Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 14212 ggr
neasfotografier
1

Valp hugger mot ansiktet

Jag har nu min första valp och jag har försökt läsa på mycket men det är så många som säger olika. Han är bara 8 veckor och biter såklart på allt och alla. När han är väldigt uppihejsan så kan han också få för sig att hoppa upp och hugga mot ansiktet. Det här är ju såklart inte okej för mig, men hur ska jag på BÄSTA sätt lära honom att det inte är okej. Läst att man 1. ska säga "nej" och fösa bort dem 2. Pipa med rösten och säga "aj" (men då har många sagt att det visar underlägsenhet och det inte hjälper) 3. Hålla ner dem tills de lugnat sig (han skulle bara bita efter mina händer om jag gjorde det) 4. Vända ryggen till och gå därifrån och sen gå tillbaka när de är lugna (han följer efter mig överallt i dagsläget). Han är en dvärgschnauzer.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

sanna91
0

När han hugger mot ansiktet har du då pratat/pratar med han när han gör det?

neasfotografier
0

#1 nej det har jag inte, möjligtvis sagt bestämt "nej" för att han gjort så :/

russin
4

En valp kan inte automatiskt orden nej förrän man lär in det. Valpar bits - händer, ansikte osv. Det hör till valpåldern och så gör dom på varandra. Tjut till för att visa att det gör ont och ta bort valpen och vänd ryggen till. Visa enkelt att du vill inte leka om den bits.

Mysisa
5

Du är inte undergiven för att du visar att det gör ont.

minavitas.wix.com/kennel

Lexie82
5

En sak som fungerade ganska bra för mig var att lära in kommandot "sluta". Det gjorde jag genom att hålla godis i min knutna näve framför valpens nos. Han fick nosa och slicka så mycket han ville, men så fort han slutade så sa jag "sluta" och berömde med att han fick godiset. Han lärde sig ganska snabbt att om han låt bli knytnäven när jag sa "sluta" så fick han godis. Sedan kunde jag använda kommandot sluta på allting jag ville att han skulle låta bli. Sa jag sluta så satte han sig ner och väntade på godis.

neasfotografier
1

#5 det lät som en bra träning, kanske ska prova det :)

Kallaterrier
2

Det finns ingen "mirakelåtgärd" tyvärr, man får testa sig fram och se vad som funkar för sig och sin valp. Hade jag haft en valp idag och den hade försökt nafsa i ansiktet på mig, då hade jag gått därifrån. Omedelbums och varje gång för att lära valpen att då slutar det roliga. Är det händerna som är det roliga, då är det kanske smart att ha en leksak i ett snöre så man har händerna långt ifrån tänderna och kan berömma valpen för att den tar och biter i rätt grej. För vissa funkar det att pipa till, det har inget att göra med att man visar sig undergiven, det betyder att det gör ont. Att hålla nere valpen triggar oftast så det lär inte göra den lugnare.

Under tiden se man naturligtvis till att lära valpen vad NEJ betyder, under lugna och trevliga former, ungefär som du har fått förslag på att träna in Sluta här ovan.

Arashi
2

kolla in den här spellistan om valpträning, där får du även fler tips om nej-varsågod träning och annat som kan va bra att veta =)

https://www.youtube.com/playlist?list=PLF26FD559887E7EA4

För mer info om introduktion till klickerträning kolla in den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=1GCJEek6tao

neasfotografier
0

#7 och #8 Tack så mycket för era tips! :)

neasfotografier
0

Vad rekommenderar ni att man använder som godis? :)

Arashi
0

10 # de din hund gillar bäst 😉

När man tränar en valp kan man prova att använda dens egen mat eller blandning av valpens mat och något annat godare, så att valpen får i säg den mängden mat den behöver och heller inte blir överviktig.

Vissa hundar gör allt för lite köttbullar eller korv, andra är kräsnare, då kan man använda mjukost på tub, köpa lever/blodpudding/hjärta, som du skär i små bitar och torkar på låg värme i ugnen, Kyckling brukar också vara populärt. De är bara att prova säg fram och variera gärna, så hunden aldrig vet vad som kommer härnäst 🙂

neasfotografier
0

#11 tack :)

Lexie82
0

#10 Tänk på att en valp inte behöver mycket godis. Det mesta godis man köper kan man bryta sönder i små små små bitar. Jag upplever att det bara stör träningen om valpen ska hålla på och tugga på godiset. Bättre att det är en pyttebit som de snabbt sväljer och sen vill ha mer. Dessutom minskar ju då risken att valpen blir tjock.

Mjukost är jättebra också. Det man kan tänka på där är att man kan klämma fram en pytteklick, men sen kan valpen slicka på själva tuböppningen ganska länge, eftersom smaken finns kvar även om den inte får i sig just nån ost.

Staempel
1

Jag hade samma problem med min första valp som nu är 7 månader och fortfarande biter i allt, och hoppar och hugger mot ansiktet :( Det är jättesvårt att veta hur man ska bete sig och nu känns det som om jag provat allt.

Jag har fått råden att ignorera, gå ifrån och spruta vatten på honom. Spruta vatten funkar, men känns inte så kul. Att ignorera honom och bli "en tråkig staty" som den jag gick valpkurs hos rekommenderade funkar ej, han fortsätter att bitas. Att gå ifrån funkar i ett par minuter sen är han på igen.

Att aktivera min valp lagom mycket så att han är lite småtrött och inte orkar bråka är det som funkar bäst. Vattensprutan åker fram i nödfall.

Ge inte upp, det ordnar sig till slut, men försök vara konsekvent och läs av hur din valp reagerar på olika sorters tillsägelser så att du hittar den som funkar för just er.

Changrila
2

Jag har en 10 veckor gammal piraya här hemma. Första veckan var hon hysterisk och jag hade mååånga små sår överallt ;) vad som hjälpte med henne var att jag satte mig på uteplatsen (där hon är ofta men där det inte finns så mycket för henne att göra). Jag satte mig med henne i koppel och hade mina ben ganska brett isär. Tog jag i henne så högg hon ju, men med kopplet kunde jag alltså stoppa upp henne utan att behöva ta i henne. Efter en stund lugnade hon sig och la sig mellan mina ben. Det har vi nu upprepat så många gånger att hon nu lägger sig mellan mina ben även om jag inte har koppel på. Vad som också var viktigt för mig var att lära mig läsa av henne. Hon blev mest en galen piraya när hon var övertrött, alltså gällde det att få henne att varva ner innan(!) hon blev så trött. Inte helt lätt, men det gick bättre och bättre. Se till att ha mycket(!) saker hemma som valpen får slita och bita i, gosedjur, gamla äggkartonger, repstumpar m.m. Ge valpen möjlighet att röra sig ute lite varje dag (inte motionera, men upptäcka världen och sin kropp i eget tempo), undvik stressande lekar (bollkastning och liknande) samt lär in ett kommando eller signal för att ta det lugnt. Och slappna av själv, valpar är galna, men de växer upp de med ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm