Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1258 ggr
FridaR
0

Inkallning i alla lägen

Har precis köpt en omplacering Engelsk springer spaniel på 2 år och han är hur go som helst! När vi är ute och går är det inga problem att ha honom lös och håller sig för det mesta nära.
Inkallningen är dock inte helt felfri. När vi tränar på appellplanen kommer han när man ropar, det är bara det att han först ska springa förbi mig och lukta på en extreemt rolig och viktigt lukt 10 meter bort innan han är framme vid mig 😉Detta har dock blivit bättre, så det är jag inte orolig över!

Det som har gått mindre bra är när han har en leksak/pinne i munnen, då försvinner han hörsel helt och hållet. Han kan springa runt i cirklar utan att ens slänga en blick åt mitt håll. Det jag har testat att göra är att bara gå därifrån, och då kommer han efter mig fast fortfarande på avstånd. Gör även byteshandel, men det verkar ändå inte fungera för han blir ändå lika ofokuserad nästa gång.

**Någon som har tips?
**

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

RosaMoln
0

Åh min är precis likadan! Har också en ESS fast min är 8 månader :) Prova med något riktigt gott godis? Blöt kattmat i en burk när han kommer och sedan kasta leksaken igen kanske kan funka :) Jag kan för tillfället inte träna detta med min vovve då han blivit ordinerad koppelpromenader och lugna aktiviteter en månad till :( Hoppas ni hittar något bra sätt!

Maja2
1

Träna mycket i både koppel och långlina innan du släpper hunden lös. Träna avlämnande i koppel, innan du går vidare med apportlekar. TRräna mycket inkallningsövningar i långlina

FridaR
1

#1 Använder just nu ett godis från Orijen som han verkar gilla, men man kanske ska testa något annat! Åh vad tråkigt Ledsen Detsamma, hoppas det går bra när ni väl kan börja träna! Glad

#2 Ska absolut träna med långlina, tack för tipset!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Hime
0

Jag brukade springa super snabbt & gömma mig om jag hann. Då blev det fullt ös på hunden 🙂