Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1092 ggr
[tk1971]
3

Fult knep av djursjukhuset

Det kom en lapp från djursjukhuset där det står "Enligt införselreglerna (Statens Jordbruksverk) måste Ditt djurs rabiesvaccination snart förnyas. Välkommen för tidsbeställning". Jag blev förvånad. Min hund vaccinerades för ett år sedan med Nobivac Rabies. Då fick jag veta att man omvaccinerar med tre års intervall (till skillnad från Rabisin, där det är ett år). Jag ringde och frågade vad de menar. "Vi skickar ut detta till alla, oavsett om de behöver vaccinera eller inte. Några länder kräver vaccination varje år oavsett vilket vaccin det är". Då blev jag irriterad. Det är ju tydligt att de försöker kassera in pengar genom att få folk att vaccinera även om det inte behövs. Det står ju på kortet att SJV kräver att just min hund måste omvaccineras. Jag föreslog att de ändrar texten, men då fick jag ett näbbigt svar tillbaka om att de kan sluta skicka "påminnelsen" till mig. Men det är ju inte bara mig det gäller!

[Hästhoven]
0

Konstigt, har då aldrig fått hem någon sådan lapp av något djursjukhus där vi har bott. Man får ju själv hålla koll så hunden har vaccinerna på plats :-)

hemul
0

Vadå införselregler? Har du importerat hunden?

[tk1971]
0

#2: nej, det har jag inte. Det är en vanlig, svenskuppfödd hund. Jag säger ju att de vill få det att se ut som att det där kortet är personligt, men samma kort skickas till alla - för att få några att nappa. Och så hänvisar de till "införselregler" i Sverige men när jag frågar vad de vill egentligen pratar de om andra länders eventuella vaccinationskrav…

poodlelicious
0

Det borde du gå vidare med egentligen. Det är ju ren lögn.

[Daniela1983]
1

De försöker kanske småluras, men jag hade struntat i det. Orkar bråka för en småsak.🙂

[tk1971]
2

#5: möjligt att det är en "småsak" för vissa, men rent lurendrejeri reagerar i alla fall jag på. Så pass mycket ryggrad bör man ha.

Frida B
0

Du får gärna skicka i pm vilket sjukhus set var. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
0

De borde ju själva förstå hur löjligt det låter att vaccinera mot rabies i onödan, dessutom i ett rabiesfritt land.
Vaccinationer är definitivt en kassakossa.

≧◔◡◔≦

Fialialej
1

Polisanmäl. Borde väl vara precis lika olagligt som att skicka bluff-fakturor?

"På natten är alla katter svarta"

Mischa
1

Det är väl frågan om det är brottsligt.

Men det bryter definitivt mot etiken att föreslå onödiga behandlingar.

≧◔◡◔≦