Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 7278 ggr
Flower29
1

Valp som blir uppspelt och biter.

Så jag har en valp på snart 4 månader som är väldig bitig. Man kan inte ens gosa med honom eller klappa honom utan att han ska försöka att bita. Hemma så brukar jag göra så att jag distraherar honom med en leksak eller att jag går o stänger in mig i ett rum en liten stund så att han ska förstå att om han biter så blir han ignorerad. Detta hjälper dock inte så bra…och när han blir riktigt uppspelt o verkligen 'hugger' så brukar jag hålla ner honom mot golvet tills han lugnar ner sig o sen släppa honom. Detta kan funka ibland men det kan också göra honom ännu mer triggad och vilja hoppa o bita. 

Men det är när jag är ute med honom på promenader i koppel som han är värst. Om vi har mött en människa eller hund som han har fått hälsa på (och när de har gått därifrån) så kan han verkligen bli superuppspelt och ska då bita i mina ben om och om igen. Jag håller ju såklart bort honom med kopplet så att han inte kan få tag på benen men detta är ju inte något som håller i längden eftersom att han kommer att bli starkare o starkare. Så därför har jag försökt att hålla ner honom mot marken igen och hålla kvar honom så till att han lugnar ner sig. Men som sagt så kan han bli ännu mer triggad av detta och istället börja hugga mot mig mer än innan.  Han kan även få dessa 'ryck' när han inte har fått hälsa på någon utan bara mitt under en promenad. 

Någon som har förslag på vad man kan göra? :( 

Jag har försökt att träna passivitet med honom men det är så jäkla svårt med en valp som  biter i varje kroppsdel som han kommer åt. 7 av 10 gånger så går det  hål på huden så det är jättejobbigt att försöka att hålla honom kvar medan man blöder överallt.

chevy79forewer
1

kan det inte vara så att han är understimmulerad??? ge honom ett space där han får vara ensam med saker han får bita på.. latex leksaker.. verkar vara så att de kliar i tänderna.. annars kan du testa med klicker.. belöna antingen när han gör rätt eller nä'r han gör fel.. du ska ju inte behöva bli biten av den lilla…

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

Arashi
0

valpar bits, vilket du säkert vet, helt normalt😉Efter dom tappat alla tänder brukar de bli bättre, de brukar dom gjort ungefär vid 5 månaders ålder. Men vissa fortsätter till viss del in i tonåren, beroende på ras, men också om de blivit förstärkt eller inte.

Oftast så blir hunden mer hårdhänt och biter mer desto mer hårdhänta vi människor blir-vi lär hunden då att leka hårdhänt-för de är vad de är för valpen-en lek, men inte så roligt för oss =P

Hundar är individer och olika sätt fungerar på olika hundar, men jag skulle rekommendera att så lite som möjligt fysiskt stoppa bitandet-avledning är bra, de gäller att hitta vad som fungerar på din hund, ett köttigt revben kanske?, eller en pälsad leksak? Ha sedan ben liggande lite överallt så du alltid har tillgång till de när han blir bitig, gör ingen "big deal" av de för de är något som naturligt försvinner av sig själv, desto lugnare du är, lugna rörelser, bli inte frustrerad, dra inte undan handen etz. så brukar de fungera bättre, valpen vill ha en reaktion av dig för de är då de blir roligt, va därför lugn och tråkig och ta bara lugnt fram ett ben.

Om hunden inte är för stor kan du också bara lyfta upp den om den biter dig i benen, släpp inte ner den för än den är lugn om de så bara är en sekund i början. Utom hus kan du ställa dig på kopplet om hunden hoppar och biter efter dig och bara ignorera hunden och så fort han är lugn, ge godis-ätande är lugnande.

Sen skulle jag träna på att bara stå och prata med människor/människor med hundar. Be dom att ignorera din hund, gör de själv också, låt han inte hälsa. När han lägger sig ner eller värkar lugn, belöna med godis och sen låt han hälsa.

Träna att passivitet leder till aktivitet, låt han aldrig få komma fram till de roliga, få leksaken, maten mm innan han först är lugn. De kan ta ett tag i början, han kanske inte alls kan hälsa dom första gångerna, men till slut så brukar de släppa.

Arashi
1

Försök att alltid stanna upp, ta ett djupt andetag, och ta den tid du behöver, oftast blir vi lite frustrerade och stressade och försöker göra allt på en gång, stå still tills de är så som du vill ha de och sen gå vidare.

Självklart ska du inte behöva bli biten blodig, testa att stå på kopplet om han försöker bita och sedan ignorera han tills han är lugn. Om han kommer åt dig kan du också prova att binda han någonstans, ignorera och sedan belöna med godis  för lugna beteenden.

Och kom ihåg att de mesta är ålders relaterat- de blir bättre😃

[emvirta]
0

Det som hjälpt mig när min valp var lika uppspelt var att vända ryggen till och inte ge valpen en blick eller rörelse. Min valp blev också jätte triggad om man försökte hålla i honom när han var så uppspelt. Han är betydligt lugnare nu och det har hänt på någon vecka bara. Jag har även börjar leka med honom själv fysiskt med min kropp men så fort han blir för hårdhänt så visar jag att där tar leken slut alltså tar jag med handen på honom någonstans för att visa att nu räcker det sen går jag därifrån och börjar leka med honom efter en stund igen när han har lugnat sig. Det får valpen att lättare förstå när leken är slut och den blir för hårdhänt.

Kazince
0

Min valp lugnade ner sig ett tag men är nu helt crazy vid 5 månaders ålder. 😉 Biter ibland i benen, hoppar, skäller, busmorrar och biter HÅRT. Har blåmärken fulla armarna vid det här laget, haha. När hon hoppar, skäller och biter vid promenaden stannar jag och ignorerar- då slutar hon. Inomhus när hon blir crazy blir det ryggsäcken och sedan klia fram vid bröstet på henne. Det avslutas som en mysstund, tålamod är det som gäller. :)

poodlelicious
1

Här bor det ett litet monster på 5 månader. Han är på väg att annonseras ut på blocket några gånger om dagen men sen kommer han fram och stirrar på mig med dom där stora ögonen och hoppar upp i knät och fjäskar så då får han stanna en natt till… Hundelände. Min förra valp var så himla go så det känns lite som att den här är besatt av något. Ikväll stängde jag in honom i sovrummet en stund. Kunde inte kontrollera mitt humör. Verkade dock inte störa honom alls för när jag öppnade igen låg han och tuggade på mina pyjamasbyxor. Suck!

[LoveUnite]1
0

Mim hund är 10,5 år, jupp, dock inte valp beteendet med bitandet men hon går lätt upp i varv när hon blor glad o de sällsynta fall vi leker med henne. Vid uppspelt som trx någon rolig kommer som hon vill hälsa på - mjuk leksak i mun. Nu tar hon alltod skor eller det som ligger närmst i munnen när folk kommer, är lite lugnande för henne samt folket slipper glädje naffs ingar o pussar. Vid lek när hon blir hyper, avbryter vi. Slutar helt vid vissa tillfällen o ibland måste jag klappa henne på lugnande ställen o prata lugnt med henne. Ibland ger hon mig en kram som avslut ❤️ Kam säga hon är en stor vovve! Hon har alltid varit sådan här å man lär sog genom åren vad som fungerar. Vår förra hund var en bitig valp men försvann med åldern.