Hälta 9 veckors hundvalp
Hej.. För 9 dagar sedan besiktades hundvalpen U.A
jag köpte henne för 7 dagar sedan.
Dagen efter besiktningen, för 8 dagar sedan, var jag där och tittade på valpen innan jag bestämde mig. Det var inga problem med hunden.
För 7 dagar sedan vid hämtning haltade hunden och ägaren trodde det kunde vara en sträckning av leken med de andra valparna.
Idag är hon en vecka som sagt och haltar fortfarande. Detta oroar mig jättemycket och känns inge roligt :( Hunden liksom vrider bakbenet när hon går… men ägaren har inte lagt märke till något och vet inget.
Jag ska ringa veterinär imorgon, men är det någon här som vet vad som gäller? Jag tänker om det nu visar sig vara något allvarligare fel och något som kräver operationer eller dylikt. Kan ägaren på något sätt bli skyldig för detta?
Jag antar att du med "ägaren" menar uppfödaren?
Har du försäkrat valpen? Hade uppfödaren någon försäkring?
Vad är det för ras?
Vad som gäller beror nog på vad som är fel med valpen; om det är en olyckshändelse/skada eller om det är något medfött.
Tillägg: Tycker även att det är lite oseriöst av uppfödaren att släppa iväg en valp som inte är helt ok, även om valpen gått igenom besiktningen ett par dagar innan.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Man släpper inte iväg en valp som haltar - helt galet. Detta är någon som säljaren ska stå för då den släppte iväg en halt valp, så ring denne person först innan du ringer veterinären. Dock tycker jag att du ska lämna tillbaka valpen, så uppfödaren får fixa till med veterinären mm.
Uppfödaren är ersättningsskyldig för dolda fel, alltså fel som inte fanns med under veterinärsbesiktningen men som är medfödda eller har uppstått under uppfödarens vård. Dolda fel brukar inkludera avvikelser som påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund. I ditt fall verkar ju felet verkligen påverka hunden. Har ni skrivit kontrakt? Det är viktigt i frågan, särskilt om uppfödaren skulle vara motvillig. Och har du försäkrat hunden? Och har du besiktningsblanketten från veterinären?
Jag hade ringt uppfödaren imorgon innan veterinären och förklarat läget. Det kan också vara värt att fråga om uppfödaren har tecknat dolda fel-försäkring på valparna (seriösa uppfödare gör generellt detta). I sådant fall kan försäkringen täcka de utgifter som eventuellt uppkommer, annars är det uppfödaren som är skyldig att betala från egen ficka. Om uppfödaren nu inte visar intresse att hjälpa dig skulle jag ringa vidare till veterinär och göra en undersökning. Även där bör du påtala att valpen haltade innan du hämtade henne, så att veterinären vet vad hen ska utgå från. Om veterinären ger besked om att det är en seriös skada, och vilken behandling som är rimlig, får du och uppfödaren samtala om detta och du får informera om att det är hen som ska stå för dessa kostnader. Konsumentköplagen gäller även vid köp av djur.
Och jag tycker också att det känns otroligt oseriöst att lämna ifrån sig en valp som haltar…
Dock är uppfödaren bara skyldig att ersätta upp till köpebeloppet och det lär inte räcka långt…
#4 Faktiskt inte, om det är ett medfött fel kan uppfödaren tvingas betala samtliga veterinärskostnader kopplade till dessa, (en dolda fel-försäkring brukar dock inte ersätta mer än köpesumman och resterande pengar kan behöva tas ur uppfödarens egen ficka). Denna ersättning går dock under "skadestånd" rent juridiskt. Men man brukar sällan behöva gå så långt heller, har man en bra uppfödare brukar det gå att lösa genom att häva köpet eller få veterinärskostnaderna avhjälpta utan att behöva blanda in tredjeparter 🙂

#6 Hm, det låter lite klurigt, men ett köpekvitto är ju bättre än inget i alla fall. Det blir genast svårare att gå vidare med ärendet om inget kontrakt finns, och jag har svårt att tro att uppfödaren skulle vilja stå för eventuella operationer och alla omkostnader, särskilt utan ett försäkringsbolag som backar upp… Om jag var i din sits skulle jag absolut prata med veterinären om situationen vid besöket, så att en ordentlig kontroll görs. Du behöver också spara papprena från denna kontroll om det skulle visa sig vara något allvarligt.
Hoppas uppfödaren är ärlig, trevlig och tar sitt ansvar direkt, och att det inte visar sig vara något allvarligt. Det kan trots allt vara en sträckning, men man bör dubbelkolla när det gäller så små valpar. Så stå på dig om uppfödaren säger att du bör "avvakta och se", för det kan vara en allvarlig underliggande orsak och den vill man ta reda på så snabbt som möjligt. Men jag är lite inne på samma spår som #2, att det är uppfödarens ansvar att ens ta valpen till veterinären nu. Kanske går det att göra så att uppfödaren hänger med till veterinären, om ni inte bor för långt isär? Så får ni efter besöket, och resultatet, prata om hur ni ska gå vidare med det. Jag personligen skulle vilja se att uppfödaren betalade för detta veterinärsbesök också.
Du som köpare har rätt till ersättning under hundens första tre år för dolda fel, något som inte alla uppfödare har med i beräkningen när de skaffar en kull. Om det visar sig vara ett medfött fel har du också rätt att häva köpet, alltså få pengarna tillbaka. Men då måste veterinär alltså intyga att det är medfött.
Om det nu skulle visa sig vara en skada som inträffade under tiden som valpen bodde hos uppfödaren handlar det ju om att uppfödaren medvetet sålt en defekt "vara" och blir ersättningsskyldig för felet (veterinärskostnader koppade till detta). Även detta täcks av konsumentköplagen. Känner du dig osäker på vad du har rätt till så kan du läsa igenom konsumentköplagen, tänk på att hunduppfödare alltid räknas som näringsidkare och är lika ansvariga för sin "vara" som en bilförsäljare. Lycka till imorgon, både du och valpen! 
Kruxet är väl om ord står mot ord, om säljaren anser att det var en "fullgod vara" (det vill säga en ohalt, frisk valp) hon sålde men köparen hävdar motsatsen?
Jag må låta hård och hemsk, givetvis skall valpen undersökas av veterinär, men beroende på vad som är fel så hade jag faktiskt övervägt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
Det är garanterat mindre jobbigt känslomässigt att lämna tillbaks en valp efter 1 vecka än att hålla på och kämpa med en skadad hund som dessutom kanske inte har uppbackning från uppfödaren.
Skador som uppkommer i så tidig ålder kan få långtgående konsekvenser.
Är det dessutom en skada som uppkommit efter veterinärbesiktningen så är det inget dolt fel och det kan som sagt vara svårt att bevisa när skadan uppstod.
Valpköparens försäkring lär inte ta det hela eftersom valpen var skadad innan försäkringen tecknades och den heller inte var försäkrad innan, hos uppfödaren.
TS, lycka till, hoppas att veterinären hittar ett litet lätt fel och att du får stöd av uppfödaren!!

Att ha det skriftligt på sms är bra. :)
sms gäller på samma sätt som brev. fick jag veta av kommunens konsumentvägledare när jag blev blåst på ett mobilavtal.
Jag undrar om det verkligen räknas som ett dolt fel om du såg att valpen haltade när du köpte den.
Sedan spelar det inte jättestor roll om valpen är doldafelförsäkrad eller inte, ägaren är skyldig ersätta dolda fel oavsett. Enda fördelen är att det kan vara lättare att få ut pengar när de kommer från ett försäkringsbolag och inte från uppfödarens egen ficka.
Jag hoppas kunnig person kan ta upp detta vad doldafel räknas som, för jag har mycket svårt att tänka mig att du kan hävda detta just nu. Det kommer krävas att det är just ett dolft fel i nu läget. Jag skulle åka till vetrenären med valpen för närmare titt.
Mycket synd att du tog hem en halt valp. Är detta blandrasvalp? för även dessa uppfödare får ränka med att dom har ansvaret för "doldafel" det är mer än säkerhet för deras skull att dom har dolfafelfärsäkran inte valpköparens.
Vad är det för ras/er? Inom en del raser täcker inte försäkringsbolagen vissa problem om inte föräldrarna till valpen är kollade utan anmärkning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Sms kan hjälpa mer än inget iaf, men som sagt är svårt läge. Dolda fel kan haltandet räknas som om det skulle vara en höftdefekt eller liknande som är medfött som visat sig nu. Detta måste dock framgå tydligt i sådant fall, och gärna återfinnas hos föräldrarna. Men det är absolut svårt och kräver en bra veterinär. Men förhoppningsvis kan det lösas direkt med uppfödare om det är en bra sådan!

Hej! Vi har varit på djursjukhuset idag för en ordentlig koll. Hon har inte ont så att hon säger till vid beröring och undersökning, men veterinären tyckte hon var lite kortare på det ben hon haltar på och han menade att det kan uppstå om höftkulan fått en smäll så att den hoppat ur läge och tillbaka. Så att muskulaturen drar ihop sig och påverkas. Vi har röntgat henne och allt är intakt. Detta är en mjukdelsskada/muskelsträckning. Han tyckte vi skulle "isolera" henne från mycket spring och bus i två veckor, gång i trappor osv så skulle det läka fint. Jag har meddelat säljaren detta och jag som köpare väljer att betala för besöket och röngten. Är SÅÅÅ lättad att det inte var något allvarligare!!! :-)
#16 Åh vad härligt att höra! 😃
#16 - har höftleden varit ur läge, så skulle jag kosta på rehab för att stärka upp muskler, ledband osv för att slippa riskera men i framtiden.
16 Det måste kostat lite, jag skulle väl vilja att detta skulle falla säljaren som jag antar även är uppfödaren då den redan vid köpet/hämntningen var skadad. Nämde inte vetrinären att rehab skulle behövas som 18 nämner för denna skada inte ska ge senare i livet bråka.