Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1348 ggr
ipopuma
0

Galoppen, hjälp mig !

Hej! Har en tik nu som har en vana att galoppera i vänster galopp. Hon har inte ont. Men nu har det varit mycket i mitt liv och har inte varit noga att hon ska galoppera i höger och nu väljer hon nästan vänstern hela tiden! Vad ska jag göra?"

Ambrose
5

Kanske är en dum fråga, men varför spelar det någon roll vilken "galopp" hunden har? Väljer den inte det som är bekvämast? Precis som att vi antingen sätter ned högra eller vänstra foten först?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

russin
0

Vilken galopp hunden tar har jag aldrig brytt mig om

ipopuma
0

Pratat med vet om det ocj jag gillar det inte Inte som det är nu. I min värld blir det ju som om hon tränar ojämnt. En häst som gör så här tex. Är det ju absolut inte bra o den blir ojämnt tränad. En hund är stark i en sida o det är ok att hon vill välja den men känns mer och mer att hon blir ojämn. Pratat med vet om det o hon tkt man skulle ta tag i det. Hon ska till vet om nån vecka o ögonlysas så tänkte hen kunde då känna lite på henne då. Men skulle behöva träningstips ;-)

Fialialej
0

Förstår tänket (har också hållet på med hästar tidigare). Om du försöker träna jämnt båda sidor i den träning du styr över så tror jag att du hör det du kan. Exempelvis träna trix åt båda håll, hoppa och svänga lika många gånger åt båda håll i agilityn, stärka upp svaga sidor osv.

"På natten är alla katter svarta"

ipopuma
0

Ja också min tanke :-D försöker alltid att svänga jämnt o så. Bara varit mkt iskolan nu så det har blivit mindre tid nu ännu värre. Är det nån träning som ni rekommendera förutom agility. Hon kan inga tricks o är ganska osmart så går ganska sakta att lära in så helst typ annat. Tips hade varit jättesnällt.

[Forest]
1

Aldrig heller brytt mig om vilken galopp hunden tar även jag är fd hästägare.

Ellen89
2

Jag bryr mig inte hur mina hundar galoperar… kanske simma med hunden? Det ar iaf bra traning.

[Hästhoven]
2

Vad spelar det för roll egentligen? Det är ju ingen häst.

ipopuma
0

Pratat med vet om det o hon var lite sån att vill hon inte galoppera i den ena galoppen skulle man kolla upp. Är det en vana får man bara tänka på det men börjar bli mer och mer fundersam att det inte är en vana.

ipopuma
0

O då vi jag gärna stärka upp henne o träna henneer jämnt då hon lever ett väldigt aktivt liv.

Changrila
2

Skulle gå till fysioterapeut som kollar igenom hunden och hjälper dig med träningstips :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
1

Instämmer med #11, gå till en hundfysioterapeut eller sjukgymnast och kolla hunden, de är ofta duktigare på den biten och kan även ge dig träningstips som gäller just din hund och hennes svagheter (som alla hundar har i någon grad). Det viktiga är även att man hittar grundorsaken till att hunden snedbelastar allt mer, inte bara behandla symtomen för då kan det bli ännu värre. Behöver ju inte alls vara någon stor grej utan en liten sträckning eller något, sen är hundar bekväma av sig, är det lättare att galoppera i höger eller vänster så är det klart att den gör det - och så kan snedheten byggas på. Dock kan man tänka på att det är viktigare med hästar då de dels inte har riktigt samma balans och kontroll över kroppen som en hund ofta har, dels att de skall bära upp och balansera en ryttare vilket en hund inte behöver. Jag bryr mig oftast inte vilken galopp mina hundar väljer, däremot är jag noga med att de har ett jämnt påskjut oavsett gångart. Min förra hund kunde man se att hon valde samma galopp hela tiden för att hon hade problem med ena bakbenet och då jobbade vi på det medan mina labbar mer verkar välja av gammal vana. Kollar annars mina hundar regelbundet hos fysioterapeut och försöker att träna dem liksidigt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fialialej
1

För er som undrar vad det spelar för roll, så är det så att hästar precis som hundar och männsikor spontant rör sig på ett visst sätt beroende på hur jämnt de är musklade, och vilka muskler man använt mer/mindre. Man vill naturligtvis ha en så jämnt byggd muskulatur som möjligt, därför är man noga med att rida en häst i samma rörelser i båda varven exempelvis. Jag tycker det är en jättebra fråga, varför man inte är lika noga med att hundar ska vara musklade jämnt. Eller är man det kanske? Skaderisken lär minska om höger och vänster är lika vältränade. Tänk själv att gå till gymmet och bara träna högersidan av kroppen - blir knte så bra och du lär bli sne och börja halta. Intressant tycker jag!

"På natten är alla katter svarta"

[Forest]
1

Hundar och många andra djur är som oss dom är antingen höger eller vänster"tassade" tränar man samt går i kuperad terräng så lägger inte jag värst står energi på att hundens galopp. Tävlar inte hundarna men ser till att dom har bra muskler och ger foder som gör att kroppen får det den behöve. Tror man kan bygga upp höger eller vänstersidan jämn på annat sätt än att träna in den att byta galopp .  Läste även att tikar ofta är högertassade medans hanhundar mer vänstertassande någon forskare som gjort undersöknig på detta

ipopuma
0

Tack så mycket alla :-D hon ska till vet snart så tänkte att hen kunde få känna lite på henne nu (bar ju ett tag sen sist) o se vad hen känner. Om det är nåt uppenbart. Annars blir det fysterapeft. Eller djursjukgymnast som kan hjälpa mig :-D ni är bäst o låt mig en massa ;-) håller med 13 fast det är kanske en annan diskussion :-P