Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 7481 ggr
Edhi
0

Hur gjorde ni under valptiden?

Jag kan inte förstå hur folk har tid att vara tillräckligt med sin valp. Sommarlovet, om man fortfarande pluggar, erbjuder ju 2 1/2 månader. Men sen då? Valpen är ju troligen bara åtta veckor när man får den, och inte redo att lämnas ensam längre stunder vid 4-5 månaders ålder, då sommarlovet är slut.

Sen ska det jobbas också. Hur blir det? Min familj är med på att skaffa valp. Fast den blir min. Eftersom det är jag som sparar, och betalar alla avgifter för den. Foder, tillbehör, veterinärvård m.m. Dessutom vill de inte bli låsta. Vilket jag förstår. Men det måste ju gå ändå?  Jag står just nu inför val av gymnasium. Men det verkar inte hjälpa att  välja ett gymnasium med inriktning hund, eftersom hunden måste vara ett år för att följa med. Är mer inne på hållet att plugga mer hemma ändå, så som jag redan gör. Men det drar iväg uppemot 3-4 timmar i skolan ändå, normalt sett.

Frågan är egentligen, hur fick ni tid till era valpar?

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

Fridaaaa
0

Sambon var arbetslös så han var hemma.
Annars kan man ju till exempel skaffa dagmatte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majken!
0

Har haft en vuxen hund som sällskap i kombination med att jag har med valparna i bilen till jobbet så jag har möjlighet att rasta oftare än när de är vuxna och hemma ensamma. Har funkat perfekt för mig och mina hundar.

Scorpio97
0

Vi hämtade vår i tid till jul om jag minns rätt. Men vi hade "tur" för min bror bodde fortfarande hemma, men pluggade/jobbade inte. Så när vi andra var på jobb/skola var han hemma med valpen. 

Sen kan man ju skaffa hund utan att skaffa en valp. Visst missar man en del, men det kan ju vara ett bättre alternativ än att inte få någon hund alls för att man inte kan lösa problemet med att någon måste vara med valpen.

//Jessie

Hildgrim
0

Vi löste det som så att vi skaffade en fem månaders valp istället för en åtta veckors.

Ifall man inte kan lösa det men att man går omlott när man jobbar/pluggar så brukar väl det vanliga vara att man tar ut  all sin semester på raken, alltså att den ena först tar sina fem veckor, sen den andra sina fem. Har man sedan haft bra framförhållning så kan man ha sparat undan semesterdagar från tidigare år.

I ditt fall så verkar det ju möjligt att få ihop 20 veckors ledighet på raken.

Joyous
0

Föräldrar och vänner som ställer upp, möjlighet att plugga hemifrån, ta med valpen när det går. Det blir ett pusslande under hela hundens liv, valptiden är helt klart lite extra jobbig. Det är å andra sidan lättare att fixa hundvakt till en söt 4 månader gammal valp, betydligt svårare nu!

Qepta
0

Jag var sjukskriven (och är fortfarande) det så har varit hemma hela dagarna.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

thenewbreed
1

Jag är arbetslös. Kanske dumt att skaffa valp när man inte är säker på hur framtiden blir. Men jag känner att det var rätt valp för mig och jag hade väääldigt mycket pengar sparade på ett konto för resa, hund eller tattoo. Ett nöjes-konto alltså. Så om jag skulle behöva anlita dagmatte någon gång, eller åka till veterinären eller något annat så finns det pengar undansparade. 

Sen har jag 3 kompisar som jobbar oregelbundet. Det vil säga konstiga tider på dygnet eller varannan dag osv. Så skulle jag behöva åka till arbetsförmedlingen en timme eller så, så finns det alltid någon som kan vakta bara någon timme. 

Nu är han 11 veckor och det fungerar utmärkt! :) 

Min mamma hjälper mig att passa honom när jag ska på kvällskurs, eller ska göra något speciellt på en helg, typ jobba i en annan stad. (fotograf då)

Medarbetare på bildredigering! :)

Jetaime
1

Jag jobbade i butik där hon kunde vara med mig när jagjobbade. Så hon var med mig nästan helatiden :) hade varit annorlunda idag…

poodlelicious
1

Jag har dagmatte till min valp. 

Du kan inte strunta i lektioner på gymnasiet om du vill ha CSN. Du lär inte få godkänt heller.

Rebornlady
0

Jag är förtidspensionär men när hon var liten så var jag tvungen att gå till läkaren och tandläkaren osv. men då fick hon helt enkelt vara ensam.

Hildgrim
1

#7 Fast hur blir det om du skulle få jobb nu? För man får väl inte a-kassa eller bidrag om man inte aktivt söker jobb? Det är ju en sak att behöva gå iväg på kurs eller ett möta ibland. Men som arbetslös kan man väl redan inom en vecka stå där med ett heltidsjobb?

[LoveUnite]1
0

Som valp när jag pluggade var valp hemma, mamma tog hand om hunden (jobb 50 sjuk 50). När jag började gumnasium var hunden med mig 2-3 dgr i v. Andra hund, arb lös alt tim anställd från å till, mamma ställde upp. Vid resor osv var det alltid nån i familjen som stanna hemma å passa djuren. Är bara att välja vad som är viltigast, nöje eller sin familjemedlem. Inget är säkert i framtiden. Jag har heltids jobb emellanåt å då e hunden hos mamma o katten hemma själv.

[LoveUnite]1
0

Som valp när jag pluggade var valp hemma, mamma tog hand om hunden (jobb 50 sjuk 50). När jag började gumnasium var hunden med mig 2-3 dgr i v. Andra hund, arb lös alt tim anställd från å till, mamma ställde upp. Vid resor osv var det alltid nån i familjen som stanna hemma å passa djuren. Är bara att välja vad som är viltigast, nöje eller sin familjemedlem. Inget är säkert i framtiden. Jag har heltids jobb emellanåt å då e hunden hos mamma o katten hemma själv.

nadilda
0

Vår lille började på dagis nu efter sommaren, där ska hon gå tills dess att hon klarar av att vara själv hemma med vår vuxna hund några timmar per dag.

pomchiharry
0

Vi pluggar båda två så alltid någon som är hemma. Sen passar mina föräldrar när vi måste åka iväg över helgen. Plus att vi ensam tränar väldigt mycket då vi måste kunna lämna honom ibland.

Belphi
1

Jag skaffade min valp i början utav december så jag var ledig december ut och tjänstledig i januari, efter det har han fått vara med på kontoret eller blivit passad utav min mamma som bara jobbar 75% och då dag eller kväll beroende på skift. Det har passat mig alldeles ypperligt och inte varit några problem över huvudtaget, men så jobbar jag ju, så det är ju viss skillnad på din och min situation. Ska jag vara helt ärligt med dig, så hade jag nog skaffat en omplacering, en redan vuxen hund då det låter som tiden inte finns till för en 8 veckors valp då dina föräldrar verkar rätt avståndstagande trots att de gått med på att du kan skaffa hund. Skaffar du en redan vuxen hund kan du dessutom ta med hunden till skolan.

[thildaaaa]
0

Varför tar du inte bara ett sabbatsår? Så kan du vara hemma me den första halvåret å sen extrajobba och vara hemma den andra halvan? :) det är så mycket lättare när man ej går i grundskolan längre! Jag ska skaffa hund när jag tagit studenten och under året därpå ska ja va med vovven och plugga delvis distans komvux (för att få behörighet för veterinär)

[Hästhoven]
0

Alltid någon hemma=Inga valpar/vuxna hundar eller andra djur utan uppsikt. 

Visst finns det dagar då alla i familjen ska åka bort, men då får hunden följa med, men om hunden blir tvungen att sitta i bil medans vi är inne någonstans eller ska åka bort & storhandla över dagen så är det bättre att den/de får sitta i hundgårdarna där de har hus med värme, vatten & mat under tiden vi är borta.

Edhi
0

Tusen tack för alla svar! Jag har meddelat kenneln som jag varit i kontakt med och de tycker att det går bra att lämna en valp vid 1-3 timmar runt 4 månaders ålder. Ifall den blivit ensamhetstränad tidigt! Vet inte hur det kan påverka en valp egentligen. Vad tycker ni? #17 Jag har funderat på att ta ledigt & jobba i ett halvår eller två. Men då krävs det att jag vet att jag kommer att ha en fast inkomst. Då går det. Gymnasiet som jag troligen väljer har intagning både på höst & vårterminen :) #16 Jag har funderat på en omplacering istället. Men om det går att lösa tidsmässigt så kommer jag att välja valp, utan att tveka. #9 Jag skrev aldrig något om att skolka. Det gymnasiet som jag (troligen) väljer är upplagd på ett sånt vis att det inte blir mer tid i skolan än höst 4 timmar. Oftast bara runt två. Sen är det självstudier resten av tiden, och det kan skötas hemma :) #4 Hur menar du? Förstod inte riktigt hur jag skulle få till 20 lediga veckor. Det blir ett väldigt sparande om jag ska vara ledig långt efter sommarlovet utan att spara. Helst vill jag plugga. #3 Alternativet är en omplacering :)

En riktig skrivfrossa

Edhi
0

#4 Menade *utan att jobba*. Tänkte lite dubbelt :)

En riktig skrivfrossa

Hildgrim
0

#19 Jag menade att du först tar ut dina 10 veckor ledigt från skolan, sen tar dina föräldrar ut sina respektive 5 veckor på raken. Då blir det totalt 20 veckor.

Turast
0

Jag går hundinriktning på gymnasiet och på min skola får man ha med valpar från 12 veckor, om man sköter et vill säga! 

Min första hund var 4 måånader när han började skolan och min nuvarande valp var 3 månader när skolan startade upp i augusti :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Edhi
0

#21 Då förstår jag! Det kan absolut gå. Jag har fått med min ena förälder på det tänket, tyvärr inte den andra. Men en månad gör ju mycket :)

#22 Får man fråga vilket gymnasium du går på? 🙂

En riktig skrivfrossa

CayKantos
0

#23 det finns ju vanliga naturbruksskolor med inriktningen hund el, t.ex. forshagaakademin

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
0

#23 Gutegymnasiet på Gotland :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

RedMonsters
0

Jag gick på gymnasiet när jag skaffade mina två nuvarande och de fick följa med till skolan. Nu pluggar jag på universitetet och jag kommer att ta studieuppehåll i 2 terminer när valp nummer 3 kommer, troligtvis leveransklar till julen.

Medarbetare på brukshundraser.

[Neoverona]
1

Jag skaffade valp 1 månad innan jag började gymnasiet. Men valde att hoppa av gymnasiet då skolan inte var bra och det är inte önskvärd kombination när man har valp, gjorde det som var bäst för alla. Nu går jag på gymnasiet fast på heldistans pga hundarna.