hon kan ju vara ängslig för att hon inte vill bli lämnad ensam igen, men det är som sagt så konstigt för ibland gnäller hon inte alls.
Nåväl, ska fortsätta som vi gör och hon får väl bara finna sig i det antar jag, det är ju bara nyttegnäll, inte som att hon ylar och får panik så det är ju bra! Kunde vart värre! Märker jag att hon har mer förväntan så tar jag fler tråkiga bilturer :)