Trimmar ni nosen?
Jag gör det några gånger per år.
Nej, gillar skägg, sen har alla 3 schnauzer i sig också så det är nog lite därför också :)
I'm out 
nope! har Aussie och collie så "behövs" inte ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Inte specifikt nosen, finns ingen anledning. Har en terrier som trimmas och allt tas på samma gång ungefär.
Rakar i ansiktet på kineses och papillon/puffen ca 1 gång/månad :)
inget på sankt bernhard :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har staffar, så nej här rakas inget. 🙂
Tänkte just på det med att ta bort morrhåren, jag gör ju det och det har varit mkt skriverier om man ska det eller inte.
Grejen är väl framför allt att man inte får RYCKA morrhåren, klippa är ok. ("Trimma" kan ju innebära både ryckning och klippning/rakning, beroende på ras.) Jag har labbar så jag trimmar dem inte, hade terrier förut, på den tiden jag ryckte så sparade jag morrhåren vilket givetvis var lite pilligt, när jag började klippa henne i stället så åkte morrhåren med. Nackdelen var väl att eftersom hon hade väldigt kraftiga morrhår så stacks de rätt rejält efteråt…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ja, pudeln men inte nakenhunden.
>>>Malum domesticum<<<
Ja. Har 3 pudlar

Nej. Känner att jag måste fråga. Om man nu har en hund där det växer runt nospartiet, varför raka? Är det bara pga utseendet eller finns det andra orsaker?

Nix, men så har jag en labrador och en korthårig blandis = inget som någonsin behöver klippas/trimmas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#18 Ställer man ut så ska det vara rakat på powderpuff. Rakar även den andra puffen jag inte ställer då jag dels tycker att det är mycket finare och de slipper dessutom hår i ögonen. Hans ögon blir rinniga annars.
#18 Jag rakar pga att det inte ska växa in mot munnen samt för ögonens skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag rakar pudlarna för att jag tycker att det är snyggare med en rakad pudelnos än en fluffig och sen är det ett måste om man ska ställa ut.
Nedanför mungipan ungefär så finns det ett veck på varje sida och rakar man inte nosen så tenderar det att bli svamp i det där vecket när pälsen blir för lång och vildvuxen.
10, Skulle vilja se den personen som lyckas spara morrhåren på Pudel och kines, två raser som man rakar nosarna på😉. Dessutom om man läser rasstandarden och vilka klippningar som hunden ska ha på utställning så ser man tydligt att nosarna är rakade. Morrhåren är inte värst grova på våra hundar, dom reagerar inte ett smack när man rakar nosarna, morrhåren växer mycket snabbare än övriga nospälsen och våra går mer på synen än sina känselspröt :P
Eftersom jag har korthårshundar så finns det ingen anledning att ta bort morrhåren
#10 Mina vovvar reagerar inte mer på när jag rakar morrhåren än när jag rakar i övriga ansiktet samt halsen.

När vi hade våra små blandraser så var nosen och tassarna det vi klippte ner oftast, dels fastnade det gegg från ögonen under ögonen och så blev det äckligt under munnen med. Plus att jag tycker rakad nos är absolut sötast i 99 fall av 100. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har ju en trimras (storpudel) där man "bör" trimma nos och tassar. Men vi kör på "jämna frillan över hela kroppen". Några gånger per år rakar vi ner hela hunden ganska kort, men trimmar inte i övrigt. Har ju fått höra att en Pudel inte ska se ut på det här sättet, men vi tycker han är fin. Jag tycker även pudlar med trimmade nosar och fina frisyrer är otroligt fina. Men varken jag eller min man är så mycket för det där med pälsvård, så vi gör det så enkelt för oss som möjligt.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#28, Han är ju så otroligt söt!
28 Han är superfin oavsett klippningen, själv anser jag det är olika vissa pudlar passar jätte fint i mer pälsad nos. Har en själv som ser söt ut i vilket som dom andra två ser mer ovårdade ut tycker jag i buskigare nosar 😉
27. Är du helt säker på det? kolla denna sida ur söta teddynosar på pudel 😍https://www.pinterest.com/pin/450782243926395912/
https://www.pinterest.com/pin/95771929548421071/
Att söka på Asian style grooming så får man upp en del sötnosar inte bara pudel 😎

#30 Nä, jag tycker absolut en renrakad nos är 10 gånger sötare på pudlar, de har så enormt söt spetsig liten nos som jag inte vill ska döljas av ludd! ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#29 #30 Tack! 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
31 Haha, oja jag tycker också långnosar är bra söta men har en toy med kort trubbig nos mer toy-ansikte ursöt med mer lurvig nos som en teddybjörn 😍 Får visa en bild imorrgon på söta teddynosen. Hon ska rakas ner för tycker om att se deras ögon och ansiktet kommer fram 😉
Labben rakar vi kroppen på sommaren för hon ska bli svalare men aldrig nosen =P
Kines/pudel blandningen rakar jag nosen på (både för att jag tycker det är finare men främst för att det är lättare att hålla rent. Sen rakar jag ofta stor del av kroppen pga tovor. Speciellt nu på vintern med allt slask.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu