Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1132 ggr
Haku
0

innekatter skillnad mot hund?

Jag har bara funderat på detta, varför är det ok att ha innekatter men inte hundar? hundar och katter har ju minst lika stor aktivitetsbehov  så varför är det ena ok och det andra fel? man släpper inte heller ut hundar själv ut på gatorna men det gör man med en del katter trots att många blir påkörda och bajsar på allmäna platser m.m katter kan också tas ut i koppel även om inte alla katter gillar det. Så nu till frågan varför denna skillnaden, har för mig det finns regler för hundar som inte finns för katter ? varför är det ena ok och det andra inte? 

Jag rastar min hund många gånger varje dag + mental aktivering och motion det tycker jag hon förtjänar jag skulle inte tycka någon hund skulle behöva vara instängd hela dagarna jag skulle inte heller fatta hur man skulle kunna släppa ut sin hund själv och hoppas på det bästa allt detta gör man med katter och tycker det är ok så vad gör skillnaden? förstår ni hur jag menar? för att förtydliga: Jag dömer ingen för hur dem gör, jag förstår att både innekatter och utekatter kan leva ett bra liv min fråga riktar sig kring hur skillnaderna uppstått.

håll trevlig ton om/när ni diskuterar tack!

Fridaaaa
2

Hundar och katter är två helt olika arter. Man kan inte tillfredsställa en hunds behov enbart inomhus  men kan man med katter.

Anser att katter inte ska släppas hejvilt och göra vad de vill. Har själv utekatter men bor bra till, många släpper på olämpliga ställen. 

Nej man kan inte jämföra två helt olika arter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
1

#1 Fast jag jämför inte på det sättet jag vet att dem har liknande aktivitetsbehov så hur kan man tillfredsställa en katt inomhus men inte en hund? vad gör skillnaden, hur svarar du på det?

Fridaaaa
0

#2 Har svarat på det #1 anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
1

#3 På vilket sätt att dem är två olika arter? det är inget svar på frågan :p

[HundochKatt]
2

Intressant frågeställning, tycker jag. Men jag tror nog att det ligger i mycket att hundar har högre status i vårt samhälle. De har också varit dyrare i inköp i många herrans år och därför så har inte folk velat släppa ut dem som med katter. Förr var det ju vanligare förstås att man hade hundar mer lösa än vad det är idag. Katter har setts mer som nyttodjur, hålla råttor och möss borta och så även idag. En katt är också sällan "farlig" för människorna och då har de accepterats mer när de springer ute lösa. En hund kan ju göra mer skada på människan om det vill sig illa. En katt som innekatt kan man ju aktivera inomhus med både motion och jaktlekar. Medan en hund kräver så mycket mer. Visst kan man aktivera en hund också så den får jobba med hjärnan inomhus, men den går inte att motionera fysiskt inomhus. 

Alla kastrerar ju inte heller sina katter och då är det ju bra att hålla dem inomhus, så det inte blir fler ungar som föds och som lämnas vind för våg. 

Ja, det var lite av mina spontana tankar men det kan bli en intressant tråd det här.

Haku
0

#3 Jag tycker inte det stämmer alls att hundar på något sätt skulle vara farligare det är ytterst sällsynt att hundar är "farliga" och ja om någon hund skulle vara "farlig" då kan den säkert göra mer skada beroende på var den skulle attackera. Jag har blivit attackerad av en aggressiv utekatt flertal gånger som sätter klorna i mitt ben och det är sisådär lagom kul..

[HundochKatt]
0

Sant, men vill det sig illa så kan en hund göra större skada än en katt, även fast det finns katter som kan vara aggressiva också. Folk är också i allmänhet mer rädda för lösspringande hundar än katter pga storleken. Det är lättare att värja sig mot ett litet djur än en större och starkare.

Karmatarerskanise
1

#6 Ytterst sällsynt är väldigt fel i mitt område.

Sedan anser jag inte heller att katter ska gå fritt. Även de bör komma ut i koppel.

Det finns även folk som låter hunden gå på låda.

Fialialej
0

#6 förvildade hundar skapar flockar som gemensamt går på jakt, vilket kan vara fara för tillexempel mindre barn. Har en kompis vars familj kommer från ett land där det är vanligt med förvildade tamhundar som beter sig på ovan nämnda vis. Tydligen händer det att barn blir byten. Det skulle jag klassa som farligt.

"På natten är alla katter svarta"

hemul
1

Jag tror bara det beror på djurens värde - i flera bemärkelser. Förr i tiden hade väl inte djur några större rättigheter alls, men en hund var ändå något som representerade ett värde, både i pengar och på så sätt att den användes som skydd, till jakt, till att valla eller driva boskap o.s.v. Den var värdefull på samma sätt som hästen, oxen och plogen. Hundar har haft, och har, högre status helt enkelt. Katter var bara något som fanns och betraktades knappast som egendom som representerade ett värde. De var ju också nyttiga iom att de fångade råttor, men inte på samma sätt som hundar.

Skulle man vilja ändra på reglerna så är det ju faktist vissa praktiska problem också. Hur kul är det att koppelrasta en katt? Visst en del lyckas med det, men för de flesta skulle det nog vara ett litet helvete. För att inte tala om kaniner, marsvin och undulater! 😛

Haku
0

#8 Det är inte vanligt att hundar är farliga och ska inte vara det heller.  Men enligt lag måste man rasta hundar varje dag eller hur? så om någon låter sin hund gå på hundlåda hela dagen bryter den väl mot lagen? 

#9 Jo det fattar jag väl, men jag tycker inte man ska släppa hundar löst heller jag förstår bara inte varför det är ok att göra så med katter.

Wellcraft
2

Fast alla hundar är inte i storlek med en grandis, en Chihuahua är knappast farligare än en katt, snarare är en katt farligare än en vavva, då de inte bara har tänder utan också vassa klor.

I mitt kvarter har vi aldrig haft problem med lösgående aggressiva hundar utan vi har enbart haft problem med katter.
Katter som attackerat oprovocerat, katter som attackerar ens tamdjur (eller sätter sig på eller utanför burarna och stressar upp djuret), katter som bajsar i sandlådorna, skriker hela nätterna så man ej kan sova, klöser sönder & hårar ner dynor & smiter in i ens hus, för att nämna några saker.

Min åsikt är sådan att utekatter inte ska finnas, om man inte bor på landet och har kollat att det är ok för sina grannar att man släpper ut sin katt.
Katter ställer till med mycket problem när de inte är under tillsyn, dessutom är det väldigt riskabelt att släppa ut sin katt hur som.

Jag anser dock att innekatter bör få komma ut var dag, i koppel, på balkongen eller i en rastgård, de ska även erbjudas lek.
Ett sådant aktivt & intelligent djur som katt ska inte leva instängd, men man ska inte heller låta de vandra på egen tass.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haku
1

#12 Håller med om att katter också borde få komma ut på något sätt, alla levande varelser behöver frisk luft och solljus då och då

Nervöst Skall
2

Jag tror att största anledningen är att hundar söker sig till människor medans katter håller sig för sig själv för det mesta. En lös hund skulle springa upp till människor för att hälsa och få uppmärksamhet, de skulle alltså direkt störa folk. Katter däremot håller sig oftast ifrån människor dom inte känner, går de fram och hälsar är det oftast för att man lockar på dom. Sen stör utekatter indirekt människor på många sätt så klart, men det blir liksom mer "ok".

En annan sak är ju sättet som katt och hund blivit tama. Hundar (vargar) har människan aktivt fångat in och tämjt med ändamålet att "kontrollera" dom och dra nytta av deras naturliga egenskaper.
Katter däremot kom till oss och "tämjde sig själva" för att dra nytta av oss. Katten har vi aldrig kontrollerat på samma sätt utan vi har helt enkelt levt i symbios till en början, de va vilda djur som  kom och gick som de ville.
Detta har antagligen hängt kvar; en hund tränar vi att vara nytta för oss medans en katt alltid naturligt och självständigt varit till nytta och skött sig själv.

Sen handlar ju lagen om att hunden måste komma ut främst om rastning. Du tar ut hunden på en promenad och den gör sitt. En katt har inte alls det beteendet, tar du ut katten så kommer den antagligen göra allt annat än rasta sig. Så rent praktiskt så funkar inte "rastning" för katt.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Haku
0

#14 Fast är det bra att släppa ut en katt löst bara? klart det inte skulle funka att man släppte ut hundar på samma sätt, men det funkar långt ifrån så bra som många tror med lösa katter många springer sig bort och hittar inte hem andra blir överkörda jag vet om folk som slår utekatter för dem helt enkelt inte gillar katter där jag bor många som har utekatter bor till och med i stan där dem bajsar på allmänna platser, går in på folks tomter och förstör m.m 

Även att dem stör folk emellanåt, här där vi bor är det catfights utanför på vår gård hela tiden så dem "skriker" en katt jamar hela nätterna, en annan är aggressiv som jag sa innan så man vågar knappt gå där den brukar vara. 

Kan man inte träna en katt att göra sina behov utomhus?

Nervöst Skall
1

#15 Om det är bra eller inte är väl en bedömningsfråga. Personligen så anser jag att ja, det är bra för KATTEN att få gå ut. Risken att de blir överkörda finns såklart men då är frågan vad som är viktigast kvalitet eller kvantitet. En utekatt kanske inte blir lika gammal som en innekatt men jag personligen tror att alla katter skulle må bättre av att få gå ut i det fria.
Forskning har även visat att de flesta utekatterna går inte så långt utan de stannar i närheten av hemmet. Så om du bor på så sätt att det inte är mycket trafik i närheten så tror jag att chansen att de blir överkörda är rätt liten, men så klart inte obefintlig. Katter är dessutom väldigt duktiga på att hitta hem och i och med att de oftast håller sig nära så är risken att de inte hittar hem liten.
Det finns helt klart för- och nackdelar med att ha katten ute. Jag personligen tycker att fördelarna är större än nackdelarna.
Hemma hos mina föräldrar har vi 3 utekatter, dom är 10, 11 och 12 år och har levt som utekatter hela sina liv så visst kan en utekatt leva länge också^^ Själv har jag dock en innekatt som får komma ut i koppel då det är mycket trafik där jag bor, hade det inte vart det så hade hon fått gå ut själv.

Sen finns ju diskussionen om hur bra det är för våra grannar och medmänniskor med utekatter. Helt klart så stör katter på många sätt och vis vilket helt klart är ett starkt argument för att inte släppa ut dom. Även här är det mycket en bedömningsfråga, det finns mycket som kan störa oss; vilda djur, bilar, lekande barn mm. Vilka störningar som är acceptabla skiljer sig nog mycket från person till person. I vårt samhälle så är det norm och acceptabelt med utekatter, många ser det alltså som en acceptabel störning.

Man kan säkert lära en katt göra sina behov utomhus men jag tror det är väldigt svårt. Att gå på lådan lär dom sig av sin mamma så inte ens det tränar vi katten på^^

poodlelicious
0

Förstår din tanke men jag kan inte låta bli att skratta när jag tänker på vad bönderna hemma där jag kommer ifrån skulle säga om de såg den här diskussionen. Att aktivera innekatter och lära dom att göra sina behov utomhus. Vi lever verkligen i olika världar.

Haku
0

#16 bra av att gå i det fria? du vet väl att många som har utekatt typ bor i stan där det knappt finns skog utan mest asfalterade vägar, det är långt ifrån alla som har utekatter som kan ge dem ett liv där riskerna är små för dem att dö en tidig död. Jag tycker katter ska ha rätten att på något sätt få komma ut men bor man inte rätt kanske man inte ska släppa ut dem det är just det jag började diskussionen för man skulle ju aldrig våga släppa ut sin hund utan att ha en klump i magen, man skulle inte heller stänga in sin hund hela dagarna utan att ta ut dem alls.

#17 Det är inte alla som har djur som bor ute på landet :)

Nervöst Skall
1

#18 Som jag skrev så har jag själv en innekatt då jag anser att riskerna med trafiken är för höga så naturligtvis anser jag att man måste bedöma alla risker innan man släpper ut katten.
Jag skulle utan en klump i magen kunna släppa ut mina hundar i trädgården ensamma för den delen också.

Haku
0

#19 Jo självklart trädgården är väl en helt annan sak.. de tror jag dem flesta klarar.. nu menar jag släppa dina hundar helt lösa och låta dem springa ut utanför trädgården där du inte alls kan se dem själva typ fritt ut i stan osv och göra va dem ville utan att veta vart dem höll hus, som många som släpper sina katter gör.

Nervöst Skall
0

#20 Jag är rätt övertygad om att dom skulle lämna trädgården dock :)

Haku
0

#21 Okej. Så du skulle inte kolla efter dem om dem stack iväg helt och hållet?

Nervöst Skall
0

#22 Anledningarna till att jag inte släpper ut hundarna utan uppsyn är för att 1. det inte är acceptabelt i vårt samhälle 2. dom skulle springa upp till folk och skälla ut dom 3. för mycket trafik
Hade dessa problem inte funnits så hade jag inte haft några större problem med att släppa ut dom själva nej då jag vet att dom skulle hålla sig nära och komma tillbaka utan problem.

Haku
0

#23 Jo men då är det ju inte att jämföra med katter om dem håller sig nära och kommer tillbaks utan problem xD

[Annamaja27]
0

Jag skulle önska att det blev lag på att alla katter måste få daglig utomhusvistelse.

Jag har varit en hel del i Italien och Frankrike. I byarna där jag varit är det inte helt ovanligt att man bara släpper ut sina hundar som vi gör med katterna här. De får dra omkring bäst de vill tills de anser att det är dags att gå hem igen. Vissa hänger ihop i grupper medan andra håller sig för sig själv hemmavid. De jagar inte och attackerar inga människor (då hade de inte blivit långlivade)  Absolut inget jag skulle rekommendera men det förekommer och fungerar friktionsfritt på andra håll.

poodlelicious
0

#18 Nej det vet jag. Konstaterar bara som sagt var att grannarna hemma skulle vara mycket roade av att det finns folk so aktiverar sina katter och lär dom att inte bajsa och kissa inne.

Nervöst Skall
0

#24 Mina utekatter håller sig nära och kommer tillbaks utan problem dom med.

Haku
0

#27 okej långt från alla utekatter som gör det xD

Nervöst Skall
1

#28 fast som jag skrev tidigare så har forskning visat att de allra flesta utekatter har väldigt små revir och håller sig i närheten av hemmet :)

Haku
0

#29 Länkade du till den forskningen(källa?) tyvärr är det ju så att det inte gäller alla utekatter även om flertal utekatter har det så och ibland räcker det att dem tar sig en kortare bit för att en olycka ska ske. Jag har ägt katt innan och då bodde jag långt ute på landet och dem virrade sig bort, mina grannkatter brukade ta sig riktigt långt bort hittade dem flera veckor senare en av dem utsvulten super tråkigt o den var riktigt långt bort :/

Nervöst Skall
1

#30 Finns en brittisk dokumentär vid namn "Kattens hemliga vägar", här är en kort artikel om den dokumentären

Sen finns det självklart undantag. Det är upp till varje person att värdera för- och nackdelar samt risker.

Haku
0

#31 du har redan sagt det :P klart jag förstår det, men vart vill du komma?

Nervöst Skall
1

#32 ja egentligen va jag klar med mitt svar redan i #14 sen har jag bara svarat på dina följdfrågor och funderingar om hur jag tänker.